• annonym9876

har jag en ätstörning??

hejsan jag är en tjej på 14 år och vet ej om jag har en ätstörning tänkte att ni kunde vara snälla och säga vad ni tror

jag har svårt att äta på morgonen särskilt på skoldagar får i mig oftast en liten macka, i bästa fall typ en liten yoghurt. till lunch i skolan äter jag inte alls mycket  det är så äcklig mat sitter bara och betar i maten och sedan slänger jag den typ, skulle kunna äta mackor som mina vänner uppmanar mig till men jag gör det inte usch blir så äcklad av skolans mat. Men till middag osv äter jag normalt!!

mina vänner skojar / retar mig med anorexia först så var jag helt säker på att jag verkligen inte har något sånt men jag har börjat tänka på det mer och mer så kanske jag har en sorts ätstöring ? jag har ingen aning och det är ingen jag vill prata med det om 

vad tror ni ?? väldigt tacksam för svar så fort som möjligt!!!        

• Svar på tråden har jag en ätstörning??
  • Dagdrömmaren

Jag gjorde också så i den åldern och skulle inte direkt kalla det för ätstöring.
    Det vore däremot bra om du försöke få i dig något, om du inte tänker äta skolans mat så tycker jag att du bör äta en stadig frukost och ta med dig frukt och eventuellt egen mat till skolan.

• Roonjaaaa

Nej du har nog ingen ätstörning med tanke på att du är medveten själv om att du äter lite till frukost och i skolan.
    En person med någon form av ätstörning, vet inte om detta själv. För själva störning sitter i hjärnan (omedvetet). Man kan säga att man lever i en fönekelse för sig själv. Det är svårt att förklara på ett enkelt sett. Men sök lite på google så kanske du får en bättre uppfattning av vad ätstörningar är :) Och tycker dina vänner är taskiga som kläcker ur sig detta till dig!

Jag själv har haft ätstöning. Men även haft mina år då jag åt dåligt till frukost och i skolan. Så jag tror att du är inne i period där frukost och skolmaten inte passar. För det är ganska vanligt (Det var i alla fall vanligt när jag gick i högstadiet) För det sker ju mycket i din kropp nu.

Hoppas mitt svar gav dig något vettigt! :)

• annonym9876

okej tack det känns bra att det inte är något sånt men alla mina kompisar äter maten utan problem och gnäller på mig om att jag ska ta mer mat och äta mer osv kanske för att de bryr sig eller vad vet jag ??

• Mumsiga M

Hur tidigt går du upp när du ska till skolan? Jag har alltid varit sådan som var morgontrött och kan inte äta frukost för snart efter att jag har vaknat, utan jag måste ha varit uppe i tre kvart innan jag kan äta något, då aptiten inte dyker upp fören då... Du kanske har liknande problem.

Angående skolmaten så kanske den är äcklig, vissa skolor har dålig standard, men det kanske mer kan vara att du är lite kräsen?

• annonym9876
    Mumsiga M skrev 2013-03-11 18:34:24 följande:
    Hur tidigt går du upp när du ska till skolan? Jag har alltid varit sådan som var morgontrött och kan inte äta frukost för snart efter att jag har vaknat, utan jag måste ha varit uppe i tre kvart innan jag kan äta något, då aptiten inte dyker upp fören då... Du kanske har liknande problem.

Angående skolmaten så kanske den är äcklig, vissa skolor har dålig standard, men det kanske mer kan vara att du är lite kräsen?

jag går upp i bra tid en dryg tim innan jag börjar kan inte gå upp tidigare för då orkar jag inte dagen osv för jag tränar ganska mycket också massa fotboll som jag verkligen älskar ca 3 träningar nu fast jag är ute och springer själv också satt ca 4 sedan blire matcher också försöker prestera mycket bra i skolan också därför kan jag inte gå upp tidigare !  alla andra äter ju maten satt näe och så kräsen är jag inte för vi får välja mellan 2 maträtter varje dag men alltså hur mycket jag än försöker att äta funkar det inte för jag känner att jag vill prestera på fotbollen för det är verkligen något jag brinner för
  • Roonjaaaa
    annonym9876 skrev 2013-03-11 18:32:40 följande:
    okej tack det känns bra att det inte är något sånt men alla mina kompisar äter maten utan problem och gnäller på mig om att jag ska ta mer mat och äta mer osv kanske för att de bryr sig eller vad vet jag ??
    Jo det kan ju naturligtvis vara så att de bryr sig. Men å andra sidan så bestämmer du om du är sugen på mat eller inte. Så tycker det är dumt av de att gnälla på dig om detta för mycket. Men prova med att ta med banan eller någon annan frukt till skolan och ät vid maten istället en kort period så att du ställer in din kropp på att den ska få i sig nöring vid den tidpunkten varje dag. Då tillslut så känner dig lite hungrig och kanske är lättare då att få i sig lite mat :)
    Och ja vissa skolor har riktigt dålig skolmat tyvärr..
  • Mumsiga M
    annonym9876 skrev 2013-03-11 18:40:41 följande:

