• Isabellesmamma89

ont i magen vid amning men inte med flaskmatning

Ikväll har sonen på 2,5 månad haft ont i magen när jag ammat honom så jag pumpade ut lite i flaska o det åt han utan problem o han fick inte ont. Trodde det kunde bero på att mjölken kom för fort men jag testade amma honom efter jag pumpat ut men han bara skrek o spände sig så det var nog inte problemet.. vad kan det bero på??

• Svar på tråden ont i magen vid amning men inte med flaskmatning
  • Isabellesmamma89

Men han började skrika direkt när jag la honom vid bröstet... Vad kan man göra åt det om det beror på luften?

• Chridhe

Du pumpade alltså ut bröstmjölk och gav honom på flaska, och det gick bra.. Då kan vi ju uteluta att det är något du ätit som påverkar honom. Verkar han ha ont någonstans? (Tänkte om det blev obehagligt när du ammade honom.. Höll du likadant när han fick flaskan?) Om han verkar svälja mycket luft vid amningen är mitt tips att låta honom vara lite mer upprätt. Och se till att han får ett riktigt bra tag.. Annars kanke det bara är något tillfälligt? Pumpa ur och ge honom på flaska och så provar du att amma honom imorgon istället..

• Antilopen

Han kanske inte har ont i magen utan blir frustrerad om han är jättehungrig och utdrivningen dröjer lite? I flaska kommer ju maten direkt. När min skrek vid bröstet var det byta bröst som funkade, ibland får man byta många gånger under en och samma amning. Om bebben är riktigt hysterisk av hunger så kan man behöva trösta och vyssja lite så att den lugnar sig, och sen lägga den vid röstet igen. Det är jättevanligt och helt normalt Du kan även handmjölka lite innan du lägger honom vid bröstet så att mjölken kommer fortare när han börjar suga, testat det?

Svar på tråden ont i magen vid amning men inte med flaskmatning