• Anonym (Mamma)

Vad ska jag göra? Exet sitter häktad för misshandel

Jag har en son som snart är 4 år. Jag och mitt ex har gemensam vårdnad och min son är där varannan helg. Min sons pappa har precis blivit häktad för misshandel och olaga hot på sin flickvän.
    Och nu vet jag inte vad jag ska göra när han blir släppt. Han ska sitta häktad i 2-3 veckor fick jag reda på idag. 
    Han kommer att vilja träffa våran son när han blir släppt men jag tycker inte att det känns bra att lämna min son ensam med honom när han uppenbarligen är våldsam.
    Även fast han inte är dömd så vet jag att detta är sant för att han har gjort samma mot mig och berättat för mig att han slår sin flickvän.
    Jag tror inte att han skulle göra nått mot våran son men min son har berättat för mig när han kommit hem från mitt ex att pappa har slagit sin flickvän. Kan jag kräva att han träffar våran son tillsammans med någon annan? T.ex att de är hemma hos min sons farmor tiden de träffas. Jag vill inte att min son ska behöva se mer våld och höra mer gap och skrik. 

Tacksam för råd 

• Svar på tråden Vad ska jag göra? Exet sitter häktad för misshandel
  • Griseknoen35

Du kan inte göra så mycket. Han slår ju inte sonen. Ring och rådfråga socialen/ familjerätten men så länge sonen inte far illa kan du inte neka umgänge och på pappas umgängestid bestämmer inte du var eller med vilka det sker.

• Knappamamma

Ring och rådfråga någon myndighet men att som ovanstående påstår att sonen inte far illa är bullshit. Att se sin far misshandla sin flickvän är visst att fara illa!!!!!! Och inte lämpligt!!!!!!

• Griseknoen35

Nej men det är ju inte troligt att flickvännen kommer vara med längre då har han ju inget att misshandla

• Anonym (soc.sekr.)

Varför har du lämnat din son hos ditt ex när du varit medveten om att han är våldsam? Vad har ändrats genom att han blivit häktad? Han har ju redan slagit dig samt berättat för dig att han slagit sin flickvän. 

Som förälder är det upp till dig att se till att skydda ditt barn, är du rädd att ditt barn kommer att bevittna/bli utsatt för våld hos den andra föräldern är det du som får bedöma om du vågar lämna ut barnet. I det här fallet tyder ju barnets berättelse på att han har bevittnat våld.

Griseknoen35 skrev 2013-03-12 19:16:35 följande:
    Du kan inte göra så mycket. Han slår ju inte sonen. Ring och rådfråga socialen/ familjerätten men så länge sonen inte far illa kan du inte neka umgänge och på pappas umgängestid bestämmer inte du var eller med vilka det sker.
    Hur bedömer du att barnet inte far illa? Att ett barn bevittnat våld är i sig anledning till att inleda en utredning hos socialtjänsten.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (soc.sekr.) skrev 2013-03-12 20:33:52 följande:
    Varför har du lämnat din son hos ditt ex när du varit medveten om att han är våldsam? Vad har ändrats genom att han blivit häktad? Han har ju redan slagit dig samt berättat för dig att han slagit sin flickvän. 

Som förälder är det upp till dig att se till att skydda ditt barn, är du rädd att ditt barn kommer att bevittna/bli utsatt för våld hos den andra föräldern är det du som får bedöma om du vågar lämna ut barnet. I det här fallet tyder ju barnets berättelse på att han har bevittnat våld.

Hur bedömer du att barnet inte far illa? Att ett barn bevittnat våld är i sig anledning till att inleda en utredning hos socialtjänsten.

Jag har inte vetat vad jag ska göra. Har inte vågat göra nånting för att jag inte har haft några bevis. Han har aldrig blivit anmäld innan.
    Om jag nu skulle kontaktat soc tidigare så hade ord stått mot ord och vad säger att dom skulle tro på mig. Har vart rädd att det skulle bli tvärtom, att mitt ex fått vårdanden för att jag har ljugit och försökt stoppa deras umgänge. Man har ju hört en hel del skräckhistorier om soc. 

Men nu behöver jag inte besluta ifall jag ska kontakta soc eller inte för det görs tydligen automatiskt. Fick brev hem idag om att jag är kallad dit på möte. Får väl se vad som händer. Har iaf bestämt mig för att ställa krav på hur umgänget ska ske tills mitt ex har ordnat upp sitt liv. 
  • Anonym (soc.sekr.)
    Anonym (Mamma) skrev 2013-03-13 13:25:31 följande:
    Jag har inte vetat vad jag ska göra. Har inte vågat göra nånting för att jag inte har haft några bevis. Han har aldrig blivit anmäld innan.
    Om jag nu skulle kontaktat soc tidigare så hade ord stått mot ord och vad säger att dom skulle tro på mig. Har vart rädd att det skulle bli tvärtom, att mitt ex fått vårdanden för att jag har ljugit och försökt stoppa deras umgänge. Man har ju hört en hel del skräckhistorier om soc. 

Men nu behöver jag inte besluta ifall jag ska kontakta soc eller inte för det görs tydligen automatiskt. Fick brev hem idag om att jag är kallad dit på möte. Får väl se vad som händer. Har iaf bestämt mig för att ställa krav på hur umgänget ska ske tills mitt ex har ordnat upp sitt liv. 
    Umgänge kan inte fastställas av socialtjänsten, det är domstolen som beslutar i sådana frågor ifall den ena vårdnadshavaren stämmer den andra. Det socialtjänsten kommer att ta ställning till är ifall de ska inleda en utredning på ditt barn eller inte utifrån den anmälan som inkommit. 
  • Anonym (insatt)
    Anonym (soc.sekr.) skrev 2013-03-13 19:57:21 följande:
    Umgänge kan inte fastställas av socialtjänsten, det är domstolen som beslutar i sådana frågor ifall den ena vårdnadshavaren stämmer den andra. Det socialtjänsten kommer att ta ställning till är ifall de ska inleda en utredning på ditt barn eller inte utifrån den anmälan som inkommit. 
    Det bästa är väl om du och pappan kan få hjälp med samarbetssamtal så att ni kan förhandla fram hur umgänget skall se ut under de omständigheter som råder nu. Ni får ta resa på hur häktet ställer sig till umgänge med barn .... kontaktperson ansöker ni om hos socialtjänsten/familjerätten - om ni är överens om det. Självklart kan du ställa krav - pappan är ju inte i det läget nu att han kan ligga för högt .... han får nog vara glad om det går att få till något alls inom den närmaste tiden. På sikt kan han ta det till domstol och där kan de besluta om umgängesstäöd, dvs ngn som är med barnet då han träffar pappa ...
Svar på tråden Vad ska jag göra? Exet sitter häktad för misshandel