• Rix

Skriva åt fel håll.

Dotter på 7 år går andra terminen i ettan och är en duktig läsare, har redan nått godkänt för 3ans mål men...
    Hon skriver ofta bokstäver och siffror åt fel håll, läraren sa att det inte riktigt rimmar med att hon är en så duktig läsare. Hur gör era 7 åringar?
    Kajsa är vänsterhänt, kan det påverka?

Vad kan jag göra mer än att träna henne på att skriva? Tyvärr orkar hon inte skriva mycket för hon har problem med överrörliga leder i bland annat handleder och fingrar så hon blir snabbt trött.  

• Svar på tråden Skriva åt fel håll.
  • Hannah76

Det är inte ovanligt att barn gör så, har för mig att det är något de inte kan styra själva.

• Anne69

Jag tror att det handlar om övning. Min 6-åring skriver rätt bra och vänder oftast bokstäver rätt (svårare med siffror), däremot läser hon ännu bara korta ord.

• kutiom

Samma här, dottern läser på bra men vänder bokstäver och siffror ibland när hon skriver. Jag tror helt klart att det bara är övning som gäller, att det kommer med tiden

• Punkster

Ja, det är inte alldeles ovanligt bland vänsterhänta barn. Man får träna lite extra.

• ZaftMonkey

Jag skrev bakochfram väldigt mycket i 6-8 års ålder. Det redde ut sig efter det så det kommer säkert med tiden. Sedan när hon i vuxen ålder tittar tillbaka på sina gamla skrivböcker får hon ett gott skratt Flört

• mommy86

Min dotter är också vänsterhänt ock skriver baklänges, Så jag sparar denna tråd

• Gravid till sommaren

Min sjuåring är också vänsterhänt och skrev ofta baklänges när hon började skriva. Ganska kul att se, ibland skrev hon som vanligt och vände då alla bokstäverna rätt och ibland skrev hon från höger till vänster och vände då konsekvent alla bokstäver spegelvänt. Hon skrev även nedifrån och upp på kort etc hon gjorde till mig. Hon började skriva rätt tidigt, när hon var fyra, fem så nu skriver hon inte baklänges längre. Det går alltså över.

Svar på tråden Skriva åt fel håll.