• Hoppfullheten

Ta bort blöjan på snart 3-åring

Har en bekväm och lite lat 3-åring, som dessutom inte är så glad i förändringar. Förra sommaren när han var drygt 2 började vi introducera pottan och han både kissade och bajsade rätt ofta när vi satte honom där. Dock sa han aldrig själv till. Efter sommaren när dagis började rann det ut i sanden då han började protestera så mycket.

Men nu tycker jag det är dags att ta tag i saken, han blir 3 om en månad. Jag ser att han är medveten om när han ska bajsa, för han kryper alltid in under bordet.

Men några frågor... Hur gör vi på dagis? Där har dom ju inte riktigt tid med massor "olyckor" och att passa på honom hela tiden? Och när vi är ute? Jobbigt denna årstid om det händer en olycka ute i lekparken med alla dessa vinterkläder på... Svårt att hinna hem därifrån också...

Ska man ta bort blöjan på natten direkt också? Om man nu säger att blöjorna är slut kan det ju verka konstigt om dom inte var det på natten... Ofta är blöjan rätt så torr på morgonen...

Tips och ideer??        

• Svar på tråden Ta bort blöjan på snart 3-åring
  • Dimitra

Om sonen inte själv sagt att han vill slänga blöjan nu på en gång kan ni väl vänta ett par månader tills vinterytterkläderna är ett minne blott?

Kommer han att ha något sommarlov? I sådanafall kanske ni kan ta blöjfrihet på förskolan efter det om det gått bra att vara helt torr dagtid under ledigheten.

Hur du ska göra på natten har jag inget tips på.

The Dimitra universe.
  • PetraMunchen

Vi slutade i julas. Visst var det en del olyckor och så men det funkar ju. Hon har kanske nån olycka varannan vecka på förskolan nu men de gnäller inte. Vi har dock en extra overall där utfall att... Medvetna om kiss och bajs är de ju från att de föds. Handlar mer om att få in vanan så det blir naturligt. Vi har dock inte tagit bort nattblöjan ännu. Skulle vilja dock men skulle ännu bli för många olyckor. Är de dock torra på morgonen kan de ju egentligen hålla sig en natt. Med första barnet tog det bara 3 månader från att vi tog bort blöjan på dagen till han var torr på natten. Men tjejen har varit lite senare med just blöjan. Hon är 2,5 nu.

Svar på tråden Ta bort blöjan på snart 3-åring