• weasley

Måste brösten ömma när mjölken strömmar till?

Fick min bebis för precis en vecka sedan och hade lite svårt att komma igång med aminingen (på grund av felaktigt grepp). Hon gick ner mycket i vikt och vi får komplettera med ersättning enligt barnmorskans råd, ammar var tredje timme och fyller ut med ersättning och det funkar jättebra. Jag märker att det kommer mer och mer mjölk från mig, vissa gånger rinner det till och med ut några droppar när jag ska få henne att greppa.

Dock säger alla att det ska börja ömma och spänna och att brösten ska bli stora bomber, något jag fortfarande inte märkt av alls. Är det så att alla råkar ut för det när mjölken strömmar till? Eller kommer vissa liksom lindrigt undan? Brösten har ju helt klart blivit större men jag har inte haft några besvär med smärta eller feberkänslor som jag blev varnad för. 

Hon har kräkts ett par gånger efter enbart amningen (innan vi gett henne ersättning) så jag vet ju att det kommer mjölk, det är dock fruktansvärt svårt att veta hur mycket hon får i sig från mig.

• Svar på tråden Måste brösten ömma när mjölken strömmar till?
  • Flickan och kråkan

Det är inte mjölk som gör att man ofta får gigantiska, knöliga bomber som känns som de ska sprängas när mjölken rinner till. Det är vätska (ej bröstmjölk) som samlas i brösten av det kraftiga hormonpåslag som sker när mjölkproduktionen kommer igång. HUR exakt brösten beter sig beror på hur din kropps hormoner agerar och hur din kropp reagerar på detta . Sedan kan det säkert påverka hur snabbt det hela kommer igång. Med första barnet så var det en kamp på två veckor då han var tidig och trött. Pumpade, koppmatade, ammade om och om gen så det var liksom en långsammare process. Andra var en pigg hungrig kille som sög kraftigt första dygnen och som på posten kom två spänghårda, knöliga kanonkulor. Svullnaden la sig på något dygn.

Det låter onekligen som om du har fått igång mjölkproduktionen. Ju med du ammar desto mer kommer din ropp att producera. Det är så det fungerar. Några kanonkulor skulle jag inte vänta mi i ditt ställe. Produktionen är ju redan igång

• weasley
    Hannajo - detta gjordes faktiskt hennes fjärde dygn, då fick hon bara i sig 10 gram. Dock har det ju hänt en del sen dess, så kanske ringer BVC och ber om att få göra det igen :)

Flickan och kråkan - Tack för ditt inlägg, nu känns det lite bättre. Allt man hör är ju bara om dessa gigantiska mjölkbomber, men hade ingen aning om hur eller varför det blir så, jag känner mig inte lika felbyggd när jag hör detta.

• Flickan och kråkan
    weasley skrev 2013-03-14 10:26:00 följande:
    Hannajo - detta gjordes faktiskt hennes fjärde dygn, då fick hon bara i sig 10 gram. Dock har det ju hänt en del sen dess, så kanske ringer BVC och ber om att få göra det igen :)

Flickan och kråkan - Tack för ditt inlägg, nu känns det lite bättre. Allt man hör är ju bara om dessa gigantiska mjölkbomber, men hade ingen aning om hur eller varför det blir så, jag känner mig inte lika felbyggd när jag hör detta.

Ingen har gigantiska mjölkbomber vid mjölktillrinning. Däremot som sagt kan det spänna och spränga pga annan vätska som samlas pga hormonpåslaget. Jag har haft överproduktion med båda mina när mjölken väl runnit till - och sladdriga mjölkpåsar kan man väl snarast ha beskrivit brösten som . När mjölkproduktionen väl kommit igång så ska brösten inte vara hårda eller spända - då ska det ringa en varningsklocka om mjölkstockning .
  • pralinen86

