• mommy86

Jag mår illa av tanken på skolan

Fy inatt har jag inte sovit en blund. Kom och tänka på att min pojke ska ju snart börja skolan
    Jag är så in i h*lvetes rädd att det ska hända nånting
    typ mobbning, slagsmål osv, Inte för min son är en stökig person, Men jag har läst massa artiklar där små barn leker med knivar slåss, Vissa tar ju livet av sig pga denna mobbningenGråter

Är det nån annan som varit ´rädd´ för era barn ska börja i skolan?

• Svar på tråden Jag mår illa av tanken på skolan
  • Punkster

Jag har efter ett antal år inom skolan aldrig varit med om barn i f-klass som lekt med knivar eller tagit livet av sig. Ta ett djupt andetag och fundera istället på hur din son känner inför att börja skolan. Är han glad och förväntansfull? Isf bör du också vara det. Cool

• mommy86

Nej absolut inte i första klass, Men det förekommer i sina äldre klasser, Jag hoppas ju att det INTE kommer att ske, 
    Men det är mobbningen ja är mest rädd förObestämd Sonen är jätte glad för skolan, och jag ler och säger att det ska bli jätte kul

• Flickan och kråkan

Har du egna dåliga erfarenheter eller vad ligger i botten? Jag jobbar på högstadiet och har på mina rätt många år som lärare inte stött på knivar. Mobbning - ja, tyvärr. Men det är något som finns överallt i samhället - i yrkeslivet, i fotbollsklubben etc. Gläds med sonen inför det nya och spännande istället. Ta inte ut elände i förskott. Vi kan ju alla bli överkörda av bussen i morgon om vi har otur men vi kan ju inte går runt och se alla potentiella risker överallt. Händer något - oavsett vad - så får man ju ta tag i då nu. Du har en liten kille som ser fram emot att börja skolan. Det finns inget som talar för att det inte ska bli en positiv upplevelse .

• mommy86

Nää inga dåliga erfarenheter
    ( Alla har väl fått höra nått nångång i livet) 
    Jag antar att jag kollar på för mkt film och läser dem värsta artiklarna i tidningarna,
    Jag får nog sluta upp med det där och tänka lite positivt Glad

Man ser ju ofta det ´dåliga´ före
    Tex med mobbning, Kan man höra från små pojkar/tjejer
    Din tönt har du ingen ipad / iphone är dina föräldrar fattiga m.m osv 
    Så var det ju aldrig på min tidFlört 

• Flickan och kråkan
    mommy86 skrev 2013-03-17 19:55:12 följande:
    Jag antar att jag kollar på för mkt film och läser dem värsta artiklarna i tidningarna,

Jag börjar närma mig 40-strecket och det var inte mindre mobbning när jag var ung. Vi hade inte ipads men då valde man något annat istället.
  • SannaB83

Har en blivande skolpojke här hemma och är själv livrädd. Sonen är lite blyg och försiktig av sig, precis som jag var som liten. Var själv mobbad i skolan och hade inga kompisar. Så jag vet hur elaka barn kan vara. Ser hellre att dom leker med knivar än att min son får höra elaka saker.

• cosinus
    mommy86 skrev 2013-03-17 19:55:12 följande:

Har 2 barn i skolan, vanlig kommunal sådan. De går i 2an respektive 6-års.

Man vet ju aldrig vad som väntar på högstadiet och senare men än så länge funkar skolan jättebra och jag upplever inte at det varit mycket retande eller andra problem. Sonen som går sexårs gick hela hösten omkring i en knallrosa windstopper och ingen ifrågasatte hans klädsmak förutom när han var med på dagis och hämtade lillebror. Där fick han höra att det var en tjejfärg men i skolan gick det utmärkt.

Upplever än så länge igen märkeshysteri heller eller hysteri om dyra pryrlar. Däremot är min tjej som går i 2an svårt avis på en del klädstilar som de andra tjejerna i klassen har. Hon är liten min tjej och ff kvar på småtjejsavdelningen på HM och KappAhl och en del andra barn klär sig rätt tonårsaktigt och hon vill också ha en del av de sakerna. En del går bort storleksmässigt och en del för att jag vägrar men vi kompromissar än så länge framgångsrikt och hon har aldrig blivit retad även om hon ibland suktat efter sånt som andra har men det hör ju till. Man kan inte få allt.
  • MLB

Angående mobbning, fråga skolan hur vanligt förekommande det är hos dom. Om dom säger att det inte förekommer mobbning i deras skola är mitt enda råd att du letar efter en annan skola, det betyder nämligen att dom blundar och inte gör något.

• strojes

Kolla upp med skolan så att de har en likabehandlingsplan och att de jobbar aktivt mot mobbing. Fråga också hur de hanterar mobbing när/om det dyker upp något.
    Skolorna är skyldiga att ha en plan upprättad för hur de ska agera när något barn blir mobbat.

Svar på tråden Jag mår illa av tanken på skolan