• Anonym (Trött förälder)

Ändra vart studiebidraget går

Hej

Min dotter har nu flyttat hem till mig på heltid. Hon och hennes andra förälder har bråkat väldigt mycket de senaste åren och tjejen har tjatat om att få flytta hit men inte fått (vi har haft vv)

Men nu vid senaste bråket fick dottern nog och tänker inte bo där nå mer. Hon är snart 17 år gammal så jag anser att hon är tillräckligt gammal för att ta det beslutet själv.

Andra föräldern vägrar skriva under flyttanmälan  men om jag förstått det rätt så kan man själv göra en flyttanmälan ifrån det man är 16 år så det är ju lätt löst. Däremot så vägrar föräldern skriva över studiebidraget och vägrar även ge pengarna till dottern om hon inte flyttar dit igen...

Så hur löser man det? Går det att ändra vem som får studiebidraget, eller är det kört när inte ena föräldern vill skriva på pappret?

• Svar på tråden Ändra vart studiebidraget går

Ja, vi har gemensam vårdnad

• Anonym

studiebidraget ska ju hjälpa till att försörja barnet under studietiden, därför borde du ju kunna ansöka och upplysa om att hon bor heltid hos dig.

• Barbamamah

Vilket j-a monsterpucko till förälder. Ska hon (visst är det mamman?) behålla studiebidraget till sig själv och shoppa upp själv det eller vad?? Eftersom ni har gemensam vårdnad så måste ni vara överens om alla större frågor gällande barnet så sätt er ner och diskutera hur ni ska lägga upp barnets boende. Med tanke på att hon snart är skyldig bör ni lägga stor vikt vid vad hon själv önskar. Ta diskussionen under lugna former utan att bråka. Varför vill mamman inte att dottern ska bo heltid hos dig? Har hon någon jävligt vettig anledning till det?

• Anonym
    Anonym (Trött förälder) skrev 2013-03-06 16:18:24 följande:
    Ja, vi har gemensam vårdnad
    Enligt CSN måste båda vårdnadshavarna vara överens och skriva under en ändring av utbetalningen.

Det ni kan göra är att kosta på någon 1000-lapp och ta kontakt med ett juridiskt ombud för att få hjälp att formulera ett brev till den andra vårdnadshavaren och nämna att hen kan komma att bli stämd om inte studiebidraget skrivs över till dej/ barnet får det insatt på sitt konto.
    Barbamamah skrev 2013-03-06 19:21:23 följande:
    Vilket j-a monsterpucko till förälder. Ska hon (visst är det mamman?) behålla studiebidraget till sig själv och shoppa upp själv det eller vad?? Eftersom ni har gemensam vårdnad så måste ni vara överens om alla större frågor gällande barnet så sätt er ner och diskutera hur ni ska lägga upp barnets boende. Med tanke på att hon snart är skyldig bör ni lägga stor vikt vid vad hon själv önskar. Ta diskussionen under lugna former utan att bråka. Varför vill mamman inte att dottern ska bo heltid hos dig? Har hon någon jävligt vettig anledning till det?

Jag hoppas på att hon i alla fall sparar undan studiebidraget åt dottern, hon själv har en riktigt bra lön (mycket mer än mig) så hon har knappast behov av pengarna själv.

Att sitta ner och komma överrens skulle jag gärna vilja men det är tyvärr helt omöjligt, det har under alla år blivit bråk så fort hon inte fått som hon velat. Nu när dottern är äldre och själv har börjat säga ifrån så har jag fått det lugnare medans dotterns fått det jobbigare.

Hennes anledning till att dottern inte får bo här på heltid och vara skriven här är troligtvis att hon inte vill tappa kontrollen + att jag antar att hon skulle sakna dottern. Och det kan jag förstå, att hon skulle sakna henne, men i och med att de enbart bråkar ändå de flesta veckor dottern är där så skulle de ju snarare få en bättre relation.
    Som det är nu så riskerar hon att helt förstöra relationen till dottern, synd att hon inte kan se det.
    Anonym skrev 2013-03-07 07:41:51 följande:
    Enligt CSN måste båda vårdnadshavarna vara överens och skriva under en ändring av utbetalningen.

