• mementa

Verkställande dom - Nu får det snart räcka!! =(

I mina tidiga trådar har jag skrivit om pappans om misshandlar min (vår) dotter. Vi bor inte tillsammans.

I somras fick jag boendet av TR och han umgänge varannan helg.
    Fram tills augusti förra året, gick det "bra", hon var där varannan helg.

Sen ringde hon i panik en helg och pappa hade slagit henne och hon hade fått springa därifrån och hem till någon och ringde mig.

Efter den händelsen, samt efter allt annat som hänt, man kan säga att bägaren rann över, polisanmälde jag honom.

Han blev skäligen misstänkt för grov  fridskränkning.

Under polisutredningen rådde både polis samt socialtjänsten att INTE låta henne åka till pappa, jag sa att de kunde träffas på stan (där jag också jobbar och kunde vara i närheten) för en fika, men det gick inte pappan med på.

Så, under den tiden förundersökningen var, fick hon inte åka dit....under avrådan från myndigheter....(Åklagaren lade ner med brist på bevis)

NU, har han väl "öppnat upp" allt igen och ska se till att det blir verkställande av dom!! Jag är SÅÅÅÅ trött på detta!!!
    Var till mitt ombud i går, hon säger att förlorar jag, får jag betala hans rättegångskostnad med....iom att det är en verkställande dom, går det inte på hemförsäkringen, utan jag fick söka annat skydd..

Fast jag vet att jag har mycket bra bakom mig, dokument från soc efter utredning som påtalar att han inte kan se till hennes bästa, att de har erbjudit honom hjälp för hans förhållningssätt gentimot henne ( han vill inte ha hjälpen)   att de anser att jag kan avgöra ifall det är ok för henne att åka till pappa osv....Men jag är så rädd...=( så trött på allt detta nu och det är verkligen mitt dotter med..

Hon vägrar åka dit varannan helg, senast igår sa hon, "jag kan åka till pappa, men bara när JAG vill" Hon är snart 13 år och så kommer det ju bli, jag kan inte tvinga henne.....

Nu vill jag bara få slut på allt!

• Svar på tråden Verkställande dom - Nu får det snart räcka!! =(
  • Anonym
    Om umgänge

Barn har rätt till umgänge med en förälder som det inte bor tillsammans med. Detta innebär inte någon plikt för barnet att umgås med föräldern. Det innebär inte heller någon absolut rätt för föräldern att umgås med barnet.

Umgänget kan ske genom att barnet och föräldern träffar varandra eller genom att de har annan kontakt. Föräldrarna har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med en förälder som det inte bor tillsammans med så långt möjligt tillgodoses. Detta ansvar gäller dem båda oberoende av om föräldrarna har gemensam vårdnad eller om en av dem är vårdnadshavare ensam.

kopierat från sajten socfamratt.se   (familjerättens sida)

Eftersom din dotter redan är såppas gammal tror jag inte man kan tvinga henne åka till sin pappa om hon inte vill. De kan ringa varandra istället eller chatta el liknande. Ring familjerätten i din kommun och rådfråga de, man kan vara anonym.
  • Anonym

Har dottern hörts? Domar om umgänge kan inte verkställas för barn som är äldre än 12 år om det inte absolut är för barnets bästa.

• mementa
    Anonym skrev 2013-03-08 08:15:25 följande:
    Om umgänge

Barn har rätt till umgänge med en förälder som det inte bor tillsammans med. Detta innebär inte någon plikt för barnet att umgås med föräldern. Det innebär inte heller någon absolut rätt för föräldern att umgås med barnet.

Umgänget kan ske genom att barnet och föräldern träffar varandra eller genom att de har annan kontakt. Föräldrarna har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med en förälder som det inte bor tillsammans med så långt möjligt tillgodoses. Detta ansvar gäller dem båda oberoende av om föräldrarna har gemensam vårdnad eller om en av dem är vårdnadshavare ensam.

