• mycketsaft

Min 9 månaders vill bara amma!

Min dotter är 9 månader och blir bara svårare att få i riktig mat och välling. Hon vill helst bara amma. Hon har haft lite gul beläggning på tungan som om hun druckit kaffe, misstänkte svamp men när jag ringde VC tyckte hon att vi skulle avvakta då hon inte verkar ha ont. Det ser mycket bättre ut nu och jag tycker inte att tungan ser röd ut.
    Det är tänkt att pappan ska ta över föräldraledigheten snart men som det är nu är ju det omöjligt..
    Vill gärna ha tips och råd!  

• Svar på tråden Min 9 månaders vill bara amma!
  • mycketsaft
    Mandelskorpan skrev 2013-03-15 19:18:55 följande:
    Prova att blanda ersättning med utpumpad bröstmjölk?

Hon gillar inte det, men hon har druckit ersättning utan problem i flera månader, två senaste veckorna har hon börjat rata allt utom bröstet.
  • KLAJSHUH
    mycketsaft skrev 2013-03-15 19:33:42 följande:

Hon gillar inte det, men hon har druckit ersättning utan problem i flera månader, två senaste veckorna har hon börjat rata allt utom bröstet.
    Kan det inte vara seperationsfasen som kommit igång? Så hon är mer mammig och behöver mer närhet tänker jag..
  • Antilopen

Min son vägrade vanlig mat tills han var ett år ungefär. Jag kan ju inte tala om hur ni ska göra, men för oss hade det aldrig funkat att jag började jobba så tidigt!

• cloudberry79

Det är mycket möjligt att det är separationsfasen, kolla på wonder weeks så ser du ungefär hur det ser ut. Min åttamånaders är också inne i en intensiv amningsperiod och vi vill inte ge flaska, så då får jag amma extra mycket. Jag ska också börja jobba snart, men eftersom jag i dagsläget huvudsakligen ammar kväll, natt och morgon så tänker jag helt enkelt fortsätta så och amma just innan jag åker och jobbar och amma direkt när jag kommer hem. Blir det absolut panik på dagen får maken komma till jobbet, men för tillfället äter hon iaf gröt eller mat på dagen och förhoppningsvis klarar hon sig tills jag kommer hem.

(M)amma till V -07 och E -12
  • keron

Min 8 månaders har också nyligen kommit in i separationsfasen och vill inte heller ha annat än bröstet och mamma nu.

Han gnäller efter mig hela tiden och har blivit mycket mer klängig. Han sover mycket dåligt också. Vaknar och snuttar ca en gång i timmen, framåt småtimmarna flera ggr i timmen.
    På dagen går han med på att äta smörgås och banan, men det är allt.

Jag blir dock hemma med honom nästan ett år till så vi har ingen brådska. Tror inte att det hade funkat för vår del om jag återgått till studierna i vår, då han inte tar flaska heller.

• mycketsaft

Ja det kanske är separationsfasen då.. Det var mycket tydligare med sonen, han blev mammig och allt det där. Dottern älskar sin pappa och vill nästan vara mer med honom. Och hon blir gärna buren av andra med, det enda som ändrats är att hon bara vill amma.. Ja, hon smakar lite när vi sitter och äter, tex en-tre tuggor potatis eller en liten liten brödbit.. Tidigare åt hon ändå ganska bra.

• mycketsaft
    Antilopen skrev 2013-03-15 19:46:14 följande:
    Min son vägrade vanlig mat tills han var ett år ungefär. Jag kan ju inte tala om hur ni ska göra, men för oss hade det aldrig funkat att jag började jobba så tidigt!

Från juni måste jag jobba i alla fall, men vi hade egentligen tänkt att han skulle ta över i april eller maj.
  • mycketsaft
    Mandelskorpan skrev 2013-03-15 20:22:56 följande:
    Om hon är själv med pappa då? Det kanske går bättre?
    Sambon var hemma själv med barnen igår kväll då jag fick lov att jobba en stund, då fick han i henne ersättning men det gick väl sådär. Ska jobba imorgon med, bara 5 timmar men det känns som att det kommer att bli tungt för dem.
  • mycketsaft
    Mandelskorpan skrev 2013-03-15 22:21:16 följande:
    Plockmat?
    Ja, det försöker vi med :) Det mesta stoppas in men kommer tyvärr ut igen :/ Men vi har inte gett upp. Gröt åt hon jättemycket av tidigare, nu tar hon bara någon enstaka sked.. Så det var mycket därför jag tänkte att hon kanske fått ont i munnen, tex av svamp.. Fast då kanske hon inte skulle vilja amma heller iofs.
  • mycketsaft
    Mandelskorpan skrev 2013-03-18 10:11:09 följande:
    Vilken gröt är det hon ätit som hon nu ratar? Kan det vara något i hon inte tål?

Semper banangröt, från 4 månader, hon älskade den tidigare.. Men ibland gör jag vanlig havregrynsgröt och det är samma där, fast den var hon inte riktigt lika förtjust i innan. Men en bra sak är att hon äter ersättning som vanligt igen :) Det gick visst ganska bra i lördags då jag jobbade.
  • Mandelskorpan
    mycketsaft skrev 2013-03-18 10:17:58 följande:
    Semper banangröt, från 4 månader, hon älskade den tidigare.. Men ibland gör jag vanlig havregrynsgröt och det är samma där, fast den var hon inte riktigt lika förtjust i innan. Men en bra sak är att hon äter ersättning som vanligt igen :) Det gick visst ganska bra i lördags då jag jobbade.

Vad bra då kanske det får bli ersättning ett tag så kanske intresset för mat kommer så småningom!
Svar på tråden Min 9 månaders vill bara amma!