• NenneLo

Bussresa med 18månaders?

Kan man ha barnet jämte sig i bussen alt. i knät om man ska åka buss? Om man har i knät kan man väl inte spänna fast? Kan barnet sitta på egen plats jämte med bälte?

2011-09-13 Loke
  • Svar på tråden Bussresa med 18månaders?
  • NenneLo

Ingen? :D

2011-09-13 Loke <3
  • ClaraV

Ingen aning vad som är rätt eller fel. Men min dotter fick sitta fastspänd i vagnen när hon var 18 månader.

• NenneLo

Ok! Ja vagnen kanske är säkrast trots allt?

2011-09-13 Loke <3
  • ClaraV

Tror faktiskt det är säkrare att ha i vagnen än på eget säte. Bältena i bussar är ju inte barnanpassade. Har oftast min dotter i vagn fortfarande på buss och hon blir tre i år. Sen blir det nog att ta med sittkudde på buss så hon kommer upp i rätt höjd för bältet. :)

• Dr Mupp

Beror på vad det är för buss. På stadsbussarna (och på det landsortbussar som det går) så sitter barnet säkrast fastspänd i barnvagnen. Är det en långfärdsbuss så sitter barnet säkrast på eget säte i eget bälte. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • t0va

Är det landsvägsbuss åker barnet säkrast i bilstol faststatt i bussen, kan funka med babyskydd om barnet är litet, annars stor stol. Skulle inte ha ett barn i famnen under en längre resa utan köra med eget säte i alla fall.

I stadsbuss/spårvagn så sitter sonen oftast kvar i vagnen bakåtvänt om det går att ha honom så, annars på säte och då försöker jag välja ett som är bakåtvänt.

Svar på tråden Bussresa med 18månaders?