• Philippa

Hälsokontroll av sin katt varje år??

Hallå

En vän till min syster hävdar bestämt att man SKA ta sin katt på en hälsokontroll till en veterinär även om man tycker katten är frisk.

Ska man det?

Gör ni det?

Jag menar, veterinären märker väl om nåt verkar galet när man är där och vaccinerar? 

Och märker man nåt själv så ringer man ju veterinären direkt....       

• Svar på tråden Hälsokontroll av sin katt varje år??
  • roffe

Ska och ska, det finns ingen sån regel eller lag vad jag vet iallafall. Det är väl mest att man gör väl som man tycker, är katten som vanligt är det troligtvis inget fel på katten.

Precis som att man själv inte gör hälsokontroll varje år om man upplever sig själv som frisk. Åker till sjukhuset gör man ju när man mår dåligt.

Men vaccinerar man varje år kan man ju göra en kontroll samtidigt, brukar dom inte det ändå? 

• Majsan70

I vart fall där vi går så undersöks katterna i samband med vaccineringen.

• Philippa
    nemo1 skrev 2013-03-03 17:15:21 följande:
    Det görs alltid vid årliga vaccinationen.

Min katt får bara en spruta.. inget annat... vad mer ska ingå?
  • Regnig måndag

Ja de vaccineras varje år och det görs samtidigt. Och i år kommer jag dessutom troligen få utreda en av dem för framtida katt-sobril till nyårssmällarna så då lär hon bli grundligt undersökt.

jag har funderat en hel del på det där med vaccineringen. De är strikta innekatter och enligt en skola ska de bara behöva vaccineras var 2-3 år. Så jag ringde Agria och frågade om försäkringen gäller om de vaccineras så och de kunde inte svara så jag vaccinerar varje år om inte annat så för försäkringens skull...

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • cattus

Får lite dåligt samvete, efter kastrationen för 9 år sedan så har de varken blivit vaccinerade eller kontrollerade...(Utekatter på sommaren) friska, goa, "glada gubbar", samt en 16 årig "tant" som inte heller hittat fram till veterinären på alla sina år. De lever ändå...

• Lilia

Ska och ska, det gör man som man vill med tycker jag. Min katt gör en hälsokoll i samband med vaccineringen.

• ForReal

Nej det måste man såklart inte, men det är smart att i samband med vaccination be att de lyssnar på hjärtat, kollar på tänderna och sådana enkla saker. Om något då verkar fel så är det ju bra om det upptäcks så snabbt som möjligt.

Däremot tycker jag man bör åka och hälsokolla sin katt mer ordentligt när den börjar bli lite äldre. Ofta behöver det rensas tandsten någon gång i livet för att inte bli dåliga, och det känns bra att vi åkte iväg med vår 8-åring och fick det uppkollat. Veterinären lyssnade även på lungor och hjärta t ex och upptäckte ett blåsljud som vi kollade upp. 

Har man en ung katt kan man ju ha lite koll hemma också. Jag brukar regelbundet checka tänderna, öron och sånt på dem efter bästa förmåga Glad

Svar på tråden Hälsokontroll av sin katt varje år??