• scaras

Sent tal..? 1½åring.

Är väl inte orolig direkt, men har funderat lite..

på det där med talet och hur den utvecklingen ser ut.

På 1års kontrollen på BVC verkade sköterskan häpen över att dottern då inte sagt något ord än och nu snart 17 mån gammal så får man allt ha rätt bra fantasi för att kunna höra ett tack emellanåt, där,  mamma och något litet pappa emellanåt.
    Sköterskan sa då att vi måste prata med henne och visa på vad saker o ting heter.. och jag tycker vi pratar mest hela tiden med henne, förklarar vad vi gör och varför man gör si och så, pratar om vad saker är för något och vad man har dom till ocv, alltså pratar som i samtal.. har aldrig suttit i timtal o pekat på lampan och
    sagt L A A A M P A!!! Är det var man ska behöva göra eller?

Hon förstår mycket av vad vi säger, tar instruktioner som att gå och lämna denna till.., hämta den gula klossen är du snäll, lägg tillbaka den där i lådan osv så hon har ju språket, men när ska det komma ut liksom?
    Hon började nyligen på dagis och sen dess har hon börjat "babbla" en hel del mer än tidigare.. man ser att hon tränar på olika ljud och så. Hon kan dilla på hur länge som helst men man fattar ju noll av vad hon försöker säga.

Hur gamla var era barn när de började kunna göra sig mer förstådda genom språket? Finns det några tips på hur man kan hjälpa henne att hitta orden när hon faktiskt verkar vilja prata? 

• Svar på tråden Sent tal..? 1½åring.
  • Natulcien

Vår son sa inte heller ett enda ord vid 1 års ålder. Inte ens mamma eller pappa. Vid 17 månaders ålder hade han väl ett vokabulär på ca 15 ord, som man behövde fantasi för att urskilja, t.ex. pläplä = äpple och tssiii = apelsin.

Men efter 1,5 år så lossnade det som en lavin. Plötsligt pratade han, och pratade, och pratade...
    När han, vid 22 månaders ålder, började förskolan så pratade han mest och tydligast i hela barngruppen.

Så när det kommer...då kommer det med besked.

Jag skulle inte vara särskilt orolig i dina kläder. Min systerdotter sa nästan ingenting innan hon blev 2 år. Men då kom massor på en gång.

• hannis

Min son gjorde bara ljud fram tills han var 2 år. Brum, brum, vov, bäää osv. Sen började orden komma och nu när han är 3 år pratar han massor och ligger väl framme i språkutvecklingen. Barn utvecklas olika.

• LivetSomSofia

Min tvååring babblar men de är inte mycket man fattar :D men lite! :) dock är han väldigt långt motoriskt utvecklad!

Svärmor som jobbar på förskola sa att "han tränar på sitt motoriska nu, talet kommer! Det hade vart värre om han hade vart HELT tyst men nu babblar han ju HEEEELA tiden"

Jag oroar mig inte, jag vet att det kommer :)

• scaras

Tack för svar! Är väl bara att vänta då helt enkelt.. Skrattande

• frukarlssonn

Min äldsta dotter började prata massor när hon började fsk vid 2 års ålder. Innan dess kunde hon många ord men inga meningar och de va  mest ord som bara jag och sambon förstod! Min yngsta som nu ät två kan en del ord men absolut inga meningar, trots att hon går på fsk. Det kommer mer och mer nu men hon ligger efter om man jämför med min äldsta dotter vid samma ålder och hennes kompisar. Nu har hon dock börjat med en tvåordsmening. Det är väldigt individuellt. Oftast lossnar det ordentligt när det väl lossnar. Ang logoped brukar man inte skicka in remiss förrän de fyllt tre, om de tror att det kan va ngt man behöver träna på.

Olivia 090610 ~ Freja101020
  • maximum

Så länge din dotter förstår vad ni säger behöver ni inte oroa er.
    Vi har en son som nu är fyra men han sa nästan inga ord alls innan han var 2.5.
    Han babblade på på sitt egna språk som var helt obegripligt.
    Men en dag bara kom det, rakt upp och ner.
    Lite som Lotta på bråkmakargatan "jag kan i smyg".
    Man gör inte språkutredningar på barn under 3år.
    Idag pratar sonen som vilken 4 åring som helst.      

• frukarlssonn
    maximum skrev 2013-03-03 19:22:12 följande:
    Så länge din dotter förstår vad ni säger behöver ni inte oroa er.
    Vi har en son som nu är fyra men han sa nästan inga ord alls innan han var 2.5.
    Han babblade på på sitt egna språk som var helt obegripligt.
    Men en dag bara kom det, rakt upp och ner.
    Lite som Lotta på bråkmakargatan "jag kan i smyg".
    Man gör inte språkutredningar på barn under 3år.
    Idag pratar sonen som vilken 4 åring som helst.      
    Låter som min minsting Hon förstår allt och gör saker om man ber henne. Babblar på sitt eget språk och man förstår nästan ingenting, men hon kan ju en del ord.
    Olivia 090610 ~ Freja101020
  • Dr Mupp

Skicka en självremiss till logopeden om du är orolig. Vi gjorde det, det visade sig att vår son har en talförsening. Han fick träffa logopeden första gången när han var 20 månader.

Idag är han tre år och det har konstaterats att talförseningen ligger i munmotoriken, så vi har fått många övningar för det och det har blivit mycket bättre. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
Svar på tråden Sent tal..? 1½åring.