• Oförglömlig

När lärde sig era barn höger å vänster?

Hur gamla va era barn när de lärde sig höger och vänster? Hur lärde de sig? Min son är 3 år och kan höger och vänster folk runt om blir förvånade. Satte på han 2 olika strumpor å lärde han på 1 dag men upprepade varhelst dag med att fråga Nu kan vi vara ute å cykla då säger jag sväng höger så svänger han rätt. Jätte smidigt. Han pratar jätte bra är tidig med det men senare motoriskt.

• Svar på tråden När lärde sig era barn höger å vänster?
  • linaojulia

min dotter var också tre om inte lite tidigare tror jag.( Kan inte lägga sådana saker riktigt på minnet. ) Fast hon ha alltid vart så nyfiken å frammåt å lär sig saker vi inte tänker på att man förklarar. Så riktigt hur hon lärde sig vet jag inte. Men det är nog lite tidigt ändå. Dom är ju inte så stora faktiskt :) . Folk blir förvånade ofta tycker jag om olika saker. Men Jag som mamma reagerar inte då jag är van vid att hon säger kan eller gör saker :) Kanske är så för dig med? :)

• yohio

Mim dotter är snart 3 o kan höger o vänster sen några veckor

• Teodorra

Vår dotter som är precis fyllt 3 kan det också, har tagit det som en naturlig del i vår kommunikation att använda höger och vänster om vart vi ska, vilken fot vi sätter skon på osv.

• pluvdo

Sonen blir tre i april och jag började lära honom höger och vänster typ igår. Nu vet han vilken hand (och lite andra kroppsdelar) som är höger och vilken som är vänster. Så det tar nog inte lång tid innan han kan höger och vänster när det kommer till riktningar också.

Jag lärde mig dock inte höger och vänster förrän när jag var sju år och skadade vänster lillfinger. Min storasyster var då nio år och kunde fortfarande inte alltid höger och vänster. Så barn skall väl vara tidigare idag då, kanske.

• cloudberry79

När han var tre, då kunde de flesta barnen i hans ålder på förskolan höger och vänster, så det kändes inte konstigt.

(M)amma till V -07 och E -12
  • zbaby

Typ tre år.. Men det sitter stenhårt nu när hon snart blir fyra..

• jagälskarallaminabarn

Mina flickor som nu är 7 år lärde sig det genom att vi sa åt dem att titta åt höger och åt vänster resp om vi var i en affär och de fick före kunde vi säga att de skulle gå åt ena eller andra hållet (självklart pekade vi åt vilket håll, något vi kan få påminna dem om än).

Minns att när jag skulle lära mig det som barn hade jag händerna som referens, är vänsterhänt så "skrivarhanden" blev ju åt vänster.

• sina

Min stora var två när hon fixade höger och vänster fot och hand, men har ännu som drygt tre inte kopplat ihop det med att kunna svänga till höger och titta till vänster.

Svar på tråden När lärde sig era barn höger å vänster?