Hej igen!
Idag har vi varit på ÄP! Det gick verkligen jättebra! Jag var sååååå otroligt nervös och rädd innan. Men jag fick så fina mediciner så jag blev väldigt lugn. Fick en tablett innan och blev så trött så jag inte kunde följa med sambon när han skulle plocka ut spermier. Som tur var hittade de 10.000 små spermier på ett enda litet stick. Yaaaayyy!!! För honom räckte det med lokalbedövning, han behövde inte något lugnande. Jag somnade medan han var och plockade ut spermierna.
Sedan var det min tur på en gång. Jag var lite fnittrig men tyckte samtidigt att det var väldigt jobbigt. Läkaren kollade med ultraljud och la sen lokalbedövning. Kände ingenting! Sen började han. Det hela tog ca 5-10min. Jag fick hela tiden lugnande och var rätt borta. Skönt det! Det stack till ibland och när jag sa aj så fick jag en liten dos till med medicin. Sen var det hela klart! Fick gå till ett rum och somnade direkt.
Dom fick ut 15 ägg varav 14 ägg var befruktningsbara. Imorgon em får vi veta hur många som blivit befruktade och ifall något blivit det så ska vi tillbaka på onsdag em för att sätta tillbaka ett.
Hoppas hoppas!!!
Sambon steriliserade sig för ca 7-8 år sedan. Han minns inte exakt när det var. Men det var som sagt inga problem att hitta spermier.
Av nässprayen mådde jag ganska dåligt. Blev ganska nedstämd, fick svettningar när som helst. Kunde börja akutsvettas mitt på dagen och om jag var hemma så tog jag av mig nästan alla kläder. Fick nästan panik! Likadant på natten. Vaknade ibland av svettningar och fick kasta av mig täcket. Blev också rätt trött. Har somnat tidigt på kvällarna (före 21) sedan jag började med alla hormoner. Fick en del hjärtklappning också, mest i början. Som extraslag. Inte farligt men obehagligt.
Av sprutorna mådde jag lite bättre. Fortsatte med nässprayen men halverade dosen. Mindre svettningar och lite gladare
Men det har spänt i äggledarna. Molande värk, kissnödig ofta, trött, ömma bröstvårtor. Nästan som att vara gravid. Mot slutet så gjorde det även ont på sidorna, uppåt midjan. Men det blir väl trångt därinne med alla äggblåsor. En del är ju 2cm i diameter.
När jag tog ägglossningssprutan i lördags så kändes det lite bättre. Slutade göra så ont och kände mig ännu lite piggare och gladare.
Just nu ligger jag i sängen och har ganska ont. Från naveln och neråt. Inte så mycket vid äggstockarna eller underlivet utan mer i magen och på sidorna i midjan liksom. Blöder litegrann men inte så farligt. Går på alvedon och får röra mig i slowmotion. Hoppas att det går över snart.
Sköterskan sa idag att återinförandet av embryot inte ska göra ont så det känns bra.
Jag är verkligen orolig för smärta och livrädd för allt men hittills har det varit helt okej. Ondast än så länge är nog idag när jag kommit hem efter ÄP. Men ingen fara.
Har ni tagit spermaprov på sambon än? Vi gjorde inte det innan och det visar ju på hur övertygade de var om att de skulle hitta det hos honom. Eftersom han redan har ett barn sedan tidigare också. Annars skulle de nog inte ha startat behandlingen på mig.
Kram