• Anonym (Ledsen dotter)

Min pappa har blivit så konstig sedan mamma dog.. Långt!

Min mamma dog för snart 5 månader sedan. Hon var bara 63 år och hon blev sjuk för c.a ett år sedan och det har varit en helt fruktansvärd tid både under hennes sjukdomstid och efter att hon gick bort. Jag pratade med henne varje dag och vi stod varandra väldigt nära. Det är ett sånt tomrum och jag kämpar varje dag med saknaden och sorgen. 

Mina föräldrar var gifta i 40 år och vi har varit en väldigt tight familj trots att de bott nästan 80 mil från mig. Efter hennes död har min pappa fått nån konstig flip.. Först var han helt förkrossad. Tyckte otroligt synd om sig själv och han tog liksom patent på att vara den som var mest ledsen. ALDRIG att han har frågat hur det är för MIG att mamma är borta. Mina barn har förlorat en älskad mormor och jag och min bror har förlorat vår älskade mamma. Men det var sååå synd om honom som blivit ensam och vi fick fixa nästan allt praktiskt då han var totalt handlingsförlamad.

Julen var helt fruktansvärd. T.ex så skällde han och gormade på min man. Snackade skit om honom med mig (!) och betedde sig så illa på många sätt. Eller så satt han och stirrade in i en vägg och alla var tvungna att tassa på tå kring honom. Han har använt mig som slasktratt så länge nu. Han kunde ringa mitt i natten då mamma var sjuk och man fick lugna ner honom och peppa honom så han skulle orka vara med henne då hon var så sjuk.

Jag kan rabbla upp en massa konstiga grejer som han har gjort, men det som ändå är det absolut konstigaste är att han ringde igår och berättade att han träffat en ny kvinna! Jag vet vem hon är och det är inget fel på henne, men sättet han berättade det på var så otroligt taktlöst och patetiskt. Han verkar ha tappat huvudet. Visst förstår jag att det är en jättegrej att han fått känslor för en annan kvinna då han närmar sig 70 och efter att ha varit gift så länge.. Men jag blev så sårad och ledsen. Jag sa till honom strax efter att mamma dött att jag ville att han skulle försöka leva ett bra liv då han är pigg och frisk så inte så jättegammal, men chocken då han berättar detta så snart efter att mamma dött och med sån brist på empati om hur det kan kännas för mig! Jag blir så besviken!

Han var så pirrig och fjompig och berättade en massa grejer om henne som jag inte vill höra. Han får väl leva sitt liv som han vill, men jag var tvungen att snäsa av honom och be honom ta det lite lugnt och att jag inte är så värst intresserad av henne i detta läge.

Hur ska jag förhålla mig till min pappa?? Han beter sig så omoget och han sårar mig gång på gång. Jag går hos en terapeut varannan vecka för att bearbeta sorgen, men jag vill gärna höra om liknande erfarenheter..om det finns någon som har.. 

• Svar på tråden Min pappa har blivit så konstig sedan mamma dog.. Långt!
  • Aimee68
    Hjärta Förstår att du har det jättejobbigt och jag vet inte riktigt vad jag ska säga om hur din pappa beter sig. Såklart känns det konstigt att han redan träffat en annan medan du sörjer för fullt. Det är nog svårt att sätta sig in in hur en annan människa sörjer för vi har så olika sätt att sörja på. Vad bra iaf att du träffar en teurapet så du kan få prata för det är viktigt. Jag hoppas allt lugnar ner sig så ni kan få en fin relation igen. Samtidigt som man vill att den andra föräldern ska gå vidare så förstår jag att det känns knepigt efter så kort tid. Kram till dig.
  • Life

Tyvärr inte liknande erfarenheter men jag beklagar ändå hans beteende, okänsligt! Det går inte att prata med honom om hur DU känner?