Eftersom din dotter redan är såppas gammal tror jag inte man kan tvinga henne åka till sin pappa om hon inte vill. De kan ringa varandra istället eller chatta el liknande. Ring familjerätten i din kommun och rådfråga de, man kan vara anonym.
    Jag både har och har haft kontinuerlig kontakt med familjerätten, de känner väl till vårt "fall".
    Det är just därifrån jag bla fått rådet att hålla henne därifrån under utredningen.

Dottern ringer aldrig eller påbörjar nån chatt, det är pappa som nån gång ibland gör det. På chatten är han otrevlig och elak, på telefon gapar han bara över att hon aldrig vill åka dit...

Jag hoppas innerligt att det du skriver kan användas i verkligheten, tyvärr finns det en lag gällande barns rättigheter som inte riktigt stämmer med verkligheten. 
  • mementa
    Anonym skrev 2013-03-08 08:15:32 följande:
    Har dottern hörts? Domar om umgänge kan inte verkställas för barn som är äldre än 12 år om det inte absolut är för barnets bästa.
    Nej, hon är inte hörd och jag vet inte hur detta går till.

Det är bara början just nu och ett svarsbrev ska in från min sida som mitt ombud just nu håller på att sätta samman...sen går det väl vidare och hon kanske ev kommer höras.. 
  • Anonym
    mementa skrev 2013-03-08 08:22:24 följande:

Det är bara början just nu och ett svarsbrev ska in från min sida som mitt ombud just nu håller på att sätta samman...sen går det väl vidare och hon kanske ev kommer höras.. 
    Här kan du läsa mer om verkställighet av dom rörande äldre barn:

www.lagen.nu/1949:381 i FB 21 kap 5§

Ta det bara lugnt och försök se till att dottern hörs, för hennes vilja i det hela är enormt viktig!
  • Anonym (is i magen)

Ta det bara lugnt. Vi har ett liknande scenario men vi hoppas att det inte är lika allvarligt för våra barn som för ditt! Ditt barn kommer inte behöva åka till pappan om hon inte vill!
    Dessutom har du uppbackning från soc vilket kommer att framkomma vid utredningen.

Se verkställigheten som ett bra läge att justera umgänget till barnets fördel. Soc kan begäras göra en utredning av nuvarande umgänge och eventuellt be TR ändra det.

Du har väl ombetts att göra din röst hörd om du så vill och det skriver du till TR inom ett visst datum (brukar vara kort frist). Du kan där skriva om förloppet samt motivera dina val och kanske själv föreslå att socialtjänsten gör en utredning av umgänget för att ta bort alla eventuella frågetecken?

• mementa
    Anonym (is i magen) skrev 2013-03-08 09:14:01 följande:
    Ta det bara lugnt. Vi har ett liknande scenario men vi hoppas att det inte är lika allvarligt för våra barn som för ditt! Ditt barn kommer inte behöva åka till pappan om hon inte vill!
    Dessutom har du uppbackning från soc vilket kommer att framkomma vid utredningen.

Se verkställigheten som ett bra läge att justera umgänget till barnets fördel. Soc kan begäras göra en utredning av nuvarande umgänge och eventuellt be TR ändra det.

Du har väl ombetts att göra din röst hörd om du så vill och det skriver du till TR inom ett visst datum (brukar vara kort frist). Du kan där skriva om förloppet samt motivera dina val och kanske själv föreslå att socialtjänsten gör en utredning av umgänget för att ta bort alla eventuella frågetecken?

Soc har varit på väg at göra utr 2 ggr. Ena ggn konstaterade de att jag var kapabel till att besluta om dotterns säkerhet, dottern bor hos mig på heltid och de litade på att jag fattade rätt beslut, därav att de inte såg någon akut situation för hennes del..

Andra ggn, startade de en utredning, då han äntligen gick med på att ta deras hjälp för att ändra hans förhållningsstätt mot henne. Innan han kom på första utsatta tiden, ringde han soc och avböjde hjälpen, varav de ringde mig och sa "vi kan inte tvinga någon till hjälp" (!!??!)

