• Dreamscape

Barn, särskilt veggo, och Omega3?

Hej!

Jag är nyfiken på hur era småbarn får i sig omega 3...det är så att min 1,5-åring äter vegetarisk kost och det enda näringsämne som är svårt att få i sig via kosten som vegetarian är ju omega 3. Så länge hon ammade mycket fick hon ju i sig via mjölken men senare började jag ge lite "tillskott" i kosten (klippte sönder en vegetabilisk omega3-kapsel och blandade några droppar av oljan i hennes mat), så jag är inte orolig för den skull...det jag är nyfiken på är dels hur ni andra föräldrar till barn som äter vegetarisk kost gör, och hur ni vars barn inte är veggo gör? Det sista låter kanske som en dum fråga men jag har fått för mig att det inte är alldelses ovanligt att barn ratar fisk. Det finns ju också många småbarn som mest äter burkmat, och i dessa brukar ju (iaf de jag tittat på) procentandelen fisk/kött vara försvinnande liten, så jag undrar om det verkligen kan täcka behovet av Omega3. Hur gör ni? Har ni funderat på det eller antar man att barnet får i sig all näring det ska så länge det växer som det ska och inte är vegetarian?:)

• Svar på tråden Barn, särskilt veggo, och Omega3?
  • Dotse

Det är inte bara omega 3 du bör tänka på, utan även D-vitamin och B12.

• Dreamscape
    Dotse skrev 2013-03-08 17:13:31 följande:
    Det är inte bara omega 3 du bör tänka på, utan även D-vitamin och B12.
    Det är inga problem om man är vegetarian (=äter mejeriprodukter och ägg).
  • Dotse
    Dreamscape skrev 2013-03-08 17:15:48 följande:
    Det är inga problem om man är vegetarian (=äter mejeriprodukter och ägg).
    För att få i sig dagsbehovet av D-vitamin så behöver man äta 35 ägg eller dricka 13 liter mjölk. Kan tänkas att dosen är något lägre för barn, men jag tvivlar ändå på att barnet får i sig tillräckligt mycket via kosten. 
  • Dreamscape
    Dotse skrev 2013-03-08 17:19:04 följande:
    För att få i sig dagsbehovet av D-vitamin så behöver man äta 35 ägg eller dricka 13 liter mjölk. Kan tänkas att dosen är något lägre för barn, men jag tvivlar ändå på att barnet får i sig tillräckligt mycket via kosten. 
    Enlig bvc, livsmedelsverket m.fl. räcker det fint med D-vitamin-berikade produkter (i värsta fall forsätta ge D-droppar efter 2 års ålder), likaså B12. 

MEN nu rörde min fråga just Omega 3, så svara gärna på den om dina barn inte äter (så mycket) fisk. :) 
  • Dotse
    Dreamscape skrev 2013-03-08 17:24:41 följande:
    Enlig bvc, livsmedelsverket m.fl. räcker det fint med D-vitamin-berikade produkter (i värsta fall forsätta ge D-droppar efter 2 års ålder), likaså B12. 

MEN nu rörde min fråga just Omega 3, så svara gärna på den om dina barn inte äter (så mycket) fisk. :) 
    Ja, och enligt nyare forskning så gäller inte de gamla siffrorna längre. Tidigare har man rekommenderat 400 I.E D-vitamin/dag för vuxna men nu gäller rekommendationen minst 2000 I.E/dag. 

Jag är vegan och kör på AlgOmega3 från företaget Helhetshälsa. Den är baserad på alger (det som fisken får sitt omega3 ifrån och är alltså helt vegetabilisk. Man kan även äta valnötter, chiafrön med mera men de innehåller inte EPA som alger gör. 
  • Dreamscape
    Dotse skrev 2013-03-08 17:30:09 följande:
    Ja, och enligt nyare forskning så gäller inte de gamla siffrorna längre. Tidigare har man rekommenderat 400 I.E D-vitamin/dag för vuxna men nu gäller rekommendationen minst 2000 I.E/dag. 

