• FinastE2010

Börja gå på potta på dagis

Hej hej!

Eftersöker lite tips här. Min 3åriga son har varit blöjfri hemma både på natten och dagtid sen ungefär okt förra året. Han vill dock inte bajs på pottan. Han har gjort det en gång hemma men då verkade han bli rädd precis när han gjorde det och blev ledsen (antar det kändes ovant och konstigt) och sen dess har han velat ha blöja då han ska bajsa.

På dagis vill han dock inte alls vara utan blöja och när han varit har han hållt sig väldigt länge eller tills han kissat på sig. Han vill alltid ha blöja när han kommer dit på en gång. Han sätter sig tydligen på pottan där ibland men han kissar inte. Har varit så en längre tid nu.

Gör han något blir saker ofta en rutin. Hur kan man hjälpa honom att våga gå på pottan på dagis? Eller bara fortsätta med blöjan? och gänra tips på hur han ska våga bajsa på pottan igen. Det är inget jag tjatar om utan har helt enkelt gjort som han velat, ha blöja. Men uppmuntrat till att han kan gå på pottan/toan om han vill.

• Svar på tråden Börja gå på potta på dagis
  • Lena

Vi mutade med att få underkläder som hen fick välja själv när hen gick på toaletten och försökte när vi sa till.

• RöttÄrSött

Skulle jag bra ni skulle jag (i samråd med personalen) släppa pottan på förskolan en tid, det verkar ha låst sig för honom. Efter en period kan man sedan börja bara fråga om han vill prova och respektera nejet utan tjat. Kanske skulle man kunna köra så till sommarledigheten och då köra helt utan blöja (eller bara bajsa i blöjan på toaletten) hemma för att sedan inte ta med fler på förskolan.

En annan variant är att kanske lista ut om någon särskild grej kan få honom att vilja gå på förskolan, jag har haft ett barn som höll sig på förskolan varje dag tills det kröp fram att hen bara "kunde" kissa på röda pottor som var lika som hemma.

Svar på tråden Börja gå på potta på dagis