• Anonym

Utreda ev PCO(S?)

Jag har troligtvis PCOS och har fått tid att kolla upp detta. Nu undrar jag: vad kommer hända där? Finns det några krav för att få hjälp osv?

• Svar på tråden Utreda ev PCO(S?)
  • Pimpinellan

VUL och progesteronprov,då vet man direkt om du har PCO. Krav för att få hjälp,nä,om ni försökt minst ett år,du är över 18 då borde du få pergo och sen IVF om det inte funkar. Har ni barn sen förr får ni inget mer än pergo utan får bekosta det själv.

• Anonym

Vi har inte försökt ett år, men det frågade jag om när vi ringde och det var inget krav. Men tack för svar! Hur är det med övervikt? Jag är något överviktig.

• Pimpinellan
    Anonym skrev 2013-03-06 14:48:18 följande:
    Vi har inte försökt ett år, men det frågade jag om när vi ringde och det var inget krav. Men tack för svar! Hur är det med övervikt? Jag är något överviktig.

Nej,det är klart om ni inte ska göra en fullständig infertilitetsutredning måste man ju inte ha försökt ett år-eller om man har väldiga problem med mensen. Dock för att få hjälp bör även andra värden plus självklart mannen kollas också. Ingen ide´med pergo om han saknar simmare liksom. Övervikt är inget hinder,däremot fetma ifall IVF behövs.
  • Anonym
    Pimpinellan skrev 2013-03-06 17:13:59 följande:

Nej,det är klart om ni inte ska göra en fullständig infertilitetsutredning måste man ju inte ha försökt ett år-eller om man har väldiga problem med mensen. Dock för att få hjälp bör även andra värden plus självklart mannen kollas också. Ingen ide´med pergo om han saknar simmare liksom. Övervikt är inget hinder,däremot fetma ifall IVF behövs.
    Ok, tack för svar Glad Utreder de mannen även om man har barn ihop sedan tidigare?
  • baby81

Jag har pco och jag fick ingen hjälp pga att jag har BMI över 30 eller hade bmi 45 så det va inte så konstigt. Gå ner i vikt o hoppas att ägglossningarna kommer igång av sig själv va den behandling jag fick och fick en ny tid till hösten. Gått från BMI 45 till 33 och hoppsan ett plus igår

• Anonym
    baby81 skrev 2013-03-06 19:24:22 följande:
    Jag har pco och jag fick ingen hjälp pga att jag har BMI över 30 eller hade bmi 45 så det va inte så konstigt. Gå ner i vikt o hoppas att ägglossningarna kommer igång av sig själv va den behandling jag fick och fick en ny tid till hösten. Gått från BMI 45 till 33 och hoppsan ett plus igår
    Jag har BMI 30. Har aldrig haft regelbunden mens, varken som normalviktig eller överviktig Rynkar på näsan
    MEN DU! Stort grattis till plusset! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym

Och stort grattis till viktnedgång, starkt jobbat!

• baby81

Då lär du få den hjälp du behöver vännen. Kan trösta dig med vad min Gyn sa. Kvinnor med pco är fertila längre, många får igång äl med hjälp av hormontabletter, man har jättebra kvalitet på äggen och störst chans att lyckas vid IVF. Tyckte det kändes bra och lugnande *ler*

Tack känns overkligt hihi. Totalt olämpligt o oplanerat med men verkligen välkommet ändå.

• Pimpinellan
    Anonym skrev 2013-03-06 19:14:35 följande:
    Ok, tack för svar Glad Utreder de mannen även om man har barn ihop sedan tidigare?

Det beror nog på hur länge ni försökt och hur länge sen ni fick barn. Spermier kan ju ändras. PCO är som sagt den bästa diagnosen och ibland kan även en liten viktnedgång ge plus spontant.
Svar på tråden Utreda ev PCO(S?)