Min pappa har blivit så konstig sedan mamma dog.. Långt!
Min mamma dog för snart 5 månader sedan. Hon var bara 63 år och hon blev sjuk för c.a ett år sedan och det har varit en helt fruktansvärd tid både under hennes sjukdomstid och efter att hon gick bort. Jag pratade med henne varje dag och vi stod varandra väldigt nära. Det är ett sånt tomrum och jag kämpar varje dag med saknaden och sorgen.
Mina föräldrar var gifta i 40 år och vi har varit en väldigt tight familj trots att de bott nästan 80 mil från mig. Efter hennes död har min pappa fått nån konstig flip.. Först var han helt förkrossad. Tyckte otroligt synd om sig själv och han tog liksom patent på att vara den som var mest ledsen. ALDRIG att han har frågat hur det är för MIG att mamma är borta. Mina barn har förlorat en älskad mormor och jag och min bror har förlorat vår älskade mamma. Men det var sååå synd om honom som blivit ensam och vi fick fixa nästan allt praktiskt då han var totalt handlingsförlamad.
Julen var helt fruktansvärd. T.ex så skällde han och gormade på min man. Snackade skit om honom med mig (!) och betedde sig så illa på många sätt. Eller så satt han och stirrade in i en vägg och alla var tvungna att tassa på tå kring honom. Han har använt mig som slasktratt så länge nu. Han kunde ringa mitt i natten då mamma var sjuk och man fick lugna ner honom och peppa honom så han skulle orka vara med henne då hon var så sjuk.
Jag kan rabbla upp en massa konstiga grejer som han har gjort, men det som ändå är det absolut konstigaste är att han ringde igår och berättade att han träffat en ny kvinna! Jag vet vem hon är och det är inget fel på henne, men sättet han berättade det på var så otroligt taktlöst och patetiskt. Han verkar ha tappat huvudet. Visst förstår jag att det är en jättegrej att han fått känslor för en annan kvinna då han närmar sig 70 och efter att ha varit gift så länge.. Men jag blev så sårad och ledsen. Jag sa till honom strax efter att mamma dött att jag ville att han skulle försöka leva ett bra liv då han är pigg och frisk så inte så jättegammal, men chocken då han berättar detta så snart efter att mamma dött och med sån brist på empati om hur det kan kännas för mig! Jag blir så besviken!
Han var så pirrig och fjompig och berättade en massa grejer om henne som jag inte vill höra. Han får väl leva sitt liv som han vill, men jag var tvungen att snäsa av honom och be honom ta det lite lugnt och att jag inte är så värst intresserad av henne i detta läge.
Hur ska jag förhålla mig till min pappa?? Han beter sig så omoget och han sårar mig gång på gång. Jag går hos en terapeut varannan vecka för att bearbeta sorgen, men jag vill gärna höra om liknande erfarenheter..om det finns någon som har..