• Anonym

Menopur - snälla titta hit!

Jag har fått utskrivet 1x Menopur 1200 enheter. 

Sprutar 112,5 enheter/dag, ska på VUL på fredag. Då kommer jag ha förbrukat 9 doser (började i onsdags).

Är enheterna samma, så att 10 doser = 1125 enheter?

Det ser ut så, mer än halva flaskan har gått åt redan på sex doser.

I så fall måste jag väl få mer läkemedel utskrivet på fredag, och ha is i magen att det finns inne på apoteket så att jag inte står där utan på lördag?

Snälla svara om ni har något att bidra med, vad som helst! Blir så j***a stressad och orolig av att inte ha koll på detta!

• Svar på tråden Menopur - snälla titta hit!
  • cff

Menopurflaskan innehåller 1200 IE (internationella enheter). Det torde vara samma enheter som din dagsdos räknas i.
    Om du är orolig för att medicinen inte skall finnas inne på apoteket om du skulle behöva hämta ut mer på fredag så tycker jag att du ringer dem (apoteket) (alternativt mailar, det beror på vilket apotek det är - mitt apotek brukar vara duktiga på att svara på mail) för att höra om de har det i lager (kolla i så fall i vilka "storlekar" för om du t.e.x får ett recept på en 600 IE-förpackning får du bara hämta ut en förpackning av den storleken, inte 4st 75 IE-förpackningar).
    Lycka till!  

• Anonym
    cff skrev 2013-03-05 00:18:44 följande:

Menopurflaskan innehåller 1200 IE (internationella enheter). Det torde vara samma enheter som din dagsdos räknas i.
    Om du är orolig för att medicinen inte skall finnas inne på apoteket om du skulle behöva hämta ut mer på fredag så tycker jag att du ringer dem (apoteket) (alternativt mailar, det beror på vilket apotek det är - mitt apotek brukar vara duktiga på att svara på mail) för att höra om de har det i lager (kolla i så fall i vilka "storlekar" för om du t.e.x får ett recept på en 600 IE-förpackning får du bara hämta ut en förpackning av den storleken, inte 4st 75 IE-förpackningar).
    Lycka till!  

Tack för svar!

Jo jag har också tänkt på att man kan kontakta apoteket, men det jag undrar mest över är varför man endast får ett uttag utskrivet när det inte täcker hela behandlingen? Tycker det är konstigt, och störande. Är lite konstigt att man som patient ska behöva va om sig och kring sig och räkna ut att det kan bli panik att hämta ut de sista doserna när man har fått dem utskrivna. Jag har ju varit ute i god tid och hämtat allt utskrivet och förvarat i kylskåpet i en månad nu, då är det lite störande att man har en kväll och en dag på sig att hämta det sista...
  • kiwii

Har ni nått sjuk hus apotek i närheten där du bor? Dom brukar ha lite på lager dom Andra apoteken brukar tyvärr inte ha sån här medicin på lager. Ring din läkare och fråga så du inte står utan tar ju 1-2 dagar att få hem medicinen tyvärr. Kan bli knas i din behandling annars och det är inte bra. Har gjort ett antal Ivf med menopur.

• kiwii

Men det borde räcka men du kan ju behövs fortsätta dosera några dagar om dom vill att du ska sänka eller öka enheten

• Anonym
    kiwii skrev 2013-03-05 19:56:16 följande:
    Har ni nått sjuk hus apotek i närheten där du bor? Dom brukar ha lite på lager dom Andra apoteken brukar tyvärr inte ha sån här medicin på lager. Ring din läkare och fråga så du inte står utan tar ju 1-2 dagar att få hem medicinen tyvärr. Kan bli knas i din behandling annars och det är inte bra. Har gjort ett antal Ivf med menopur.
    Hur har det gått för dig? Jag har använt Puregon innan men fick mååånga ägg och inget embryo blev riktigt bra kvalitet. Den här gången känner jag av äggstockarna rätt mkt, började kännas på sprutdag 5 eller 6, och bara på eftermiddan/kvällen.

Jag hämtar ut på ett stort jourapotek som faktiskt har haft de flesta medicinerna inne, dock inte alla. Kan ha varit tur också... Sjukhusapoteket har jag också nära till. Förra IVF:en hämtade jag ut på ett normalstort apotek och där fick man beställa allt.
  • Anonym
    kiwii skrev 2013-03-05 19:58:27 följande:
    Men det borde räcka men du kan ju behövs fortsätta dosera några dagar om dom vill att du ska sänka eller öka enheten
    Du menar att man bara sprutar i tio dagar?
  • cff

För många brukar det räcka med ca 10 dagars sprutande. 