Mina bröst blev som sprängfyllda bomber tre dagar efter förlossningen, det försvann sedan efter något dygn. Fick veta att det var för att det övergick till att bli den mer mogna mjölken. Däremot är det inte alla som får så ont som jag fick.
    Det verkar ju som att din produktion kommit igång och då behöver det inte ömma.
    Min dotter är nu 10 veckor och för mig ömmar det bara på sen natt/tidig morgon eftersom min dotter sover hela nätterna. Då märker jag att brösten känns fulla och spända, ibland börjar de läcka. Men då har hon ju inte ätit på 6- 7 timmar heller.
    Min dotter gick ner i vikt första två veckorna, men jag tänkte aldrig tanken på att börja ge ersättning. BVC-sköterskan tyckte det var bra att jag inte stressade med att börja med ersättning heller. Hon sa att så länge barnet är intresserat av att äta och verkar pigg är det bara onödigt att börja med ersättning.
    Hur går det för er nu? Vill du amma tycker jag du ska ta upp det med BVC-sköterskan. Det kanske inte gör så mycket om din bebis går ner lite i vikt under någon vecka bara för att ni ska få amningen att fungera ordentligt.

• weasley
    pralinen86 skrev 2013-03-19 17:14:28 följande:
    Mina bröst blev som sprängfyllda bomber tre dagar efter förlossningen, det försvann sedan efter något dygn. Fick veta att det var för att det övergick till att bli den mer mogna mjölken. Däremot är det inte alla som får så ont som jag fick.
    Det verkar ju som att din produktion kommit igång och då behöver det inte ömma.
    Min dotter är nu 10 veckor och för mig ömmar det bara på sen natt/tidig morgon eftersom min dotter sover hela nätterna. Då märker jag att brösten känns fulla och spända, ibland börjar de läcka. Men då har hon ju inte ätit på 6- 7 timmar heller.
    Min dotter gick ner i vikt första två veckorna, men jag tänkte aldrig tanken på att börja ge ersättning. BVC-sköterskan tyckte det var bra att jag inte stressade med att börja med ersättning heller. Hon sa att så länge barnet är intresserat av att äta och verkar pigg är det bara onödigt att börja med ersättning.
    Hur går det för er nu? Vill du amma tycker jag du ska ta upp det med BVC-sköterskan. Det kanske inte gör så mycket om din bebis går ner lite i vikt under någon vecka bara för att ni ska få amningen att fungera ordentligt.

Har fortfarande för lite mjölk för att hon ska bli mätt, hon dricker (utöver från amning) fortfarande ungefär 65 ml ersättning efter varje amning, men både BVC och Barnmorskor är överens om att vi ska fortsätta med ersättningen eftersom att jag inte har nog med mat. De tror att så småningom kommer jag producera tillräckligt, jag märker ju att hon får mat av mig men som sagt är det för lite.
    Jag vill amma, men vill inte sluta med ersättningen eftersom hon äntligen börjat gå upp i vikt igen (hon gick ner på tok för mycket i början, så vi är bara glada att det vänt).
    Problemet var när hon bara fick av mig så hade hon för lite energi för att orka käka eftersom hon fick så lite i utbyte, så det slutade med att hon bara sov vid bröstet och knappt fick i sig något alls. 
  • pralinen86
    weasley skrev 2013-03-19 21:24:25 följande:

