• cattiwik

Sluta amma

Min dotter blir 7 mån imorgon. Har övat med flaska sen hon var liten men utan resultat. Först var det pumpad mjölk och nu på slutet ersättning. Förra veckan tog hon flaskan "som man ska" för första gången men har efter det vägrat igen trots att jag provar varje dag. Hur ska jag sluta amma. Hon är rätt så ny på vanlig mat. äter lite gröt morgon och kväll samt övar på lite mat till lunch. äter fortfarande på natten och behöver nog det då hon endast gått upp 500g senaste 3 mån. Väger bara 6500.

Hjälp mig med tips på hur jag ska göra med hennes mat.
    Vill inte amma mer

• Svar på tråden Sluta amma
  • cloudberry79

Erbjud flaskan hela tiden, prova med olika nappar och olika flaskor. Erbjud alltid flaskan på första signal om att hon är hungrig, gärna innan mat och gröt.

(M)amma till V -07 och E -12
  • cattiwik

Har provat alla flaskpr det finns. Den hon tillslut åt från 2 ggr var mam så nu kör jag på den.Är det skillnad på Nan och semper ersättning?

• Magiace

Jag sitter själv i samma sits men min är 6 månader och försöker som du se ett slut på amningen.. Men jag undrar varför just ersättning och inte välling?

• cattiwik

Känns som om ersättningen är ett bra näringsrikt alternativ till bröstmjölken. Välling är ju densamma som gröt och det äter hon redan 2 ggr per dag.

• cloudberry79

Ersättning är mycket nyttigare, välling är som blöt smörgås, innehåller inte alls lika bra näringsämnen. Ersättning eller bröstmjölk rekommenderas som huvudföda för spädbarn (barn upp till ett år).

Ersättningarna smakar nog lite olika, så det kan vara värt att testa flera sorter. Om hon ändå stenvägrar kanske pipmugg skulle vara något att prova istället för flaska?

• Dina08

Jag hoppade över flaskan och jobbade på riktig mat istället. Skönt att slippa vänja av flaskan också och man slipper nattmål.

• cloudberry79
    Dina08 skrev 2013-03-11 17:06:31 följande:
    Jag hoppade över flaskan och jobbade på riktig mat istället. Skönt att slippa vänja av flaskan också och man slipper nattmål.
    Fast TS bebis är för liten för att bara äta riktig mat, ersättning är mycket bättre ur näringssynpunkt för ett spädbarn.
  • cattiwik

Vi har nyss börjat med smakportioner så att bara ge mat är inget alternativ.

Svar på tråden Sluta amma