• SweetLollo

Gluten-/laktosintolerans?

Jag har lite funderingar. Det är så att jag ganska många dagar på en vecka upplever att jag är trälig i magen, jag besväras många gånger av lös mage, känsla av uppblåsthet och gasig i magen. Vissa dagar går magen även igång och lever rövare en kort tid efter att jag har ätit. Jag har lite funderingar över om det kan bero på någonting jag äter/dricker, men jag har inte gjort någon större kartläggning av vad jag har ätit eller så när symtomen uppstår. Hur ter sig symtomen vid exempelvis gluten-/laktosintolerans? Jag tänker om det är värt att prova med kost fri från något av dessa ämnen? Om jag provar kost som är fri från dessa ämnen, hur snart bör jag se en förbättring om det rör sig kring intolerans av något av dessa ämnen?

• Svar på tråden Gluten-/laktosintolerans?
  • Maltex

Jag är laktosintolerant. Får ej ont i magen, blir bara gasig och jag ser, bokstavligen, gravid ut. Testa att vara HELT utan laktos i två veckor. Det rekommenderade minläkare mig. Finns bra laktosfritt smör, mjölk osv, bla märket "Valio". På tvåveckor borde du ha märkt skillnaden om det nu är laktos =) Fråga din läkare för säkerhets skull. Finns bla blodprov som dom kan göra. Kram

• skogsvitter

Laktos märker du ju omgående eftersom laktosintolerans ger en direkt reaktion på magen väldigt snart efter att du ätit. Slutar du äta mat med laktos så måste du ju själv märka redan samma dag att du inte blivit uppsvälld osv. De jag känner som reagerar mot laktos får omedelbart orolig mage om de råkar få i sig laktos vid en måltid, det kommer alltså direkt.

Glutenintolerans bidrar oftast till en sekundär laktosintolerans varför det kan vara värt att utreda sådant här hos läkare så att du verkligen utesluter rätt saker och får en korrekt diagnos. Eftersom en laktosintolerans då många gånger i själva verket beror på celiaki så döljer du bara symptomen genom att äta laktosfritt.

Smör innehåller extremt låga halter laktos, så låga att det näst intill kan räknas som laktosfritt. Därför behöver man normalt sett inte köpa laktosfritt smör, även fast det är en solklar fluga just nu och ett äckligt säljknep att så många tillverkare har börjat göra speciella smör som de kallar laktosfria. Detsamma gäller vanlig hårdost.

Ska du däremot testa dig för allergi mot mjölkprotein behöver du utesluta alla mjölkprodukter i två veckors tid. Det beror på att proteinet däremot kan ge reaktioner långt senare, och lagras dessutom i kroppen på ett helt annat sätt än vad laktos gör (som ju går väldigt snabbt genom tarmarna och har tom en laxerande effekt i stora mängder).

• SweetLollo

Tack för era svar, nu fick jag lite mera klarhet i vad det innebär.. Jag har nu gjort både laktostest och glutentest hemma och båda visar på att det inte handlar om någon intolerans av dessa ämnen, men symtomen kvarstår så nu vet jag inte. Vårdcentralen har jag heller aldrig haft något förtroende för, de skickar hem en med lite tabletter som inte hjälper eller leder någonstans :-/

Svar på tråden Gluten-/laktosintolerans?