• Vela81

PCOS - svårt med trean, någon mer?

Hej
    Fick 2004 diagnosen PCOS, med hjälp av pergotime blev vi gravida på första försöket och 2005 kom första dottern. Två år senare fick vi vår andra dotter denna gång utan hjälp.

Planerar nu en sladdis och tog ut kopparspiral i juli-12 och sedan dess åter besvär med bla oregelbundna cykler, allt från 31-50 dagar. Försöker så gott vi kan att pricka in men har ingen som helst aning om när ÄL är och om de är ÄL... är idag på dag 39 och åter ett negativt test men heller ingen mens...

någon mer som haft det så här? känns så tröstlöst ibland fast vi har två döttrar 

funderar på att söka gynekolog igen...men senaste svaret blev att vi skulle försökt i ett år innan hjälp...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-26 21:33
    fick mens den 18/3 men annorlunda mot tidigare, mindre mängd och ljusare.
    Har bokat tid på gyn mott den 25/4, bara att vänta och se

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-13 17:41
    Var på gyn den 25/4 och fick bekräftat många äggblåsor men utebliven ägglossning. Hade en gullkropps blåsa på ena äggstocken så jag är tvungen att avvakta 6-8 veckor innan nytt VUL innan vi kan starta med Pergotime - att tiden kan gå så långsamt.... har nu fått tid den 27/6 för åb på gyn

• Svar på tråden PCOS - svårt med trean, någon mer?
  • MrsElvisPresley

Hoppas det har gått bra för dig/er!

Tror att jag har PCO/PCOS (har dock inte sökt någon hjälpa pga det, men kanske bör göra det nu inför försöken med barn n3!  8e försöket nu...), då vi hade svårt att få till vår nr1 (tog 2 år). Andra barnet tog dock endast 7 månader!
    Jag har även väldigt oregelbunden mens och vet aldrig när den är på väg, kan vara mellan 23 och 42 dagarscykler.

• Vela81
    MrsElvisPresley - ring gyn och prata med dem vad de tror. Har du andra tecken PCO/PCOS?

Var på återbesöker i slutet av juni och fick då pergo utskrivet men var tvungen att avvakta en cykel för att de hade semesterstängt just när jag skulle kollats med VUL
    Väntar nu på mens för att kunna börja med pergo - äntligen

skulle vara kul att följas

• MrsElvisPresley

Hej igen! :) skönt att det gått framåt ändå, och att du fått tabletter nu! 
    Hur går det till nu, med tabletter och ul och sånt?

Främst är det ju det med att min mens är så oregelbunden, som jag skrev, kan gå 23 dagar, kan gå upp mot 40 dagar mellan liksom..  Vet aldrig när den planerar att komma! :-/

Vet inte om det där med kraftig hårväxt hör till detta med, men det har jag iaf.. växer som ogräs.. både på benen (får stubb direkt då jag rakat mig, om jag vaxar är håret tillbaka inom ett par dagar....) och under armar och så vidare.. ja, typ ställena man verkligen inte vill h snabbväxande hår :-P
    Även att allt fett sätter sig på höfterna/magen på mig, som på en karl, haha Som jag förstått är det vanligt hos pco/pcos-kvinnor! Min syster har likadant (tror mamma med har så), och även hon har oregelbunden mens.

Men ja, vore kul att följas åt! Jag kan ju vandra i dina fotspår nu, när du ligger lite före mig!

Tänkte ta kontakt med gyn om jag inte blivit gravid inom ett år (dvs 4 månader kvar). Vi vet ju att vi KAN bli gravida i alla fall! 
    Har börjat med äl-test nu iaf, för att se om man får någon stegring öht?!

Men vad var dina symtom på pcos? 
    Tänk så kanske du blir gravid på första försöket med pergotime nu med! Härligt i så fall!
    Hur lång tid tog det för er tvåa att bli till? 