Jag är vegan och kör på AlgOmega3 från företaget Helhetshälsa. Den är baserad på alger (det som fisken får sitt omega3 ifrån och är alltså helt vegetabilisk. Man kan även äta valnötter, chiafrön med mera men de innehåller inte EPA som alger gör. 
    Kul att du har sån koll!:) Oftast i diskussioner om vegetabilisk Omega 3 (även livsmedelsverket) pratas det om att ge rapsolja, linfröolja osv men det gör ju knappast nytta (vad gäller omega). Själv äter jag Opti3omega med EPA & DHA. Alger är bra :) Har du barn/matar vegetariska barn? Hur gör du i så fall då?
  • Dotse

Näringslära är mitt stora specialintresse. :)

Raps och linfrö innehåller lite omega 3 i form av alfa-linolensyra så det är ju bra, men inte tillräckligt. Jag gjorde en fettsyreanalys via blodprov i höstas för att kolla mitt eget värde (har varit vego i 14 år) och jag hade brister trots att jag ätit hampa och annat som innehåller alfa-linolensyra. Man bör äta någonting som innehåller EPA anser jag, eftersom att det är så liten dos av fettsyrorna man får i sig som kan omvandlas till EPA i kroppen. Jag började med AlgOmega3 efter den där  fettsyreanalysen och har verkligen känt av en positiv förändring i kroppen sedan dess. 

Jag har inga barn. :) 

• Dotse

Vill tillägga att dessa fettsyror är väldigt viktiga för hjärnans utveckling så var noga med det. :)

• Dreamscape

Var kan man göra sådana fettsyreanalyser? Skulle kunna vara intressant.:)

Jag hade ingen aning om alla olika syror, att det var skillnad mellan ALA och DHA, EPA, vilka kroppen bäst tillgodogör sig osv, innan jag blev gravid och läste på lite. Tycker det är tråkigt att exempelvis bvc rekomenderar en tesked linfröolja till gröten, precis som om det skulle göra nån nytta! 

Nu när du ändå är på tråden  ska jag be dig tolka näringsinnehållet i Opti3omega och AlgOmega3:  opti3omega.com/opti3.html   www.svenskhalsokost.se/produkter/algomega3

Det står att Algomega3 innehåller 6 mg EPA, och Opti3 200 mg (om jag fattat rätt, och det är ju inte säkert;)). Är en så stor skillnad relevant eller kan kroppen ändå inte tillgodogöra sig mer än en viss mängd EPA? 

• Dotse
    Dreamscape skrev 2013-03-08 18:05:28 följande:
    Var kan man göra sådana fettsyreanalyser? Skulle kunna vara intressant.:)

Jag hade ingen aning om alla olika syror, att det var skillnad mellan ALA och DHA, EPA, vilka kroppen bäst tillgodogör sig osv, innan jag blev gravid och läste på lite. Tycker det är tråkigt att exempelvis bvc rekomenderar en tesked linfröolja till gröten, precis som om det skulle göra nån nytta! 

Nu när du ändå är på tråden  ska jag be dig tolka näringsinnehållet i Opti3omega och AlgOmega3:  opti3omega.com/opti3.html   www.svenskhalsokost.se/produkter/algomega 3?gclid=COqguNrM7bUCFcJ3cAodXjoAgw

Det står att Algomega3 innehåller 6 mg EPA, och Opti3 200 mg (om jag fattat rätt, och det är ju inte säkert;)). Är en så stor skillnad relevant eller kan kroppen ändå inte tillgodogöra sig mer än en viss mängd EPA? 
    Jag vet inte vart man kan göra det privat, det är inte så många som sysslar med det (det är ganska dyra prover och det prioriteras inte inom vården då i regel...). Men kolla med odenplans naturhälsa i sthlm, eller IFM-kliniken i Falun. 

Bra att du läst på lite nu i alla fall! Och linfröolja gör ju lite nytta, men inte tillräckligt. :) 

Opti3 redogör inte exakt vilken slags alg de använder(?). Antingen så har de hittat någon superalg som innehåller väldigt mycket EPA, eller så kan det vara så att de båda företagen gjort analyser på samma slags alg men fått olika resultat (kan tänkas att resultatet påverkas av hur/var algen växt osv). Min gissning (utan att lova, jag vet ju inte) är att det i princip handlar om samma produkt, och att mängden EPA varierar från gång till gång beroende på hur algskörden var för tillfället. Men om det är så att Opti3 har hittat en alg som är bättre så är det ju såklart bättre att ta den. Själv fortsätter jag dock med AlgOmega3 eftersom jag har större förtroende för Helhetshälsa som företag. :)
Svar på tråden Barn, särskilt veggo, och Omega3?