• Anonym (vårdskeptiker)

Botad från bakteriell vaginos? - exakt hur såg din beh. ut?

Hej.
    Jag är rätt övertygad om att jag lidit av bakteriell vaginos många år, utan att varit medveten om det. Dessa illaluktande flytningar, speciellt vid samlag och mensens första två dagar, har jag haft så länge jag kan minnas.

Vi försöker bli gravida nu, men lyckas inte så bra. Går in på försök 8 nu i mars.

Nu ska jag i alla fall till gynekolog för att kolla upp om jag har BV.

Men - jag har extremt dålig erfarenhet av vårdcentraler, barnmorskor och så vidare. Ofta tycker jag att man blir ordinerad behandlingar som inte fungerar, och får gå vecka ut och vecka in innan man blir tagen på allvar. Ibland känns de som att de inte vet vad som är "rätt" utan chansar lite grann. Därför är jag rädd att gyn ska ge mig en undermålig behandling även om de konstaterar BV.

Så för att få lite bättre koll på hur BV borde behandlas: Så får ni som blivit botade jättegärna skriva ner hur era recept såg ut. Har förstått att olika preparat kan kombineras på olika sätt, och att vissa skriver ut 10 olika kombinationer medan andra bara får något enstaka preparat.

Det jag är intresserad av är vad som fungerade FÖR DIG - inte vad du "hört" ska fungera.

{#emotions_dlg.flower} Toppen om ni orkar skriva - hoppas fler kan bli hjälpta också av tråden {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-05 11:33
    Extrakramar till de som orkar svara på en tilläggsfråga
    - Hur länge sedan blev du behandlad, och har du sluppit återkommande besvär därefter?

• Svar på tråden Botad från bakteriell vaginos? - exakt hur såg din beh. ut?
  • Anonym

Jag fick zidoval, en penicillinkräm som jag sprutade upp i härligheten, fungerade utmärkt.

• Norrtjejjen

jag fick Flagyl utskrivet. fungerade utmärkt. inte var det svårt få det heller. bara gyn kan undersöka dig och se att det är det som de handlar om.

• Norrtjejjen
    Norrtjejjen skrev 2013-03-05 11:28:27 följande:
    jag fick Flagyl utskrivet. fungerade utmärkt. inte var det svårt få det heller. bara gyn kan undersöka dig och se att det är det som de handlar om.
    tablettform är det som jag åt.
  • Anonym (Wildrat)

Oral antibiotika. När det var som värst blev även min sambo behandlad för han "återsmittade" mig.

Efter varje mens behandlar jag ett par dagar med Vivag och ibland mjölksyregel (kommer inte ihåg vad den heter). Luftiga trosskydd när jag behöver såna och ekologiska bindor (kan inte använda tampong). Just de ekologiska bindorna hjälpte väldigt bra men de är dyra och inte helt lätta att få tag på.

Det hjälper inte 100%igt men jag har iaf problem mycket mer sällan nu.   

• Anonym (vårdskeptiker)

Stort tack för era svar Hur länge sedan fick ni er behandling och har ni sluppit besvär därefter?

• Anonym (vårdskeptiker)

Tack för ditt svar Wildrat - jag kan inte heller använda tampong, luktar så fruktansvärt så jag nästan blir rädd! Ska kolla upp det med ecobindor.

• Anonym (Wildrat)
    Anonym (vårdskeptiker) skrev 2013-03-05 11:38:01 följande:
    Tack för ditt svar Wildrat - jag kan inte heller använda tampong, luktar så fruktansvärt så jag nästan blir rädd! Ska kolla upp det med ecobindor.
    Vill du använda tampong så testa Ellen tamponger, de har bra bakterier i sig. Finns på bla apotek. Lite dyra men bra för att motverka de här problemen.
  • Anonym (vårdskeptiker)

puffar för att se om det är fler som har någon behandlingserfarenhet..

• Anonym (inlägg #1)
    Anonym (vårdskeptiker) skrev 2013-03-05 11:34:59 följande:
    Stort tack för era svar Hur länge sedan fick ni er behandling och har ni sluppit besvär därefter?
    Jag har fick tillbaka min bakteriell vaginos 2 gånger efter det, men redan första dagen in i behandlingen försvann alla symtom. Nu har jag varit besvärsfri i typ 2 månader, jag har haft det totalt 3 gånger i mitt liv.
  • Anonym

Tabletter båda gångerna och det har blivit bra efter en kur.

• Anonym (tabletter)

Fick en kur med tabletter  att svälja ned och det har inte återkommit efter behandling. Är flera år sedan nu.

Svar på tråden Botad från bakteriell vaginos? - exakt hur såg din beh. ut?