• EllinorE

Ditt absolut bästa tips för att få till det lilla extra inom matlagning!

Jag börjar lite så kan ni väl fortsätta?

Jag steker sällan igenom kött jag tillagar helt utan låter det alltid vila klart under ett lock eller liknande. Detta gör mina fläskkotletter möra och fina säger många till mig :)

För att lyxa till potatismoset ibland så tar jag mindre mjölk/smör och tillsätter istället vitlök/örter mjukost! Enkelt och får det hela att verka lyxigare! Ett annat tips med moset är att använda creame fraige eller gräddfil för att få en fräschare smak på moset!

Sista tipset är, majonäs+creamfraige+salt+peppar är grunden för många goda röror :) Kan bli tex potatissallad, gubbröra, släng i en fruktsallad så blir det mimosa m.m m.m!  :D

Er tur! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-01 11:41
    Tänkte kanske man kunde lägga till ännu en grej:

Man kan vara klimatsmart genom att inte slänga mat. Och dessutom är du ju ekonomisk om du kan återanvända mycket!

Detta kan gälla rester;
    så hur hanterar ni olika sorters rester från dagen/dagarna innan?

Eller mat som inte längre ser attraktiv ut som bruna bananer (kan bli bananbröd tex, eller bananpaj)är ett exempel!
    Har du något liknande som du brukar göra?

• Svar på tråden Ditt absolut bästa tips för att få till det lilla extra inom matlagning!
  • MattssonE

Ett tips för att göra moset godare är faktiskt salladskrydda! Provade det en gång då alla andra kryddor i stort sätt var slut, och det smakade väldigt bra ;) I övrigt brukar jag allt som oftast ha i lite chillikrydda i det mesta jag gör, för att höja smaken en aning. 

Tips på en god röra som jag brukar göra är:

Creme fraiche
    majonnäs  
    citronsaft
    vitpeppar, svartpeppar och salt
    orange rom
    purjolök
    räkor och/eller kräftor (hacka dem en aning innan man blandar i dem)

Sedan om man steker kotletter ofta men kanske inte har någon sås hemma så är det väldigt enkelt att göra sitt eget vitlökssmör som man sedan kan frysa in och ta ut vid behov

(rolig tråd btw!) 

• EllinorE
    MattssonE skrev 2013-02-28 12:19:52 följande:
    Ett tips för att göra moset godare är faktiskt salladskrydda! Provade det en gång då alla andra kryddor i stort sätt var slut, och det smakade väldigt bra ;) I övrigt brukar jag allt som oftast ha i lite chillikrydda i det mesta jag gör, för att höja smaken en aning. 

Tips på en god röra som jag brukar göra är:

Creme fraiche
    majonnäs  
    citronsaft
    vitpeppar, svartpeppar och salt
    orange rom
    purjolök
    räkor och/eller kräftor (hacka dem en aning innan man blandar i dem)

Sedan om man steker kotletter ofta men kanske inte har någon sås hemma så är det väldigt enkelt att göra sitt eget vitlökssmör som man sedan kan frysa in och ta ut vid behov

(rolig tråd btw!) 
    Ah så roliga tips :D Jag är också ett fan av chillikrydda! Honung är också något jag använder flitigt i matlagning :)
  • Fridayyy

Min enklaste kalla sås gör jag på majonnäs, creme fraiche/gräddfil och asiatisk "ketchup", sådan chilisås eller vad det nu är. Lite vitlökspulver i ibland. Perfekt till potatis, ris och pasta.

• Ramborg

Tomatsås på riktiga tomater kan frysas och är bas i många rätter. Köttfärssås, chili, salsa...

I recepten står ofta att man ska skålla och skala tomaterna och då blir det ju superjobbigt. Det räcker med att skära dem i grova bitar och koka såsen rätt länge. En tsk socker, en skvätt rödvin, köttbuljong, tomatpure. Och lök och vitlök som man fräser i början såklart.

42.
  • MattssonE

Något jag brukar göra (oftast till lunch) när jag inte orkar stå vid spisen en längre tid är "clu sandwich" som är väldigt enkel och framför allt förbaskat god!

Bröd (har man ju allt som oftast hemma) i vilken form som helst - 2 skivor som man skär i mitten så det blir fyra trianglar
    Salladsblad (och någon mer grönsak om man vill ha det) 
    stekt ägg (eller kokt om man föredrar det)
    skinka/bacon/korv (blir väldigt gott med falukorv!)
    samt någon form av dressing (hamburgedressing funkar, men jag föredrar vitlök)

Sedan bygger man upp sin sandwich på höjden och äter upp den  
    Tar kanske allt som allt 10-15 min att göra

Tror faktiskt jag ska gå och göra mig en nu.... 

• EllinorE

En enkel grillsås som du penslar kycklingen med när du steker eller grillar är:
    50% Chillisås (den där oranga genomskinliga med massa chillifrön i)
    50% heins heta chillisås (typ tomatsås/ketshup i en glasflaska),
    paprikapulver och cayennepeppar efter smak.

Pensla på rikligt när du grillar/steker och servera gärna såsen till sedan :D

Enkelt och super populärt (folk blir så impade av att man gör sin egen grillsås xD)

• LadyTeague

Vilken bra tråd!

Jag som brukar ha massor av små knep blev helt tom i skallen, så jag får återkomma! 

Nothing shows maturity like a good public fight on the internet. Oh look, they turned on the caps lock. This shit is serious now
  • EllinorE

Åh jag har ett till som får folk att tro att man är mästerkock xD

Panera köttbullar/pannbiffar! Det blir jäkla gott med den där kripsiga ytan och det saftiga innuti!

Tror väl att det är så wallenbergare görs?
    Men jag vet inte, tänkte att jag sätter inget namn på det utan man kan nog panera utan att det är/blir en wallenbergare ;)

Svar på tråden Ditt absolut bästa tips för att få till det lilla extra inom matlagning!