• Vela81

tanken är att jag ska börja ta  pergotime dag 5-9 i kommande menscykeln och sen kollas på gyn med VUL på dag 12-15, se är det bara att mysa på Flört

mina symtom var ffa oregelbundna menscykler samt som längst mellan 95-100 dagar, även besvär med kraftig hårväxt i ansiktet, har även övervikt som sitter kring mage, svårt att gå ner i vikt.
    Gjorde då utredning hos privat gynläkare och fick tidigt utskrivet dels primolut-nor för att få igång mens men även pergo, detta var senhösten -04 och vi blev sedan gravida på första försöket... hormonhalter, sköldkörtel och blodsocker har alltid legat normalt. 

med tvåan tror jag vi blev gravida på första eller andra försöket (äldsta dottern var ju 2 år då - hade inte tid att hålla koll på cykler .. misstänker själv att kroppen hade annan balans iom nyligen graviditet - får dock inte medhåll av läkarna i det..  

nu ligger jag på cykler mellan 30-45 dgr, som längst 50 så det är som sagt lite svårt att ens ha en ärlig chans att pricka in ÄL - så jag vet hur du har det  
    vi har sagt att vi ger det upp till 6 mån med pergo annars kommer jag acceptera läget och jag är så tacksam för de barn jag redan har men känslan av att inte vara "helt färdig" med bebistid etc finns ganska tydligt...

• Vela81

tagit första tabletten i första kuren av pergo, VUL om en vecka - nu finns det äntligen en ärlig chans att pricka ÄL...

• Vela81

Var på VUL den 28/8, hade ägg på båda äggstockarna men de var bara 7 mm vardera livmoderslemihinnan var också 7 mm. Ska tillbaka på mån 2/9 för nytt VUL - hoppas fortfarande att jag bara har senare ÄL...

Hur går det själv? 

• MrsElvisPresley

Hur går det för dig? här kom mensen i förra veckan, så nu är vi inne på 9e försöket... får panik på att det tar sån tid folk hinner föda barn och bli gravida igen, på den här tiden liksom..... Jag körde med äl-test förra menscykeln, testade mig varje dag, och fick utslag på testen varje dag, men starkt utslag på dag 23 och 24! Kan det vara någon orsak möjligen, så att ett ev. Befruktat ägg inte ens hinner fästa innan mensen kommer?? För jag fick mensen på dag 33.. Hoppas det har gått bra för dig på vulet!

Teodor 10-03-30 & Wilmer 11-11-21, mina allt<3 teodorsmamma.blogg.se
  • MiaIa 90

Hej får jag hoppa in?
    Jag är 23år och min sambo är 40år.
    Vi har nu i 2års tid försökt få barn.
    Och efter ett år gått sökte vi hjälp.
    Inget fel på sambon men jag har PCO.
    Fick ingen hjälp för jag vägde för mycket så under tiden har jag också gjort en GBP operation och tappat 40kg.
    Min cykel har blivit mycket kortare från 35-80 dagar till nu ca 32-33 dagars mellanrum.
    Bar BIM nu den 16 nästa måndag men vågar ite hoppas på något för har nu i två dagar haft som molnande mensvärk:/.
    Kram 

• Finmamma

Känner igen mig här, har pco, två barn dom blivit till med pergotime, vill så gärna ha en trea men vi lyckas inte. Att de glesta vänninorna är gravida underlättar inte alls... Kanske ska nöja mig med mina två älskade ungar? Jag har alltid velat ha 3, mannen oxå :(

• MiaIa 90
    Finmamma skrev 2013-09-15 22:47:11 följande:
    Känner igen mig här, har pco, två barn dom blivit till med pergotime, vill så gärna ha en trea men vi lyckas inte. Att de glesta vänninorna är gravida underlättar inte alls... Kanske ska nöja mig med mina två älskade ungar? Jag har alltid velat ha 3, mannen oxå :(
    Åhh vad kul att ni fått två små härliga barn:).
    Jag väntar och hoppas på att jag kan få perogotim utskrivet men ha rju rätt regelbunden cykel nu på 32-33dagar undrar om man får de då.
    De klart ni inte ska ge upp vill ni ha tre barn så kämpa på. 
  • löpartjejen

Kan man hoppa in här? 2008 fick jag veta att jag hade pcos, har efter det fått två barn båda genom spontan graviditet. Är nu sugen på en trea men mensen vill lysa med sin frånvaro. Sista mensen hade jag i mitten på juni, dock har det legat mkt stress i våras och under sommaren pga av jobb kanske orsaken ligger där? Vad brukar man göra när mensen är så sen, får man hjälp direkt?

• Vela81

Plussade äntligen imorse! Dubbelkur pergo gjorde susen denna gång

Svar på tråden PCOS - svårt med trean, någon mer?