jag går upp i bra tid en dryg tim innan jag börjar kan inte gå upp tidigare för då orkar jag inte dagen osv för jag tränar ganska mycket också massa fotboll som jag verkligen älskar ca 3 träningar nu fast jag är ute och springer själv också satt ca 4 sedan blire matcher också försöker prestera mycket bra i skolan också därför kan jag inte gå upp tidigare !  alla andra äter ju maten satt näe och så kräsen är jag inte för vi får välja mellan 2 maträtter varje dag men alltså hur mycket jag än försöker att äta funkar det inte för jag känner att jag vill prestera på fotbollen för det är verkligen något jag brinner för

Du kanske bara formulerade dig dåligt, men på dig låter det som att anledningen till att du äter dåligt är att du vill prestera bättre inom fotbollen?!
  • Dagdrömmaren
    annonym9876 skrev 2013-03-11 18:40:41 följande:

Du skulle nog prestera bättre på fotbollen om du fick i dig mat. För mat är = energi.
  • annonym9876
    Dagdrömmaren skrev 2013-03-11 18:51:04 följande:
    Du skulle nog prestera bättre på fotbollen om du fick i dig mat. För mat är = energi.

det är de jag menar men hur mycket jag änförsöker att äta på skolan går det inte och jag vet inte vad jag ska göra längre :(
  • Dagdrömmaren
    annonym9876 skrev 2013-03-12 15:20:12 följande:

det är de jag menar men hur mycket jag änförsöker att äta på skolan går det inte och jag vet inte vad jag ska göra längre :(
    Om skolmaten är så äcklig så kan du ta med egen mat :)
  • Runa

Om du har svårt för att äta tidigt på morgonen tycker jag att du ska bre mackor och ta med dig istället. Du kan äta dem på någon rast, kanske vid tio eller så? Gör några extra så kan du äta dem på lunchen. Och be föräldrarna köpa hem lite frukt, det är jättebra att ha med till skolan som mellanmål. Särskilt om du tränar mycket är det ju viktigt att du får i dig energi.

• lennartsdotter

Att inte kunna äta ordentligt på morgonen är vanligt, jag kan inte äta mycket tidigt på morgonen heller. Man får lösa det genom att ta med sig något till jobbet/skolan. Drickyoghurt, frukt, smörgåsar, nyposoppa eller vad man nu kan tänkas få i sig. Om du inte äter skolmaten för att du inte gillar den är det inte heller ett tecken på en ätstörning, men du måste berätta detta för dina föräldrar så att ni kan lösa lunchsituationen på något annat sätt. Antingen genom att du tar med dig lunch eller att du får lunchpengar så att du gå och äta någon annanstans.

Om du inte äter för att du tror att du då kommer prestera bättre i fotbollen, ja då handlar det om en ätstörning.

Frågan är lite om det är tanken eller kroppen som gör att du inte äter på skolan. Smakar maten illa eller är det hjärnspöken som gör att du inte äter? 

• hammarhajen

Om man inte gillar grytan till lunch kan man alltid äta potatisen, sallad och ett par mackor. Gör man inte det, utan bara petar i maten som du beskriver, då FINNS ett problem. Inte nödvändigtvis ätstörning, men definitivt ett problem. Särskilt om man dessutom hoppat över frukosten. Man måste inte tycka om maten, man måste inte känna sig sugen för att äta. Så länge maten inte är direkt äcklig kan man äta ändå. Ungdomar i din ålder som dessutom tränar hårt MÅSTE äta, så enkelt är det. Och det vet du, annars hade du inte skrivit inlägget här.

Du ger ingen vettig anledning alls till att du bara petar i maten - du är inte kräsen, dina vänner äter, de uppmuntrar dig att äta mackor. Det gör att jag faktiskt undrar och blir bekymrad. VARFÖR äter du inte när du VET att du behöver? Jag skulle nog uppmana dig att prata med någon, dina föräldrar eller skolsyster kanske. Jag vet att du skriver att du inte vill prata med någon och det är ännu en varningsflagga. För vad har du för bra skäl att INTE prata med någon? Om du nu inte har någon ätstörning har du ju inget alls att dölja...

Du har fått många bra tips av de andra i tråden, men du behöver hjälp i din vardag att styra upp maten. Dina föräldrar behöver veta så att de kan hjälpa dig att handla hem bra ta-med-frukost t.ex. Prata med en vuxen redan idag! 

Svar på tråden har jag en ätstörning??