• Cinnamon

Flytta ihop, vad händer?

Hej,
    Jag är ensamstående med två barn och är tillsammansmed en kille och jag har funderat på vad som händer om vi skulle flytta ihop. Inget vi pratat om än utan jag är mest nyfiken.

Blir barnen hans ansvar då? Jag tänker tex på dagis. Måste barnen vara hemma om han är ledig men jag jobbar? Går dagistiderna både på mina o hans arbetstider eller bara mina ?
    Samma sak kommer avgiften baseras på båda våra inkomster eller endast mina som de gör nu?

Nått annat man ska tänka på vad gäller barnen när man flyttar ihop? Alltså nu tänker jag mest på regler o sånt vad som gäller o inte hur man sköter vardagen :)

• Svar på tråden Flytta ihop, vad händer?
  • George 1

Garanterat strul med barnen samt det andra du tog upp. 

• 040kille

Dagisavgiften kommer att baseras på bådas inkomst. Den vågar jag svara på i alla fall.

Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • Iam

Först det rent konkreta. 
    Tider på dagis är baserat på vårdnadshavares tider, dvs dina. Vissa kommuner försöker lura i föräldrarna att även en ny partners tider räknas, men så är inte fallet.
    Avgiften räknas däremot på hushållets gemensamma inkomster och där räknas ju en sambo in.

Resten handlar ju bara om hur ni vill ha det.
    Viktigast att komma ihåg om man är den som har barn med sig in är att inte glömma bort att en partner utan barn oxå har behov och önskemål. Det är lätt att bara utgå från sig själv och barnen och tycka att partnern minsann får anpassa sig för jag har barn... Men det enda det leder till är ännu en separation. 
    Så.. kommunicera och kompromissa så kommer det att gå bra.
    Det enda du som förälder dock aldrig ska behöva kompromissa bort är barnens trygghet. 

• Lyckliga styvfamiljer

Hej alla fina kloka föräldrar :)

Jag heter Maria & driver det ideella projektet Lyckliga styvfamiljer
    som erbjuder glädjefyllt & lösningsorienterat föräldrastöd

Nu på sön 17 mars har mitt projekt sitt sista event i Sthlm,
    där vi snackar bonusfamiljer, föräldraskap & konsten att skapa lyckliga relationer.

Ger er jättegärna 2 fribiljetter/platser var :) Finns i nuläget tot. 6 st platser kvar som jag skänker bort.

Bara maila mig på info@styvfamiljer.se vid intresse
    Mycket omtanke & kramar/Maria

Mer info finns på facebook
    Bonusfamljer & Lyckliga relationer
    www.facebook.com/events/469996179714666/&fref=ts

Dagen leds av relationscoachen Lennart Matikainen som har lång erfarenhet av detta ämne.
    Vi snackar lagspel och hur man hittar gemensamma spelregler. Kommunikation & teamwork för glädje, lagspel & balans.

Svar på tråden Flytta ihop, vad händer?