• Mellanmjölkens land

Hur lång tid tar det för barnets tal att bli tydligare?

Dotterns ordföråd har i det närmaste exploderat den senaste månaden. Det kommer nya ord nästan varje dag och till skillnad från tidigare är det inte bara fråga om att hon repeterar vad vi sagt utan hon använder ordet i rätt sammanhang och vid mer än ett tillfälle. Jättekul!

Tyvärr har hon inte alla språkljud än och som värst kan ett och samma ljud stå för 5 olika ord. Kissa, titta, knyta och sitta kan allihop uttalas på samma sätt och så får man gissa. Hon byter dessutom ofta ut konsonanter mot n. Farmor blir t ex na-no.

Hur länge har era barn hållit på så här? Dottern är 2 och förstår det mesta och pratar ofta i 2ordsmeningar men t o m vi har ju svårt att förstå! Mormor, som ändå träffar henne varje vecka har inte en chans.

• Svar på tråden Hur lång tid tar det för barnets tal att bli tydligare?
  • blubbblubb

BVC:s riktlinjer är att barn ska prata begripligt inom familjen vid 3års ålder och begripligt för främmande personer vid 4 års ålder. Det kanske ger en hint.

Saken är att med bättre uttal kommer längre menningar, bättre fantasi och större ordförråd.  Det är därför det tar så pass lång tid. 

• Flickan och kråkan
    blubbblubb skrev 2013-03-07 12:57:35 följande:

BVC:s riktlinjer är att barn ska prata begripligt inom familjen vid 3års ålder och begripligt för främmande personer vid 4 års ålder. Det kanske ger en hint.

Saken är att med bättre uttal kommer längre menningar, bättre fantasi och större ordförråd.  Det är därför det tar så pass lång tid. 

Fast det stämmer inte. Enbart uttalet är inte kopplat till det övriga språket på det viset. Barn kan ha ett rikt ordförråd och mycket bra språklig kognition men ändå ha uttalssvårigheter. Barn kan även ha ett tydligt uttal men ändå ha ett mycket begränsat ordförråd och en begränsad kognition.
  • blubbblubb
    Flickan och kråkan skrev 2013-03-07 13:10:52 följande:
    Fast det stämmer inte. Enbart uttalet är inte kopplat till det övriga språket på det viset. Barn kan ha ett rikt ordförråd och mycket bra språklig kognition men ändå ha uttalssvårigheter. Barn kan även ha ett tydligt uttal men ändå ha ett mycket begränsat ordförråd och en begränsad kognition.

Jo, det är korrekt, olika områden i språkutveckligen kan utvecklas i olika takt.

Jag syftade på åldersaspekten, inte att bättre uttal skulle leda övriga saker. En 3-åring har normalt klart bättre uttal uttal än en 2-åring. En 3-åring har ocskå (normalt sett) bättre ordförråd, grammatik, ordlängd och fantasi,  vilket kan leda till att de är lika obegripliga att förstå trots det bättre uttalet.

• Mellanmjölkens land

Ett helt år till innan vi kan förvänta oss att förstå vad hon säger? Och 2 år innan folk hon inte träffar ofta gör det? Det är ju evigheter! Jag trodde att nu när orden börjar komma så skulle uttalet följa efter inom åtminstone ett par mån.

• Natulcien
    Mellanmjölkens land skrev 2013-03-07 20:55:55 följande:
    Ett helt år till innan vi kan förvänta oss att förstå vad hon säger? Och 2 år innan folk hon inte träffar ofta gör det? Det är ju evigheter! Jag trodde att nu när orden börjar komma så skulle uttalet följa efter inom åtminstone ett par mån.
    Äh, alla är olika. Vår son kunde prata så som det beskrivs att en 3,5-4-åring ska kunna göra när han var 2 år...

Han började prata runt 15 månader, med enstaka ord som bara jag och hans pappa begrep. Tre månader senare så pratade han mer och tydligare, och vid 2 år pratade han alltså väldigt tydligt och i 5-6-ordsmeningar. Så det kan gå fort... Glad
  • Liverithe

Det är nog olika, jag och min man förstod vår tvååring bra, däremot var hon nog över tre när folk hon inte träffar så ofta hängde med på allt. På förskolan förstod de henne bra runt två ungefär. Det kommer nog snart ska ni se!

• lillasysterfia

Vi förstår ofta vad vår kille på snart 2,5år säger. Men har en bekant vars son pratade nästan helt rent i den åldern. Jag förstog han tydligt och då träffas vi som mest två gånger i mån!

Jag tänker att det kommer när det kommer! Huvudsaken är att jag och hans pappa förstår det mesta av vad han säger.

• Anna J01

Dottern är 2,5 nu och talar så tydligt att andra förstår läty vad hon säger. Förutom vissa meningar kanske när hon snurrar till det lite.
    Men jag skulle säga att hon bar på den nivån du beskriver att ni är nu, vid ca 18 mån. Så skulle det gå i samma takt bör din dotter prata mer tydligt vid 3 i alla fall.

Men det finns väl inga barn som utvecklas exakt lika. Går ju inte alls att jämföra med andra.
    Min systers son t.ex. Var helt tyst till han va 2 och pratade sen väldigt rent och jättebra helt plötsligt.

• Flickan och kråkan
    Mellanmjölkens land skrev 2013-03-07 20:55:55 följande:
    Kan vara mycket kortare, kan vara längre. Jag har en snart 4-åring och en 5-åring. Äldsta är den som har mest läggning åt språkhållet. Mycket rikt ordförråd, mycket god kognition men däremot sen med sitt tal och uttal. Lillebror har ett mycket vardagligare språk och inte alls samma förståelse på långa vägar men har haft fint flyt från start egentligen. Pratade i tydliga 4-5-ordsmeningar när han var 1,5. Alla har egentligen alltid förstått honom, men storebror har däremot alltid haft ett helt annat djup.....fast det förstod inte så många.
Svar på tråden Hur lång tid tar det för barnets tal att bli tydligare?