• wify

3,5 åring puttad från tre meter hög lekställning...

Hur ska jag tänka/göra...

Ringde från F-skola. Hen har blivit nedputtad av ett "annat" barn från en tre meter hög lekställning och slagit sig i huvudet...

Sen en tid tillbaka har det varit vissa konflikter mellan hen och det "andra"  barnet. båda ca 3,5år. Hen fick mardrömmar och de särades på dem på F-skolan. Sen dess har mardrömmarna försvunnit och hen ligger inte och fäktar i luften på natten, drömmer om det andra barnet, gråter...

Hen blev sedan uppflyttad till "storbansavdelningen". Efter en tid var det dags för det "andra" barnet att bli uppflyttad. Jag berättade då om tidigare händelser och uttryckte min oro. 

De båda barnen dras till varandra och leker ok - stundvis.

Det andra barnet har ett äldre syskon och jag tänker att det därav är mer vant med "tuffare tag".

Hen´s bästa kompis blev så för en tid sedan sparkad i ansiktet av det "andra" barnet så läppen sprack. Bästa kompisen  även 3,5år.

...och nu, min Hen blir puttad nedför  denna lekställning...

Det har av f-skolan skrivits en skaderapport och vi har varit inne på akuten... allt verkade ok.

Men jag tycker inte det känns ok... Jag är rädd att det nästa gång inte går lika bra... vad ska jag göra? vad kan jag göra? Jag är inte arg på det "andra" barnet... jag är orolig, för det verkar som om f-skola inte kan hantera situationen..

tacksam för allt... 

• Svar på tråden 3,5 åring puttad från tre meter hög lekställning...
  • RakPedagog

Hej! Jag skulle be om ett möte med personal och barnets föräldrar. Försök skriva ner allt det som hänt så du har någon form av dokumentation. Sedan tycker jag att du uttrycker dig bra när du skriver att du inte är arg på det andra barnet. Jag tror att med den attityden, dokumentationen och ett möte kommer man långt.

• wify

Haft möte med pedagoger och förskolechef/birt rektor. Känner tyvärr inget förtroende för att situationen kommer förbättras... verkar som kommunikationen på f-skolan är mer än bristfällig... fick veta att vi även ska göra en skadeanmälan via komunen (!?) Inget våra pedagoger kände till. 

F-skolan kommer inte punktmarkera, vilket jag fick erfara va det samma som att förhindra ett barns utveckling (?!)   jag ser det som att förebygga och guida ett beteende ej heller egentligen vidta något konkret... förutom att de talat med det "andra" barnets föräldrar... barnen måste lära sig att umgås med varandra om vi nu alla väljer att låta våra barn gå kvar till högre ålder...?!?

Jag tror jag är mer arg nu än innan... för den kalla responsen... mötet avslutades med att jag sa att jag inte alls va nöjd med utfallet... vet inte heller vad jag förväntade mig... känner mig så maktlös! 

Dock ska ett "förskoleteam" kontaktas som tredje part och för att "stötta oss på vägen mot återfått förtroende"...
    Dvs mitt förtroende för förskolan.

Jag fråga om det fans ng pedagogik i detta avseende (finns ju för utlärning)... vilka verktyg pedagogerna har för att lösa konflikter/våld/barn som är utåtaggerande och förebygga dem... kan lika väl vara mitt barn som behöver lära sig gränser etc... fick rådet att gå på nästkommande föräldrarråd...

paff och matt... har mycket att ta in och smälta efter dagens möte...

• RakPedagog

Det är lite olika för olika kommuner hur man hanterar skadeanmälan/tillbudsrapporter så den delen är svår att kommentera.

Däremot blir jag mörkrädd när jag läser din beskrivning. Poängen med ett möte är ju att komma framåt, inte stå och stampa på samma plats. Tolkar jag det rätt har inga beslut tagits, inga åtgärder satts in och din oro är fortfarande intakt men nu blandat med ilska och frustration. Inte bra alls.

Att punktmarkera barn är INTE att hämna utvecklingen utan är precis som du skriver, ett sätt att bryta ett oönskat beteende och ersätta det med ett bättre.

Det finns massor av verktyg pedagogerna borde ha och kunnat delge dig. Allt från seriesamtal till belöningssystem kan kanske vara aktuellt, nåt borde de ha kunnat hosta upp.

