• fluu

Min mamma trackar mig för att jag fortfarande ammar!

Hej!

Jag ammar fortfarande min dotter som är lite över året,både på dagen och på natten. Både för näringens  skull (hon har alltid varit väldigt liten) och för att min dotter vill.
    Det går i perioder,ibland ammas det lite mindre och ibland ganska mycket. Hon äter såklart annan mat med.

Jag har aldrig haft problem med amningen och har aldrig fått kommentarer om det fast jag alltid har ammat offentligt och när helst min dotter velat. 
    Den enda som stör sig så på att jag ammar är min mamma! Hon började tjata redan när dottern var runt halvåret om att "nu är det väl ändå dags att sluta amma" och allt min dotter gör är "ett tecken på att hon vill sluta". Enligt mamma då. Får blickar och suckar när jag ammar när mamma är med.

Jag är vanligtvis verkligen inte konflikträdd eller har problem att käfta emot,inte ens mot mamma. Men det här är på något sätt känsligt. Jag bara kryper ihop och vill försvinna när hon börjar tjata!
    Jag har försökt förklara för henne att jag kommer amma ett bra tag till och bett henne sluta kommentera det,men det hjälper inte.
    Vad ska jag säga till henne för att få henne att fatta vinken?

Och är det verkligen så ovanligt att amma när ungen är över året?

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • Svar på tråden Min mamma trackar mig för att jag fortfarande ammar!
  • Rocket Mania

Fråga henne varför hon har problem med amningen och om det är något annat du gör som hon också hakat upp sig på. 

Allvarligt talat skulle jag skita fullständigt i vad någon annan säger när det handlar om amning.  

• Dixie

Hur länge ammade din mamma? Kan det vara så att hon har dåligt samvete för att hon inte ammade så länge?

• fluu
    Rocket Mania skrev 2013-03-03 19:49:58 följande:
    Fråga henne varför hon har problem med amningen och om det är något annat du gör som hon också hakat upp sig på. 

Allvarligt talat skulle jag skita fullständigt i vad någon annan säger när det handlar om amning.  
    Hon tycker att dottern är för stor för att ammas och att jag borde "släppa taget". Också att det är mitt fel(pga amningen) att dottern är så liten och alltid varit.  "Jag födde minsann upp dig på ersättning och du har alltid följt kurvan,barn behöver mer näring som finns i ersättning."

Förutom amningen lägger hon sig inte i nåt vidare. Lite kommentarer om hur vi uppfostrar dottern,men där kan jag bita ifrån och skita i hennes kommentarer.  Inte med amningen konstigt nog....

Tror att jag känner mig lite ensam i det. Ingen av mina mammakompisar ammade längre än 8 månader.
  • fluu
    Dixie skrev 2013-03-03 19:53:40 följande:
    Hur länge ammade din mamma? Kan det vara så att hon har dåligt samvete för att hon inte ammade så länge?
    Hon kämpade verkligen för att kunna amma mig,men det gick inte längre än någon vecka pga lång historia.... Men även om hon hade kunnat amma så hade hon inte ammat länge,inte hennes grej liksom.

Hon snackar även skit om min moster som ammade sina ungar i tre år.
  • hojnas

Jag ammade min yngsta i 18 månader och jag hade gärna fortsatt längre men fick aldrig höra någonting om det, vilket var skönt.

Hur säger du åt henne när hon säger något?
    Har du sagt åt henne ordentligt?
    T.ex "Jag vet din åsikt men vi trivs med det, nu får du lov att lägga ner för det är inget du behöver bry dig om".

• mamma al

Vår dotter är nu 1,5 år. Jag har under denna helg tänkt att jaha nu har vi nog slutat amma för dottern har inte frågat efter det sen i fredags.

Hon har annars i stort sett helammats hela första året. Inte mitt val utan hennes. Hon ville helt enkelt inte ha mat. Vi försökte, lockade och trugade men hon ville bara amma. Så då fick hon det:) Sista månaderna har hon blivit mer nyfiken på mat och börjat dricka välling. De sista två månaderna har hon ammat oregelbundet från en gång varannan dag till två gånger per dag vissa dagar.

Men som sagt denna helgen har hon inte ammats alls och hon har inte frågat efter det. Vi får väl se hur det blir:)

I vilket fall som helst har jag känt att det har varit mysigt och velat ge henne den närheten och även till viss mån näringen. Amma på du. Det är bara bra:)

• mamma al

Jag kan garantera att min dotter INTE lidit någon brist på näring fast hon helammts. Rundare och goare unge får man leta efter:)

• fluu
    hojnas skrev 2013-03-03 19:57:49 följande:
    Jag ammade min yngsta i 18 månader och jag hade gärna fortsatt längre men fick aldrig höra någonting om det, vilket var skönt.

Hur säger du åt henne när hon säger något?
    Har du sagt åt henne ordentligt?
    T.ex "Jag vet din åsikt men vi trivs med det, nu får du lov att lägga ner för det är inget du behöver bry dig om".
    Jag har prövat allt från att lite försiktigt och diplomatiskt säga att vi är olika,men att hon får respektera oss till att ha fått ett utbrott på henne.

Som sagt hon lägger sig inte  i mycket annars och i vanliga fall har jag inte problem att säga ifrån,men det är något med amningen som är så känsligt för oss båda. Hon tror inte att det är bra att amma länge medans jag tror att det är bra för oss att göra det.
    Känner mig lite ensam i det eftersom jag inte känner någon annan utom min moster och mormor som ammat länge. Ingen som är mamma "idag" eller vad man ska säga.
  • fluu
    mamma al skrev 2013-03-03 20:02:35 följande:

Jag kan garantera att min dotter INTE lidit någon brist på näring fast hon helammts. Rundare och goare unge får man leta efter:)

Ja,jag fattar inte varför mamma hänger upp sig så på dotterns storlek. Hon är inte liten pga amningen liksom.
    Min ena kusin helammades i ett och ett halvt år och har alltid varit ganska runt.

Dottern är inte farligt liten utan bara ganska mycket mindre än andra  i hennes ålder.

Mamma tjatar jämt om att "ja,du var ju lika stor som Liv(dottern) är nu när du var ett halvår,ersättning och mat serdu..." Skrikandes
  • hojnas
    fluu skrev 2013-03-03 20:03:32 följande:
    Jag har prövat allt från att lite försiktigt och diplomatiskt säga att vi är olika,men att hon får respektera oss till att ha fått ett utbrott på henne.

Som sagt hon lägger sig inte  i mycket annars och i vanliga fall har jag inte problem att säga ifrån,men det är något med amningen som är så känsligt för oss båda. Hon tror inte att det är bra att amma länge medans jag tror att det är bra för oss att göra det.
    Känner mig lite ensam i det eftersom jag inte känner någon annan utom min moster och mormor som ammat länge. Ingen som är mamma "idag" eller vad man ska säga.
    Och hon fortsätter ändå? Jag hade blivit galen!
    Så fruktansvärt respektlöst att hålla på när du säger ifrån gång på gång.

Jag känner igen känslan att du känner dig ensam, jag vet ingen i min närhet som ammade lika länge som jag gjorde och då tycker jag ändå att jag inte ammade så länge. Hade någon hållit på och tracka mig för det så hade jag gärna haft en bundsförvant.
    WHO rekommenderar delamning i minst 2 år och det finns många fördelar med att amma. Hade det funkat att visa henne länkar där hon kan läsa om det?
    Det är säkert svårt att ignorera det när hon fortsätter, är det någon annan som har sagt till henne? Kanske det kan hjälpa?
Svar på tråden Min mamma trackar mig för att jag fortfarande ammar!