• Anonym (Kram)

Jag har inga tips eller råd till dig. Vill bara säga att jag förstår att det måste vara jobbigt. En tanke jag får är att han nog sörjt längre än från dagen hon dog. Tror att många som lever med någon som är väldigt sjuk börja bearbeta sorgen tidigt. Man är aldrig redo när det händer men efter en lång tid i närheten av någon mycket sjuk så tror jag det blir en viss (förstå mig rätt nu) lättnad. Detta är bara mina tankar och saker jag hört i min omgivning och inget jag själv upplevt. Hoppas du får det bra och kan känna dig glad igen snart. Styrkekramar

• Aimee68
    Anonym (Kram) skrev 2013-03-01 21:46:33 följande:
    Jag har inga tips eller råd till dig. Vill bara säga att jag förstår att det måste vara jobbigt. En tanke jag får är att han nog sörjt längre än från dagen hon dog. Tror att många som lever med någon som är väldigt sjuk börja bearbeta sorgen tidigt. Man är aldrig redo när det händer men efter en lång tid i närheten av någon mycket sjuk så tror jag det blir en viss (förstå mig rätt nu) lättnad. Detta är bara mina tankar och saker jag hört i min omgivning och inget jag själv upplevt. Hoppas du får det bra och kan känna dig glad igen snart. Styrkekramar

Det var bra skrivet, det ligger mkt i det du sägerSolig
  • Anonym (Ledsen dotter)

Jag har försökt förklara hur jag mår och hur jag känner men han är helt inne i sitt eget och han lyssnar inte, eller tar inte in det jag säger i alla fall. Som ni förstår så är han en "känslomänniska". Han har alltid varit ganska dramatisk av sig och han tar mycket plats. Men han har ändå varit fin med oss barn och han är väldigt omtänksam i vanliga fall. 

Jag blir så arg på honom att han tar så mycket plats i min sorg genom att vara så gränslös gentemot mig och inte ens försöka fatta hur ledsen jag är.  

• Anonym (Ledsen dotter)
    Anonym (Kram) skrev 2013-03-01 21:46:33 följande:
    Ja, det låter inte helt omöjligt. Det var helt förfärligt att se henne så dålig.. Man kände en viss lättnad att plågan var över då hon väl somnade in. 

Min mamma var en sån där person som ALLA älskade. Hon var en fantastisk människa på så många sätt och det märktes inte minst på hennes begravning. Proppfull kyrka och talen tog liksom aldrig slut.. Jag förstår inte HUR man kan få känslor för en annan människa så snabbt bara?? De levde ju sida vid sida i 40 år och delade allt. Jag känner att jag förlorat två föräldrar på något konstigt sätt. Känner mig ensam. 

Tack för fina kommentarer..  
  • Anonym (wacko)
    Anonym (Ledsen dotter) skrev 2013-03-01 21:58:42 följande:
    Ja, det låter inte helt omöjligt. Det var helt förfärligt att se henne så dålig.. Man kände en viss lättnad att plågan var över då hon väl somnade in. 

Min mamma var en sån där person som ALLA älskade. Hon var en fantastisk människa på så många sätt och det märktes inte minst på hennes begravning. Proppfull kyrka och talen tog liksom aldrig slut.. Jag förstår inte HUR man kan få känslor för en annan människa så snabbt bara?? De levde ju sida vid sida i 40 år och delade allt. Jag känner att jag förlorat två föräldrar på något konstigt sätt. Känner mig ensam. 

Tack för fina kommentarer..  
    Han kanske inte hittat någon ny på riktigt, det är kanske en del av hans sätt att bearbeta sorgen. Ungefär som många har en rebound när ett förhållande tagit slut.
  • Anonym

Du sätter dina egna känslor i första rummet.
    Din pappa sätter sina känslor i första rummet.

Det är vad som händer mellan er.
    Du hade önskat att han  känt mera med dig.
    Vet du - det är för mycket begärt.

Låt honom leva sitt liv.
    Av din beskrivning att döma handlar det om en normal sorgereaktion.
    Ibland går den nyblivna änkan eller änklingen snabbt in i en ny relation.
    Det handlar om behovet av tröst. Inte bästa sättet att skaffa/få tröst kanske men människor
    är inte alltid rationella i sorgen.

• Anonym (Ledsen dotter)

@Wacko: Ja absolut. Jag tror helt ärligt att det är svårt att få till ett sunt, bra förhållande under de här förutsättningarna.. Han har alla känslor utanpå kroppen och beter sig som en tonåring.. Vilken vuxen klok kvinna vill involvera sig med en sådan?