Ditt barn blir nedknuffat av ett annat barn från en lekställning. Ni tvingas åka till akuten. Barnen hamnar i konflikter ibland och kan leka ibland, det känner pedagogerna till. Du känner oro, ni har ett möte där inget bestäms och nu kommer ett team för att du ska återfå förtroendet för förskolan....känns inte helt logiskt.

Funderar du på att lyfta det ytterliggare en nivå?

• wify

Helt rätt, inga konkreta beslut tagits. Dock, - Det ska observeras vidare för att se OM f-skola behöver sätta in vidare åtgärder...

Min undran bli VEM, VAD och HUR frekvent behöver något hända? 

Vi ringde Rektorn för Skola & F-skolan idag. Nog för att han inte va på kontoret men då borde man kunna be om att få återkomma... men nej... inte ens ett - beklagar det inträffade... fast det vore kanske ett ställningstagande?

Känslan är nästan som om jag skulle tycka att det som hänt ska är "normalt" kanske inte "så farligt"... Men vi kommer från en privat förskola och bytte till en kommunal för att underlätta logistiken nu när hen fått syskon. Vi har där sett handlingskraft i form av stöd och hjälp åt ett barn som va mer fysiskt, utåtagerande och hade svårigheter att läsa av det sociala samspelet. Detta barn fick alla förutsättningar/resurser för att lyckas och på ett bra sätt utvecklas och gå vidare i livet. Allt är inte så enkelt som barn, alla kan någon gång behöva lite stöd i livet. Bättre nu, än om 18 år och barnet aldrig fick ng hjälp...

Som sagt, jag är F-ledig till hen´s syskon och jag har all tid i världen. Om skolan inte vill kännas av eller vid detta är kanske kommunen nästa steg att gå? .... för det kan inte få gå till så här... ?!?

PS Tack för dina inlägg!!

• wify

Nästa steg blir

Skolchef, Barn- och utbildningskontoret, XXX komun... 

• Ess

Polisanmäl för försumlighet. Du har påtalat problemen mellan barnen, men ingen brydde sig och nu har det inträffat en allvarlig händelse.
    Sen om anmälan leder till någon förbättring är osäkert. MEN du tvingar fram en riktig utredning utav händelsen och förskolans rykte får sig en törn. 

• RakPedagog

Jag tycker att du för helt rätt! Dina kloka insikter och attityd tror jag kommer vara vinnande i längden. Det borde finnas en förskolechef på kommunen du kan kontakta.

Jag tycker inte det ska få gå till som du beskrivit. Förskolan borde ha vidtagit åtgärder, både för att hjälpa ditt barn och dig, men även barnet som knuffade. Detta skulle man gjort redan dagen efter.

Jag hoppas verkligen att det löser sig på bästa sätt för dig och ditt barn!

• Aileen Allannah

Jag tycker självklart att du ska ta det här högre upp, det ska inte nonchaleras. Och att påstå att man hämmar ett barns utveckling genom att punktmarkera ett barn, det är ju så töntigt att det inte är klokt. Att punktmarkera ett barn betyder inte att man håller i det precis varje ögonblick, utan att man finns nära barnet, men i bakgrunden, beredd att avstyra, avleda och hjälpa till i konflikter.

• wify

Skam den som ger sig

Ess -  Tack för inlägget "Polisanmäl för försumlighet" det gav krut. Har dock inte anmält.

Men har dragit ärendet vidare och sitter nu med en handlingsplan på tre sidor från F-skola och vissa av f-skolans rutiner kommer granskas av tredje part...

Våra barn är allas barn och är det mest värdefulla vi har!!

• Ess
    wify skrev 2013-04-18 22:33:48 följande:
    Skam den som ger sig

Ess -  Tack för inlägget "Polisanmäl för försumlighet" det gav krut. Har dock inte anmält.

Men har dragit ärendet vidare och sitter nu med en handlingsplan på tre sidor från F-skola och vissa av f-skolans rutiner kommer granskas av tredje part...

Våra barn är allas barn och är det mest värdefulla vi har!!
    Bra att du dragit det vidare.
    Hur går det för barnet nu?
    Är hen kvar på förskolan? och i så fall, har det hänt fler incidenter eller personalen är mer allerta nu? 

Svar på tråden 3,5 åring puttad från tre meter hög lekställning...