Hemliga bud vid en öppen budgivning?!
Hejsan detta är mitt första inlägg i detta forum! Så flytta min tråd om den ligger helt åt skogen.
Jag och min sambo har planerat att köpa ett hus/radhus och hittade ett objekt och var på en förhandsvisning i bostaden då vi har varit i kontakt med dem att kontakta oss när det finns ett objekt som matchar våran önskan.
Så i torsdags var det dags och vi ha 4 familjer som va på förhandsvisningen. Alla gick om kring och snackade och kollade som vanligt. Det sista mäklaren säger till oss är "Om ni ska vara med så får ni hoppa på, på en gång, Detta kommer gå fort!" Men vi antog att det kanske va lite väl mycket säljarsnack.
Så på fredagen kontaktar vi henne och lägger ett bud. Och hon säger att det är bra det. Men hon säger även i samma samtal att det är någon som har lagt ett direktbud på bostaden en bra bit över utgångspriset. Men vill inte berätta va dom har lagt för bud.. Så vi frågar henne hur vi ska kunna buda över eller lägga oss, det och blir lite fundersamma över det hela. Då vi va 3 parter som var intresserad just då och två av oss budade på objektet och sen finns det ett direktbud utanför budningen med ett hemligt belopp så om vi skulle vinna budgivningen så är det en som bjudit över. Så jag frågade henne att det är av ganska stor vikt för oss att veta vad det ligger på så vi vet hur långt vi ska gå för att vinna eller eventuellt att lägga oss. För att bestar tid och onödig nervositet.
Men hon säger att det bara gäller så länge det inte blir budgivning och allt är okey. Så jag frågar henna att så fort budgivningen är i gång så förfaller deras önskan? Så får vi ett nej av henne att det ligger på sidan om som en sidepot/fallplanka. Men samtalet senare med henne berättar hon att säljaren inte accepeterar något bud under utgångenspriset+100k. Och man behöver inte vara allt för smart för att förstå att det är priset som direktbudet ligger på. Och detta gör mig en aning fundersam över det hela och tänker inte mer på det och vi väntar ett tag då vi har en familj att ta hand om samtidigt så hon skickar ett sms om att säljaren undrar om vi bjuder över. och vi svarar att vi måste prata om det och att vi återkommer. Då får vi ett sms om att hon behöver ha ett svar om max 1 timme. Då vi begge känner att detta känns väldigt underligt och kanske inte enligt reglerna så säger vi att vi hoppar av pga av det oseriösa upplägget och den aning förvirrande öppna budgivning och direktpriser åt höger o vänster. Då skickar hon ett sms tillbaka att hon ber om ursäkt att det blev så. och att dom som vi bjöd emot har också hoppat av budgivningen. Antagligen av samma skäl som oss.
Får det gå till på detta sätt? har inte så många mäklar vänner att vända mig till..
Med vänlig hälsning, Knauser