• Anonym (wacko)
    Anonym (Ledsen dotter) skrev 2013-03-01 22:05:22 följande:
    @Wacko: Ja absolut. Jag tror helt ärligt att det är svårt att få till ett sunt, bra förhållande under de här förutsättningarna.. Han har alla känslor utanpå kroppen och beter sig som en tonåring.. Vilken vuxen klok kvinna vill involvera sig med en sådan?
    Någon annan som är lika ensam, kanske. Någon som tar vad man får.
  • Anonym (Ledsen dotter)
    Anonym skrev 2013-03-01 22:02:18 följande:
    Du sätter dina egna känslor i första rummet.
    Din pappa sätter sina känslor i första rummet.

Det är vad som händer mellan er.
    Du hade önskat att han  känt mera med dig.
    Vet du - det är för mycket begärt.

Låt honom leva sitt liv.
    Av din beskrivning att döma handlar det om en normal sorgereaktion.
    Ibland går den nyblivna änkan eller änklingen snabbt in i en ny relation.
    Det handlar om behovet av tröst. Inte bästa sättet att skaffa/få tröst kanske men människor
    är inte alltid rationella i sorgen.
    Ja det kanske är för mycket begärt, jag vet inte.. Jag har bara så svårt att tänka mig att jag skulle börja strunta i mina barns känslor, även när de blir vuxna. Jag har egentligen varit alldeles för oegoistisk kan jag tycka. Jag upplever snarare att jag fått stå tillbaka med min sorg för hans sorg brer ut sig överallt och han använt mig som slasktratt. All ångest, tårar, ilska, ensamhet, förtvivlan han har känt har han liksom vänt sig till mig med. Medan jag får gå och prata av mig på min man och min terapeut. Och på FL :) Känns rätt så orättvist. 
  • Anonym (Ledsen dotter)
    Anonym (wacko) skrev 2013-03-01 22:07:51 följande:
    Någon annan som är lika ensam, kanske. Någon som tar vad man får.
    Jag antar det..
  • Anonym
    Anonym (Ledsen dotter) skrev 2013-03-01 22:11:47 följande:
    Ja det kanske är för mycket begärt, jag vet inte.. Jag har bara så svårt att tänka mig att jag skulle börja strunta i mina barns känslor, även när de blir vuxna. Jag har egentligen varit alldeles för oegoistisk kan jag tycka. Jag upplever snarare att jag fått stå tillbaka med min sorg för hans sorg brer ut sig överallt och han använt mig som slasktratt. All ångest, tårar, ilska, ensamhet, förtvivlan han har känt har han liksom vänt sig till mig med. Medan jag får gå och prata av mig på min man och min terapeut. Och på FL :) Känns rätt så orättvist. 
    Du vet - det är bara du som kan bestämma om han får använda dig som slasktratt.
    Vad menar du med slasktratt förresten?
    Hur kommer det sig att du går hos en terapeut  för att bearbneta din sorg?

Det är väl inte din pappa som skall ta hand om din sorg?

Du verkar ha blivit barn på nytt i sorgen - vilket man ju kan bli.

Det handlar inte om rättvisa.

TÄNK OM....det handlar om att din pappa fått leva i skuggan av din fantastiska mamma --- och nu förvirrad letar efter sig själv ?

