• Anonym

delad vårdnad, inge fastställd umgänge

som sagt, har delad vårdnad med mitt ex men inge umgängesschema eller sålikt. bor i samma stad, har dock skyddad adress. sociala vet var jag bor (vilken stad) för tillfället, dock inte min adress då den endast är tillfällig och eftersom det pågår en utredning och inget tidigare schema funnits.

min fråga är nu, eftersom inget är bestämt och även fast jag är umgängesföräldern, kan jag träffa mitt barn utan medgivande? eftersom vi inte kommer överens med varandra, eller begår jag då brott?
    sociala sa att jag måste komma överens med fadern, tills vi fixat ett umgängesschema. 
    jag menar, vad händer om jag t ex hämtar barnet från dagis en dag för att umgås och även meddelar detta till fadern men utan hans medgivande. för medgivande behövs ju inte eftesom vi har gemensam vårdnad och inget bestämt. det finns ju inget som säger att jag inte kan, vi har ju gemensam vårdnad, därmed lika rättigheter?
    är tacksam för alla svar

• Svar på tråden delad vårdnad, inge fastställd umgänge
  • Anonym

Du ställer till det för dig till framtiden om du hämtar barnet utan överenskommelse. Tänk om barnet har en tandläkartid den dagen du ska hämta? Eller om pappan kanske har bestämt att farmor ska hämta tidigt och så är barnet inte där....

Kan ni inte komma överens om umgänge?

• Anonym

nej gör det inte. det pågår en utredning. samarbeta istället. du skrämmer både pappan o barnet om du bara dyker upp oanmäld. vänta tills du får umgänge. eller skicka en stämningsansökan till tingsrätten på att du vill ha en interimistisk dom om umgänge. du behöver ingen jurist för det. då får du snabbare umgänge om du inte har grava missbruksproblem el annat som måste utredas först. så tror jag att det är.

• Anonym

Vi har det som du fast tvärtom, fast utan skyddad adress. Mycket beror ju på vad utredningen säger, hur ert unika läge är helt enkelt. Hur gammalt barnet är och vad detta tycker om saken borde väl spela in med.

Mitt barn skulle bli djupt kränkt om hon blev hämtad av sin far men hade han bara tagit med henne på en rolig dag och inget annat var inbokat så visst, det hade jag förlåtit. Fast jag hade undrat över varför han inte sa något till mig, även om vi har samarbetssvårigheter.

Hade barnet vägrat följa med hade ju skolpersonalen stått mitt i allt. På dagis sa de att de skulle ringa sociala om ifall pappan skulle hämta utan överenskommelse, ja och mig då. 

• Anonym

okej, ja jag ska väl ta ett snack med handläggaren som har hand om ärendet. saknar bara min dotter så otroligt mycket..kan även tillägga att fadern inte sköter mötena med handläggaren heller eftersom han känner sig påtvingad.
    allt startade pga en anmälan jag och min mamma gjorde för ca ett år sedan.
    men tack i alla fall för era svar 

• Anonym (mm)
    Anonym skrev 2013-03-13 02:32:44 följande:
    okej, ja jag ska väl ta ett snack med handläggaren som har hand om ärendet. saknar bara min dotter så otroligt mycket..kan även tillägga att fadern inte sköter mötena med handläggaren heller eftersom han känner sig påtvingad.
    allt startade pga en anmälan jag och min mamma gjorde för ca ett år sedan.
    men tack i alla fall för era svar 

Då kan du lite snyggt meddela honom att om han inte medverkar till ett fastställt och fungerande umgängesschema så riskerar han att det är du som får vårdnaden och boendet.
    Det brukar sätta eld i baken på de mest krånglande... 
Svar på tråden delad vårdnad, inge fastställd umgänge