Det finns eg inga frågetecken, det handlar om att hon inte vill åka till pappa då alla andra säger det, utan det ska ske på hennes villkor tycker hon och jag kan hålla med iom situationen  mellan henne och pappa, samt hennes ålder.

Jag ÄR orolig, fast jag veta att jag kanske inte behöver vara det..
  • mementa

Uppdaterar mest för att det kanske finns någon som sitter i samma sits och vill veta hur det kan gå till. Kan bara gå till mig själv, då jag letat trådar eller annan text som relaterar till mina "problem".

Dottern och jag fick en medlare, som utsågs av TR, som även har pratat med pappan.

Vid 3 tillfällen har hon träffat dottern och mig en gång, samt 3 telsamtal med mig.

Vi har nu fått en utskrift på allt vi sagt (relevant för detta ärende) och det har skickats till TR.

Medlaren som har stor erfarenhet av just detta, säger att pappan har knappt någon chans att få domen verkställd. Dottern vägrar, pappan gapar och kränker, till och med genom medlaren.

I går ringer pappan och vill att dottern ska komma, ok, visst, hon kunde tänka sig det..men kl 3 om han kunde hämta henne, nä det vägrade han och sa att då kunde det kvitta...Han la på och började sms-bomba henne, tala om för henne att hon ska ha dåligt samvete, att hon ställer till hela tiden osv...

HUR intresserad är man om man Vägrar hämta sin dotter?? Detta är enbart för att jävlas med mig och just det sa medlaren att hon hade fått uppfattning om, då han hela tiden påtalade att JAG va den som ställt till allt..

Ja ja, nu är det bara att vänta på vad TR ger ... Jag skulle bli förvånad om han tog tillbaka, han har chansen att göra det efter att han läst dotterns utsaga och min.....går han vidare nu, blir det förhandling...

• h8him
    mementa skrev 2013-03-31 08:32:41 följande:
    Uppdaterar mest för att det kanske finns någon som sitter i samma sits och vill veta hur det kan gå till. Kan bara gå till mig själv, då jag letat trådar eller annan text som relaterar till mina "problem".

Dottern och jag fick en medlare, som utsågs av TR, som även har pratat med pappan.

Vid 3 tillfällen har hon träffat dottern och mig en gång, samt 3 telsamtal med mig.

Vi har nu fått en utskrift på allt vi sagt (relevant för detta ärende) och det har skickats till TR.

Medlaren som har stor erfarenhet av just detta, säger att pappan har knappt någon chans att få domen verkställd. Dottern vägrar, pappan gapar och kränker, till och med genom medlaren.

I går ringer pappan och vill att dottern ska komma, ok, visst, hon kunde tänka sig det..men kl 3 om han kunde hämta henne, nä det vägrade han och sa att då kunde det kvitta...Han la på och började sms-bomba henne, tala om för henne att hon ska ha dåligt samvete, att hon ställer till hela tiden osv...

HUR intresserad är man om man Vägrar hämta sin dotter?? Detta är enbart för att jävlas med mig och just det sa medlaren att hon hade fått uppfattning om, då han hela tiden påtalade att JAG va den som ställt till allt..

Ja ja, nu är det bara att vänta på vad TR ger ... Jag skulle bli förvånad om han tog tillbaka, han har chansen att göra det efter att han läst dotterns utsaga och min.....går han vidare nu, blir det förhandling...

Vad bra att det verkar gå dotterns väg i Tingsrätten. Men så synd att han uppför sig som en idiot när hon ändå kan tänka sig träffa honom! Hoppas allt ordnar sig och att hennes pappa lugnar ner sig.
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2013-03-08 08:15:25 följande:

Länken går inte till "familjerättens sida" utan drivs av en privatperson!!
  • Anonym (insatt)
    mementa skrev 2013-03-08 08:22:24 följande:

Det kommer hon att bli om pappan begär verkställighet - och är hon 13 år och det gäller umgänge kommer hennes röst att väga tungt!
Svar på tråden Verkställande dom - Nu får det snart räcka!! =(