• Anonym

Känner igen mig lite i det du skriver. Inte exakt men lite. Min svärfar dog  för ungefär lika längesedan, lika gammal som din pappa, efter drygt 1 års svår sjukdom. Min man stod sin pappa nära och vi umgicks nästan som vänner och hade gemensamma intressen. Jag känner igen det där du skriver om att du pappa inte frågat dig och din bror hur ni mår, min svärmor frågar inte heller min man hur han mår. På ett sätt är det ju en skillnad eftersom hon förlorat sin partner som hon delat vardagen och livet med. Min man saknar/sörjer sin pappa mycket, men visst, de träffades inte varje dag så visst är det en skillnad. En skillnad även om jag inte tycker man kan jämföra sorg. Det blir så fel om man börjar jämföra vilket som är värst, att förlora sin make, sin pappa eller sin son (min makes farmor lever). Min man har också varit ledsen ibland för att inge frågat honom hur han mår, han har varit lite navet som fått hålla ihop alla tills alla har "kommit på banan" igen. Han har ju visserligen pratat massor med mig men jag tror att man skulle vilja få denna fråga från sin förälder. Man är ju van att man får tröst från sina föräldrar. I denna situation när den ene föräldern dött så kankse det är lite som för dig som för min man, att han liksom fått ta rollen som "pappa" i familjen. Du kanske har fått ta rollen som "mamma". Även till din bror? Min man har stöttat sin bror mycket eftersom han inte fått det stödet från deras mamam heller. Det är en svår situation och man kan nog inte säga vad som är rätt eller fel. Alla måste ju få sörja på sitt sätt. Men jag förstår dig om du blir ledsen över att sakna din pappa (som han var innan) samtidigt som du saknar din mamma. Förmodligen är det en del i sorgeprocessen, som ju ofta innehålller både ilska och ledsna stunder. Kan de vara så att han "flyr" lite från sin sorg genom att träffa en ny kvinna? Jag och min man har pratat om detta också, och att det absolut kan hända att hans mamma träffar en ny man. Vi tycker nog att om en av oss båda skulle dö tidigt skulle vi inte vilka att den andra ska behvöa leva ensam i resten av sitt liv om den inte vill. Men jag förstår om du blir ledsen på sättet som din pappa berättar för dig. Och mitt i din sorg förstår jag att du itne vill ha en pappa som beter sig som en tonåring istället för att vara din "pappa". Såklart han är din pappa ändå, men jag hoppas du förstår hur jag menar.
    Det här med sorg, hur man sörjer och om man tänker på andra eller sig själv i första hand är nog en konst att hitta ett sätt som passar alla. Jag tror att alla är i olika faser i sin sorgeprocess och därför kanske det kan uppstå svåra stunder mellan sörjande familjemedlemmar. Känns som en svår balansgång att ha överseende  och låta det ta tid, utan att låta det ta alltför lång tid och utan att man glider ifrån varandra under tiden. Det blir man ju också ledsen över när man var en så tajt familj innan.
    Styrkekramar till dig.

• Anonym (Ledsen dotter)
    Anonym skrev 2013-03-01 22:46:41 följande:
    Känner igen mig lite i det du skriver. Inte exakt men lite. Min svärfar dog  för ungefär lika längesedan, lika gammal som din pappa, efter drygt 1 års svår sjukdom. Min man stod sin pappa nära och vi umgicks nästan som vänner och hade gemensamma intressen. Jag känner igen det där du skriver om att du pappa inte frågat dig och din bror hur ni mår, min svärmor frågar inte heller min man hur han mår. På ett sätt är det ju en skillnad eftersom hon förlorat sin partner som hon delat vardagen och livet med. Min man saknar/sörjer sin pappa mycket, men visst, de träffades inte varje dag så visst är det en skillnad. En skillnad även om jag inte tycker man kan jämföra sorg. Det blir så fel om man börjar jämföra vilket som är värst, att förlora sin make, sin pappa eller sin son (min makes farmor lever). Min man har också varit ledsen ibland för att inge frågat honom hur han mår, han har varit lite navet som fått hålla ihop alla tills alla har "kommit på banan" igen. Han har ju visserligen pratat massor med mig men jag tror att man skulle vilja få denna fråga från sin förälder. Man är ju van att man får tröst från sina föräldrar. I denna situation när den ene föräldern dött så kankse det är lite som för dig som för min man, att han liksom fått ta rollen som "pappa" i familjen. Du kanske har fått ta rollen som "mamma". Även till din bror? Min man har stöttat sin bror mycket eftersom han inte fått det stödet från deras mamam heller. Det är en svår situation och man kan nog inte säga vad som är rätt eller fel. Alla måste ju få sörja på sitt sätt. Men jag förstår dig om du blir ledsen över att sakna din pappa (som han var innan) samtidigt som du saknar din mamma. Förmodligen är det en del i sorgeprocessen, som ju ofta innehålller både ilska och ledsna stunder. Kan de vara så att han "flyr" lite från sin sorg genom att träffa en ny kvinna? Jag och min man har pratat om detta också, och att det absolut kan hända att hans mamma träffar en ny man. Vi tycker nog att om en av oss båda skulle dö tidigt skulle vi inte vilka att den andra ska behvöa leva ensam i resten av sitt liv om den inte vill. Men jag förstår om du blir ledsen på sättet som din pappa berättar för dig. Och mitt i din sorg förstår jag att du itne vill ha en pappa som beter sig som en tonåring istället för att vara din "pappa". Såklart han är din pappa ändå, men jag hoppas du förstår hur jag menar.
    Det här med sorg, hur man sörjer och om man tänker på andra eller sig själv i första hand är nog en konst att hitta ett sätt som passar alla. Jag tror att alla är i olika faser i sin sorgeprocess och därför kanske det kan uppstå svåra stunder mellan sörjande familjemedlemmar. Känns som en svår balansgång att ha överseende  och låta det ta tid, utan att låta det ta alltför lång tid och utan att man glider ifrån varandra under tiden. Det blir man ju också ledsen över när man var en så tajt familj innan.
    Styrkekramar till dig.
    Tack för din fina kommentar. Du har nog rätt i att man måste låta saker och ting "landa" lite. Alla dessa nya sätt all förhålla sig till varandra som blir när någon rycks bort är säkert en del av sorgeprocessen. Det är så många delar att sörja. Sin mamma, sin barndom, sin tröstkälla (som du skrev). Dessutom funderar man ju på sin egen dödlighet på ett sätt som är nytt... 
  • Lilla13

