• lantismamma

Utvecklingssamtal, vad gäller?

I grundskolan har jag alltid varit på utvecklingssamtal både under höst och vårtermin. Men nu går äldsta dotter sista året på gymnasiet och vad gäller det med utvecklingssamtal där? Är skolan skyldig att ha utvecklingssamtal med henne varje termin eller bara en termin eller inga samtal alls? Nu när det är sista året har hon inte haft något, jag tycker det är dåligt av skolan för det är viktigt att veta hur man ligger till med betygen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-06 12:13
    jo hon är 18 år. Vet om att om jag ska följa med eller bli informerad av skolan så ska man skriva på ett papper. Men saken är den att hon inte haft något utvecklingsamtal så frågan var mer om skolan inte är skyldig att ha utvecklingssamtal bara för att det är en gymnasie skola?
  • Svar på tråden Utvecklingssamtal, vad gäller?
  • Natulcien

När eleven blir 18 år så hålls samtalen med enbart eleven, och det är upp till denne om han/hon vill bjuda in sina föräldrar. Kort sagt, vad gäller myndig elev så upphör skolans skyldighet att informera målsman och närvaro och betyg. Så om din dotter är 18 så får du avtala med henne om du vill ha information. Är hon inte myndig än så är det märkligt, för då är skolan skyldig att informera dig.

• Natulcien
    Natulcien skrev 2013-03-06 11:24:55 följande:
    När eleven blir 18 år så hålls samtalen med enbart eleven, och det är upp till denne om han/hon vill bjuda in sina föräldrar. Kort sagt, vad gäller myndig elev så upphör skolans skyldighet att informera målsman och närvaro och betyg. Så om din dotter är 18 så får du avtala med henne om du vill ha information. Är hon inte myndig än så är det märkligt, för då är skolan skyldig att informera dig.
    "...informera målsman OM närvaro...." skulle det ju stå.
Svar på tråden Utvecklingssamtal, vad gäller?