Har fortfarande för lite mjölk för att hon ska bli mätt, hon dricker (utöver från amning) fortfarande ungefär 65 ml ersättning efter varje amning, men både BVC och Barnmorskor är överens om att vi ska fortsätta med ersättningen eftersom att jag inte har nog med mat. De tror att så småningom kommer jag producera tillräckligt, jag märker ju att hon får mat av mig men som sagt är det för lite.
    Jag vill amma, men vill inte sluta med ersättningen eftersom hon äntligen börjat gå upp i vikt igen (hon gick ner på tok för mycket i början, så vi är bara glada att det vänt).
    Problemet var när hon bara fick av mig så hade hon för lite energi för att orka käka eftersom hon fick så lite i utbyte, så det slutade med att hon bara sov vid bröstet och knappt fick i sig något alls. 
    Okej, då är det ju skillnad om hon blev trött av att hon inte fick tillräckligt, min tjej var ju fortfarande pigg och sugen på att äta trots att hon inte gick upp i vikt.
    Har du provat att pumpa mellan amningarna för att "beställa" mer mjölk? Även om du inte får ut särskilt mycket ger det signaler till kroppen att producera mer. Och låt bebisen suga så mycket och ofta som möjligt, ju mer du ammar desto mer mjölk produceras. Eftersom din dotter äter ersättning också så måste man ju göra något för att kroppen ska fatta att det behövs mer än det som produceras nu.
  • weasley
    pralinen86 skrev 2013-03-20 09:31:23 följande:
    Okej, då är det ju skillnad om hon blev trött av att hon inte fick tillräckligt, min tjej var ju fortfarande pigg och sugen på att äta trots att hon inte gick upp i vikt.
    Har du provat att pumpa mellan amningarna för att "beställa" mer mjölk? Även om du inte får ut särskilt mycket ger det signaler till kroppen att producera mer. Och låt bebisen suga så mycket och ofta som möjligt, ju mer du ammar desto mer mjölk produceras. Eftersom din dotter äter ersättning också så måste man ju göra något för att kroppen ska fatta att det behövs mer än det som produceras nu.

Har inte testat att pumpa men tanken har slagit mig. Ska till BVC imorgon och tänkte se vad de säger där. Jag funderade i banorna att man kanske ska ge ersättning bara varannan gång så att hon blir hungrig fortare ibland..
    Men de senaste två dagarna har hon helt ratat ersättningen vid två tillfällen, något hon aldrig gjort innan, så jag tänker mig att jag kanske har tillräckligt ibland (så länge hon haft bra grepp och orkat suga ordentligt).
  • pralinen86
    weasley skrev 2013-03-20 09:58:05 följande:

Har inte testat att pumpa men tanken har slagit mig. Ska till BVC imorgon och tänkte se vad de säger där. Jag funderade i banorna att man kanske ska ge ersättning bara varannan gång så att hon blir hungrig fortare ibland..
    Men de senaste två dagarna har hon helt ratat ersättningen vid två tillfällen, något hon aldrig gjort innan, så jag tänker mig att jag kanske har tillräckligt ibland (så länge hon haft bra grepp och orkat suga ordentligt).
    Mjölken anpassar sig ju efter efterfrågan och om hon får ersättning och blir nöjd med det så "frågar hon" inte efter mer mjölk och kroppen fattar inte att den behöver producera mer. Dessutom står hon sig längre på ersättning än på bröstmjölk vilket gör att det går längre tid innan hon blir hungrig igen och kroppen får signaler om att mjölken inte behöver produceras lika snabbt. Det blir lätt en ond cirkel...
    Förhoppningsvis är det så att du börjar få mer mjölk om hon inte vill ha ersättning. Glad
    Ett tips är att läsa på amningshjälpens hemsida, där kan man lära sig mycket nyttigt om amning, mjölkproduktion osv. Jag får känslan av att BVC ibland kan titta lite för mycket på kurvor och vikt istället för att se hur barnet faktiskt mår, men det är ju givetvis olika beroende på vilken BVC-sköterska man har.
  • weasley

Ska kika in lite där, tack för tipset!

Jag tycker att de jag pratat med här på BVC verkar ha en sund inställning, typ att det är bättre att hon får käka sig mätt oavsett om det är på mig eller på ersättning.. Men jag vill ju gärna kunna amma fullt ut, men inte på bekostnad av hennes viktuppgång och sådär. Dock är man ju lagom hormonell fortfarande, så ibland känns det tungt och ledsamt när man inte kan ge sitt barn det hon behöver, ibland bryr jag mig inte ett dugg om hon får tutte eller ersättning :)

Svar på tråden Måste brösten ömma när mjölken strömmar till?