Hej! Jag har varit med om detsamma... :( Jag känner att jag förlorat båda mina föräldrar om min son har förlorat inte bara sin mormor utan nu morfar också. Min mor och jag stod varandra väldigt nära och under åren hon var sjuk pratade vi mycket om hennes död då hon inte kunde prata med min pappa om det. Slasktratt var jag efter att mamma dog för att han inte skulle känna sig ensam osv. Det ångrar jag idag då min sorg har blivit väldigt lidande för hans skull. Nu när mamma dog (snart 2 år sedan) så började han prata om att gifta om dig på en gång och i min mening så började han dejta en kvinna direkt efter. Men enligt han själv så började han inte träffa henne förrän minst 1 år efter...skitprat enligt mig. Nu kräver han att jag och min familj ska bara acceptera henne (ingen trevlig kvinna) och släppa in henne i vår familj. Min sons sorg efter sin mormor har kommit starkare och han saknar henne något kopiöst och min son har ingen som helst behov av en ny mormor. Pappa tänker endast på sig och skiter i mina åsikter och känslor...har hänt mycket kan jag säga. Jag resonerar som så att jag är vuxen och bestämmer vilka jag vill ha i mitt och min familjs liv. Därför har jag sagt att han är välkommen till oss men inte hon. Något han har svårt att förstå och acceptera. Visst han är min far men han kan inte bara förvänta sig att jag ska acceptera och släppa in en ny människa bara för att han gör det. Han får göra som han vill men det betyder inte att jag måste umgås med henne. Bara för att man är släkt så betyder inte det att man kan bete sig hursomhelst och fortfarande ha en värdefull relation! Det blir inte att jag träffar min far så mycket då allt det här gör mig väldigt illa....mår dåligt både psykiskt och fysiskt. Vi har bara ett liv och det gäller att fylla livet med det som gör att man mår bra! Om min pappa mår bra där han är nu så får han vara det och om jag mår bättre av att vara utanhonom så får det vara så. Skickar många styrke kramar till dig ts och jag förstår dig fullt ut!

• Anonym (X)
    Anonym (Ledsen dotter) skrev 2013-03-01 22:05:22 följande:
    Han kanske inte är sådan med henne.

Säg att du förstår att han är glad att han hittat något (vilket jag inte ser något fel i) men att du inte orkar eller villl höra några detaljer
  • Anonym (Sorgbearbetning)

Sorg är svårt och man kan reagera på alla möjliga mer eller mindre rationella sätt. Att gå rakt in i en ny relation är som jag förstått det ganska vanligt.

Jag tror din pappa har nog med sin egen sorg och nätt o jämt klarar att hantera den. Han orkar inte med din sorg också. Ge det hela tid, umgås så lite eller så mkt med din pappa som du känner är bra för dig och för honom. Låt honom bearbeta sin sorg på sitt sätt. Bearbeta din egen sorg på ditt sätt. Människor förändras av sorg. Din pappa förändras, du förändras. Ge det tid. Sorg måste få ta tid och plats.

Svar på tråden Min pappa har blivit så konstig sedan mamma dog.. Långt!