IVF-medicinerna är extremt dyra - även om vi inte behöver betala det eftersom de är dels subventionerade, dels går ju allt över någon tusenlapp på högkostnadsskyddet - och därför vill man inte att vi skall hämta ut mer än vad som behövs och då väljer läkaren oftast att inte skriva ut mer än vad man vet definitivt behövs. Vidare vill man inte skriva ut mer än vad som behövs eftersom folk då skulle kunna hämta ut allt och sen sälja "överskottet" dyrt till någon som inte är subventionerad (antingen i Sverige eller till utlandet).
    Det är vad jag tror är anledningen till att du bara fick ett recept på exakt så mycket som man definitivt visste att du skulle behöva.

En flaska menopur 1200 ie kostar 3500 kr på apoteket.

10 dagar är en ganska normal stimuleringsperiod (dvs man tar sprutor i 10 dagar) 

• Anonym
    cff skrev 2013-03-05 23:31:07 följande:

För många brukar det räcka med ca 10 dagars sprutande. 

IVF-medicinerna är extremt dyra - även om vi inte behöver betala det eftersom de är dels subventionerade, dels går ju allt över någon tusenlapp på högkostnadsskyddet - och därför vill man inte att vi skall hämta ut mer än vad som behövs och då väljer läkaren oftast att inte skriva ut mer än vad man vet definitivt behövs. Vidare vill man inte skriva ut mer än vad som behövs eftersom folk då skulle kunna hämta ut allt och sen sälja "överskottet" dyrt till någon som inte är subventionerad (antingen i Sverige eller till utlandet).
    Det är vad jag tror är anledningen till att du bara fick ett recept på exakt så mycket som man definitivt visste att du skulle behöva.

En flaska menopur 1200 ie kostar 3500 kr på apoteket.

10 dagar är en ganska normal stimuleringsperiod (dvs man tar sprutor i 10 dagar) 

Jo det är såklart pga kostnaden de inte skriver ut allt på en gång... Den här gången går allt på högkostnadsskyddet så jag har inte tänkt så mkt på att den biten.

Är faktiskt förvånad att man kan spruta så kort som tio dagar, jag har för mig att det var mkt fler dar med Puregon. Idag är sprutdag 8, fredag är dag 10... Kan det betyda ÄP på söndag eller måndag? Jag vet att det beror på resultaten på VUL och blodprov, är bara lite otålig att få veta.

Idag var jag förbi apoteket och kollade, de hade Menopur 600 och 75 i lager, skönt!

• cff

Det är omöjligt att förutsäga när du kommer att göra äggplock innan du gjort ditt VUL. Men, eftersom du skall ta ägglossningssprutan 36 timmar före äggplock kommer du iaf att ha minst 36 timmars förvarning :).

Mina första stimuleringar, när jag var lite yngre och hade lite bättre ägg :), så sprutade jag puregon 11 respektive 10 dagar så ja, det kan ibland räcka med 10 dagar. Senare har det ibland behövts 12 dagar (med korta protokollet, när jag har gjort långa protokollet har det blivit några dagar till). Så det är iaf inte omöjligt att du skall plocka ägg redan på söndag (om din klinik har öppet då förstås - annars blir det tidigast måndag). 

• kiwii

Hej ts hur går det?

jag har prövat puregon några gånger lyckades bara få fina ägg men aldrig nått plus, med menopur lyckades vi efter 2 försöket  men fick då utomkved =((

denna gång då v lyckades tog jag bara sprutan i 6 dagar den andra gången blev det i 11 dagar så det är lite olika  

vilken klinik går du på?   
    dena gång ska vi försöka på oss ett frys ägg o hoppas allt går vägen har fått väntat ett tag sen utomkveded så jäkla lång väntan man vill ju bra köra på!!!

• Anonym
    kiwii skrev 2013-03-07 18:12:20 följande:
    Hej ts hur går det?

jag har prövat puregon några gånger lyckades bara få fina ägg men aldrig nått plus, med menopur lyckades vi efter 2 försöket  men fick då utomkved =((

denna gång då v lyckades tog jag bara sprutan i 6 dagar den andra gången blev det i 11 dagar så det är lite olika  

vilken klinik går du på?   
    dena gång ska vi försöka på oss ett frys ägg o hoppas allt går vägen har fått väntat ett tag sen utomkveded så jäkla lång väntan man vill ju bra köra på!!!

Jag går på Sahlgrenska.

Är så fruktansvärt ledsen och orolig idag! VUL:et visade 22 större blåsor och några små. Jag bara vet att det kommer smälla till och bli 40+ blåsor till ÄP på måndag. Vilket innebär smärtsamt ÄP, inget ET, 1-2 veckor av smärta och obehag, kanske inläggning på sjukhus. Förra gången detta hände (med Puregon) blev det dessutom dålig kvalitet på embryona och endast två lite halvdanna överlevde frysen. Gråter

Svar på tråden Menopur - snälla titta hit!