cff skrev 2013-03-05 23:31:07 följande:
För många brukar det räcka med ca 10 dagars sprutande.
IVF-medicinerna är extremt dyra - även om vi inte behöver betala det eftersom de är dels subventionerade, dels går ju allt över någon tusenlapp på högkostnadsskyddet - och därför vill man inte att vi skall hämta ut mer än vad som behövs och då väljer läkaren oftast att inte skriva ut mer än vad man vet definitivt behövs. Vidare vill man inte skriva ut mer än vad som behövs eftersom folk då skulle kunna hämta ut allt och sen sälja "överskottet" dyrt till någon som inte är subventionerad (antingen i Sverige eller till utlandet).
Det är vad jag tror är anledningen till att du bara fick ett recept på exakt så mycket som man definitivt visste att du skulle behöva.
En flaska menopur 1200 ie kostar 3500 kr på apoteket.
10 dagar är en ganska normal stimuleringsperiod (dvs man tar sprutor i 10 dagar)
Jo det är såklart pga kostnaden de inte skriver ut allt på en gång... Den här gången går allt på högkostnadsskyddet så jag har inte tänkt så mkt på att den biten.
Är faktiskt förvånad att man kan spruta så kort som tio dagar, jag har för mig att det var mkt fler dar med Puregon. Idag är sprutdag 8, fredag är dag 10... Kan det betyda ÄP på söndag eller måndag? Jag vet att det beror på resultaten på VUL och blodprov, är bara lite otålig att få veta.
Idag var jag förbi apoteket och kollade, de hade Menopur 600 och 75 i lager, skönt!