• gkdr

Vad ska en tonåring göra på helgen om "hen" inte vill dricka alkohol

Att vara tonåring som gillar att umgås med vänner och inte tycker om att dricka alkohol, men inte vill vara med i någon kyrka/ församling och inte i UNF. Vad rekomenderar ni att man då kan hitta på att göra på helgen för en tonåring som vill ha kul med kompisar?

• Svar på tråden Vad ska en tonåring göra på helgen om "hen" inte vill dricka alkohol
  • soetnoet

Är själv tonåring och hade samma problem förut. Löste det med massor av film och gott att äta! Gå på danskurs med en kompis, det kan vara kul. Var barnvakt och fråga om du får ta med en kompis. Gör allt ni brukar göra , men ta bort alkoholen.

Omegle är alltid roligt också. Gör nåt fånigt och skratta mycket :)

• ClaraV

Hur gammal är du/denna tonåring? När jag var tonåring så prioriterade inte jag alkohol heller och mina vänner respekterade detta. Vi kunde umgås på helgerna utan alkohol, vi gick på bio, bowlade eller bara satt hemma och glodde på film.

Och om dom vännerna du har nu endast prioriterar alkohol och inte kan tänka sig att göra något annat på helgerna så kanske du borde fundera på om det verkligen är ett bra umgänge.

Ett annat alternativ är ju att följa med ut och festa men att vara nykter. Också något jag kunde göra då och då. Visst fick man lite pikar, men jag sa som det var, att jag inte tyckte det verkade varken coolt eller roligt att supa sig full hela tiden.

• melass

har han/hon testat att röka grönt? mycket bättre och mindre skadligt än alkohol samtidigt som man inte gör bort sig :)

• Thotis90

Jag har aldrig varit förtjust i att festa och jag har aldrig druckit alkohol, så jag ägnade tonåren till att träna. 

Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • Juronjaure

Bio eller filmkvällar är ju alltid trevligt :) Gillar tonåringen att sporta? Spela/gå på teater? Rollspel? Lajv? Jag är lajvare, och det kan ta upp mycket av ens fritid om man älskar det :)

• Dina08

Hänga med kompisar som inte dricker. Gå på cafe, bio, sitta hemma och se på film och äta chips. Åka skridskor i Kungsträdgården, prova på saker som paintball. Grönan på sommaren. Laga mat tillsammans. Spela spel tillsammans.

• skogsvitter

Disco, filmkvällar eller bara häng hos kompisar. Måste det vara alkohol inblandat bara för att det är helg så är det fel umgänge isf. Vi var ett gäng som ofta åkte upp till slalombacken och härjade i den åldern, superkul att åka i vintermörkret när backarna var i princip tomma och man var ett helt gäng

• Majsan70

Man är hemma o kollar på film och umgås. Går på bio eller café?
    Min son är förvisso ingen tonåring längre utan fyller snart 21, men han o hans kompisar går superlånga promenader på kvällarna de helger de inte har lust att gå på krogen. Lite udda val kanske av ett gäng killar i den åldern, men de älskar att göra på det viset. Vettigt och hälsosamt.

Min 18 åriga dotter går sällan ut alls utan är helst hemma, men går de ut så blir det på en bit mat o lite bio alternativt tjejmiddagar hemma hos nån kompis.

• JonteTheSon

Jag har inga kompisar som dricker :( så det är väldigt sällan jag får tag på alkohol så det är oftast att det blir en sväng in till stan ihop om att hitta något kul att göra men slutar alltid med någon b-film och en runk efter

Svar på tråden Vad ska en tonåring göra på helgen om "hen" inte vill dricka alkohol