• Simri

Vilken mindre bilbarnstol?

Hej allihop,

Lite intresserad vad folket här på familjeliv.se tycker kring de här stolarna. Motivera gärna ditt valGlad

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken mindre bilbarnstol?
  • t0va

Vad vill du veta? varkem mobin eller besafe är någon mindre stol om man tänker sig den plats de tar i bilen men du kanske menar bakåtvänd stol.

vi har haft mobin, jag gillade den inte alls, blev trång fort för min store son redan vid 1år, extremt svårmonterad och tar stor plats i bilen om man inte kan montera den i mitten bak, selen strulade massor och var svår att dra åt , vet flera som har samma problem. Höga sidor vid låren så sonen kunde inte sitta skräddare eller ha benen hängades utanför stolen så han gallskrek ochhatade stolen. Vi bytte till en axkid kidzofix istället. Den är större innuti, tar mindre plats, mycket mer lättmonterad och sonen sitter kanon.

• Sisisisi

Av de stolarna skulle jag välja maxway eftersom den har längst användningstid. Kolla på axkid minikid, den tar liten plats men har längre användningstid än stolarna i omröstningen.

• Simri
    t0va skrev 2013-03-10 15:51:44 följande:
    Vad vill du veta? varkem mobin eller besafe är någon mindre stol om man tänker sig den plats de tar i bilen men du kanske menar bakåtvänd stol.

vi har haft mobin, jag gillade den inte alls, blev trång fort för min store son redan vid 1år, extremt svårmonterad och tar stor plats i bilen om man inte kan montera den i mitten bak, selen strulade massor och var svår att dra åt , vet flera som har samma problem. Höga sidor vid låren så sonen kunde inte sitta skräddare eller ha benen hängades utanför stolen så han gallskrek ochhatade stolen. Vi bytte till en axkid kidzofix istället. Den är större innuti, tar mindre plats, mycket mer lättmonterad och sonen sitter kanon.
    Tyckte det skulle vara intressant att se vad folk tycker om just dessa stolar eftersom de är vad jag fått intryck av de mest populära alternativen efter babyskyddet. Ska dock kolla in axkid :) 
  • Simri
    Sisisisi skrev 2013-03-10 17:26:31 följande:
    Av de stolarna skulle jag välja maxway eftersom den har längst användningstid. Kolla på axkid minikid, den tar liten plats men har längre användningstid än stolarna i omröstningen.
    Maxway verkar superintressant. Och nu har en ny variant kommit ut med isofix- "Maxfix". Säkerhetsbutiken ska få den nu under v. 11. Har tydligen 7 ligg- och sittlägen. Finns video här: 

Användingstid är inte prio #1 för min del dock. Är inställd på på att köpa en till bakåtvänd stol, typ Britax Twoway, när dottern växt ut denna första bakåtvända stol. 
  • t0va

tänk dock att med max-fix så går det bara att ha stolen till 18kg och enbart i bilar som har isofixfästen, så man kan bli lite låst om man lånar bil eller barnet åker med vänner.

Axkids kidzofix är en stol där man kan välja att montera med bälte eller isofix, det är smidigt.

• Simri
    t0va skrev 2013-03-10 19:46:30 följande:
    tänk dock att med max-fix så går det bara att ha stolen till 18kg och enbart i bilar som har isofixfästen, så man kan bli lite låst om man lånar bil eller barnet åker med vänner.

Axkids kidzofix är en stol där man kan välja att montera med bälte eller isofix, det är smidigt.
    Vad tycker du om lutningen på kidzofix? Går den att luta lika mycket som Mobin?
  • t0va
    Simri skrev 2013-03-10 22:20:18 följande:
    Vad tycker du om lutningen på kidzofix? Går den att luta lika mycket som Mobin?
    bra fråga, var så länge sedan jag hade mobin, men det går att få rätt bra lutning på axkid också. Med axkiden om man monterar med bälte så kan man sätta ett ihopvikt påslakan/filt under basen där barnets fötter är så lutningen blir större om man har en bil där sätena är mycket lutade, det går inte med mobin tex. eftersom basen är en kurva under.

Vi köpte kidzofix när sonen var 1år och 4månader och har bara använt det 3e mest lutade läget någon enstaka gång när vi åkte bil på natten och han skulle sova, annars kör vi med mest upprätta eller mellanläget och det är bra lutning. Hade gärna sett ett mer upprätt läge på den för bilar med plana säten.
Svar på tråden Vilken mindre bilbarnstol?