• RakPedagog

Svarar gärna på frågor om skolan, fritidshem och allt runt omkring.

Hej!

Jag har surfat runt på familjeliv ett tag nu och ser att många av de råd som ges när det gäller skolan handlar om olika former av anmälningar till skolverket. Självklart kan det vara en väg att gå och i vissa fall en nödvändig väg. Men det finns ofta andra vägar man som förälder kan använda sig av.. Jag har en ganska gedigen kunskap kring skolan och fritidshem och har jobbat mycket med barn med behov av stöd.

Även om jag i dagsläget är knuten till en skola så åker jag runt och föreläser lite, främst kring språkutveckling och hur man som pedagog kan jobba med det. Jag tycker skolan ska vara mer transparant och att finnas här är ett av de sätt vi kan få en öppenhet och bra dialog.

Jag värdesätter rakhet (därav mitt alias) och lindar inte in saker och ting utan försöker i möjligaste mån ge raka och klara besked. Så är det någon därute som vill ställa frågor, föra diskussion eller har ett problem så är jag i idel öra.

Mvh Herr Pedagog

• Svar på tråden Svarar gärna på frågor om skolan, fritidshem och allt runt omkring.
  • Punkster

Jag håller med dig om att många (alltför många) trådar här handlar om diverser anmälningar åt höger och vänster. Ibland kan man nästan tro att en anmälan är mångas standardlösning på alla problem som kan tänkas dyka upp i anknytning till skolan, stora som små. 

Jag arbetar själv inom fritidshem och har ganska stor erfarenhet av de lagar och regler som finns kring den verksamheten. Jag hjälper dig gärna att svara på frågor inom det området, om det skulle behövas. 

• Tuffen

Vad tycker du om olika regler för olika barn? På sonens skola har man regeln att det är inte tacklingar på fotbollsplanen som är problemet, utan hur tacklingen tar. M a o får små, lätta barn tacklas hur mkt som helst, men stora, muskulösa barn får aldrig tacklas. Är inte det fel? Regler ska väl vara lika för alla? Sur på hur skolan hanterar detta just nu. Sonen, som är en stor kille, vill knappt ens vara på fotbollsplanen längre eftersom han tycker att det är orättvist. Vore det inte bättre att förbjuda tacklingar för alla barn? Min fråga är aöötså: vad göra om skolan har olika regler för lika barn och inte lyssnar när man tar upp det? Kan tyckas vara en petitess, men sonen blir jätteledsen när han upplever en orättvisa. 

• RakPedagog

Såklart han blir ledsen och förmodligen arg och frustrerad med. Olika regler för olika barn är värdelöst både ur barnens och skolpersonalens perspektiv. Jag tycker inte man ska förbjuda tacklingar, det hjälper sällan beroende på att åsikterna vad som är en tackling skiftar. Jag tror säkert att det finns någon i personalen du har lite bättre kontakt med som du kan ta upp detta med. Annars tycker jag du ska kontakta rektorn. Detta är ingen petitess utan handlar om en elev som känner sig orättvist behandlad. Ur mitt perspektiv kan det inte vara så svårt att sätta en vuxen vid fotbollsplanen som stöttar barnen i att hitta rätt nivå på spelet.

• Noran

Jag har en fråga om individanpassad läxa. (1 klass) Tidigare fick sonen en gång i veckan en kort text och sen några frågor kring texten han skulle skriva ner svaren på samt rita en bild. Detta tog 30 - 45 min. 

Nu har han fått en ny fröken som ger läsläxa 4 dagar  i veckan. 15 min högläsning/dag. 

Sonen älskar att läsa böcker och läser ofta böcker (tyst). Men jag saknar skrivläxorna. Jag tyckte han lärde sig mer på dom än högläsningen. Fröken säger att han kan få skrivläxor också om han vill (det vill han inte om han får välja) men han måste ändå ha högläsning. 

Är det inte bättre att ge annan typ av läxor till barn som slukar böcker?

• RakPedagog

Hej! Grattis till att ha en son som älskar att läsa. Låt honom hållas med sin högläsning. Att traggla med skrivandet kopplat till texter i så tidiga år känns lite "overkill", speciellt som läxa. Om du vill kan du be honom återberätta det han läst och ställa lite frågor om texten. Det tjänar i stort sett samma syfte och är förmodligen betydligt roligare för honom.

• Noran
    RakPedagog skrev 2013-03-08 07:33:40 följande:
    Hej! Grattis till att ha en son som älskar att läsa. Låt honom hållas med sin högläsning. Att traggla med skrivandet kopplat till texter i så tidiga år känns lite "overkill", speciellt som läxa. Om du vill kan du be honom återberätta det han läst och ställa lite frågor om texten. Det tjänar i stort sett samma syfte och är förmodligen betydligt roligare för honom.
    Hej. Oj det var ett oväntat svar. Är det overkill att träna på att skriva kopplat till texter? Vid vilken ålder bör man börja med det? Jag känner inte att läsa och återberätta är någon utmaning för honom. I alla fall inte med de böcker han får från skolan. Självklart kan jag välja svårare texter till honom men eftersom han redan läser bra skulle jag tycka det var bättre han tränade på andra saker. 
  • RakPedagog

Hej igen! Mitt svar bottnade i att jag tycker mig se en tendens att vi kväver barnens lust och kreativitet genom att hela tiden försöka få dem att prestera bättre. Nu resonerar jag alltså generellt. Jag tycker inte att det är livsnödvändigt att ha skrivläxor kopplat till texter i år 1. Förmodligen gör de detta i
    skolan så det både räcker och blir över.

Svar på tråden Svarar gärna på frågor om skolan, fritidshem och allt runt omkring.