Det ni kan göra är att kosta på någon 1000-lapp och ta kontakt med ett juridiskt ombud för att få hjälp att formulera ett brev till den andra vårdnadshavaren och nämna att hen kan komma att bli stämd om inte studiebidraget skrivs över till dej/ barnet får det insatt på sitt konto.

Suck, misstänkte att det inte gick att fixa enkelt.

I och med att det bara är ett år kvar tills dottern får studiebidraget själv så känns det bara onödigt och jobbigt att dra igång en sån process. Då är det lättare att själv ge dottern samma pengar som studiebidraget ligger på, så det får bli på det viset i stället. Då drabbas inte dottern i alla fall.  

• Juronjaure
    Anonym (Trött förälder) skrev 2013-03-07 09:02:19 följande:

I och med att det bara är ett år kvar tills dottern får studiebidraget själv så känns det bara onödigt och jobbigt att dra igång en sån process. Då är det lättare att själv ge dottern samma pengar som studiebidraget ligger på, så det får bli på det viset i stället. Då drabbas inte dottern i alla fall.  

Du verkar vara den vettigare av föräldrarna, måste jag säga... Kan ju också vara så att mamman är väldigt upprörd just nu, men inser hur knäppt detta är när hon lugnat ner sig lite. Annars tycker jag du ska ta kontakt med ett juridiskt ombud ändå. Inte minst för principens skull...

Tror hon att tonåringen ska flytta till henne igen för att hon vägrar skicka vidare studiebidraget...? På gränsen till utpressning ju.
  • Anonym
    Anonym (Trött förälder) skrev 2013-03-07 09:02:19 följande:

Tyvärr är det så. Har mamman en knepig ekonomisk sits? Om hon haft bostadsbidrag osv för att klara hyran så har det minskats i och med att dottern flyttat. Då kan det bli väldigt tufft tills hon hittar ett billigare boende. Det kan vara en orsak att hon behåller pengarna som hon inte ska ha. Bara en tanke alltså.
  • Barbamamah
    Anonym (Trött förälder) skrev 2013-03-07 08:33:57 följande:
    Jag hoppas på att hon i alla fall sparar undan studiebidraget åt dottern, hon själv har en riktigt bra lön (mycket mer än mig) så hon har knappast behov av pengarna själv. Att sitta ner och komma överrens skulle jag gärna vilja men det är tyvärr helt omöjligt, det har under alla år blivit bråk så fort hon inte fått som hon velat. Nu när dottern är äldre och själv har börjat säga ifrån så har jag fått det lugnare medans dotterns fått det jobbigare. Hennes anledning till att dottern inte får bo här på heltid och vara skriven här är troligtvis att hon inte vill tappa kontrollen + att jag antar att hon skulle sakna dottern. Och det kan jag förstå, att hon skulle sakna henne, men i och med att de enbart bråkar ändå de flesta veckor dottern är där så skulle de ju snarare få en bättre relation. Som det är nu så riskerar hon att helt förstöra relationen till dottern, synd att hon inte kan se det.

Kontakta familjerätten i din kommun och boka tid för ett samarbetssamtal. Det blir svårare för henne att vara rabiat tillsammans med en tredjepart. De är opartiska och kan hjälpa er att komma överens. Angående folkbokföringen, det kan hon inte vägra för det är skatteverket som bestämmer och inte hon. Om det blir så att dottern bor heltid hos dig istället så bör hon också vara folkbokförd hos dig (enligt lagen). Om mamman vägrar skriva på så skickar du bara in papprena utan hennes namnteckning och så utreder skatteverket var dottern ska vara folkbokförd. Och om hon bor heltid hos dig så bör du också söka om underhåll. Med tanke på att hon inte är samarbetsvillig så gör du det enklast genom försäkringskassan.
Svar på tråden Ändra vart studiebidraget går