• Trissönskan

LCHF fungerar det verkligen?

Funderar på att börja med LCHF. Av tre orsaker:

1) Jag är för fet. Det är tråkigt och fult och jag har börjat få lite ont i ett knä.

2) Jag ska gifta mig i sommar och vill se fin ut i klänningen.

3)   Jag vill bli gravid. Har 4 misslyckade IVF försök bakom mig det sista 1,5 åren. Nu ligger sista försöket på is. Bokstavligen.

Fästmannen kan också behöva lite putsning så vi har tänkt att starta nu tillsammans. Frågan är ju om detta kommer att fungera eller om det är en hypad lögn?

Vad säger ni? Några erfarenheter? Någon med samma orsaker som jag??  Skulle verkligen behöva lite pepp nu!           

• Svar på tråden LCHF fungerar det verkligen?
  • Marilla

Det funkar definitivt! Sen kan det funka mer eller mindre bra, det gäller att hitta det som funkar för en själv.
    I början kan det vara bra att vara strikt med kolhydraterna (<20g per dag) så att man lär känna sin kropp och hur den funkar i ketos. Detta är också mest effektivt för viktminskning, men man kan få andra sidoeffekter som förstoppning och att det kanske inte går lika lätt att träna hårt. Detta har jag själv upplevt, har gått ner 13 kilo och förbättrat alla blodvärden, dock äter jag mer liberalt nu då jag tränar mer.

Sedan är det bra att vara påläst (kostdoktorn.se tex) och att väga och mäta matintaget i några dagar så att man får koll på var och hur mycket kolhydrater det finns i olika livsmedel. Det är mer än man tror och för att kunna hålla 20g behöver man ha kunskap om vad maten innehåller. 

• Insanejane77

Absolut! Jag började med LCHF för drygt 2 veckor sedan och har redan gått ner 5 kg med den kosten! Jag äter den också av samma anledning som du funderar på, nämligen för att bli gravid. Jag har legat på gränsvärdena för diabetes och jag har förstått det så att höga insulinvärden kan göra det svårare att bli gravid och på LCHF så sänker man dom relativt fort.
    Jag känner mig redan mycket bättre, hjärtat slår lugnare, jag sover otroligt mycket bättre och jag går ner i vikt utan att gå omkring hungrig. Nackdelen är att man blir lite trög i magen som ovanstående talare sa samt att man kan får huvudvärk. Men det tar jag lätt jämfört med hur bra jag mår i övrigt! Några kan få en jobbig period de första veckorna när man blir av med sockersuget men det slapp jag då jag hade gått på modifast 2 veckor innan jag började och redan hade "avgiftat" mig.
    Jag använder mig av den sida som Marilla nämner: www.kostdoktorn.se. Den är jättebra! Använder också en app i min telefon som heter shape up där jag skriver in allt jag äter (men man ska inte bry sig om vad kalorierna visar) och som räknar ihop hur många g kolhydrater jag äter /dag.
    För första gången känns det som om jag gör något hållbart för min hälsa och inte som nån jobbig diet! Och tro mig, jag har provat allt. Jag rekommenderar verkligen dig att prova! Hoppas du blir gravid snart! {#emotions_dlg.flower}

• La Lola

Min granne har sen i april 2012 gått ner 48 jävla kilo (!) med hjälp av LCHF och promenader (och nu har hon börjat på gym).
    Hennes man har gått ner nästan 30 kilo.

Så nog fan verkar det fungera.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Trissönskan

Det låter ju alldeles fantastiskt bra! 

Jag har läst en del på kostdoktorn, där verkar det finnas mycket bra information.

Det jag är mest rädd för är att det inte ska fungera, utan att allt det där fettet kommer att få mig att svälla ännu mer!

Jag har använt shape up appen ett tag och räknat kalorier, på det sättet har jag tappat några kilo men sen ledsnar jag på att gå hungrig hela tiden.

Tack för era kommentarer och pepp!! Nu känner jag mig mer säker på att börja! Jag skulle helst vilja gå ner ca 30 kilo, men i alla fall 15. Vi får väl höras av igen Insanejane77, det vore jättespännande att höra hur det går för dig!

• Virriga Vera

Jag har ätit LCHF i 3 månader och inte gått ner ett gram, däremot så mår jag bättre och det är jag nöjd med. Vad jag ahr förstått så finns det de som det har tagit ca 6 månader innan man ser resultat på vågen.

• Insanejane77
    Trissönskan skrev 2013-02-26 17:10:33 följande:

Tack för era kommentarer och pepp!! Nu känner jag mig mer säker på att börja! Jag skulle helst vilja gå ner ca 30 kilo, men i alla fall 15. Vi får väl höras av igen Insanejane77, det vore jättespännande att höra hur det går för dig!

Absolut! Jag kan uppdatera här i tråden hur det går och om jag blir gravid osv Glad PMa gärna också om du känner för att prata mera. {#emotions_dlg.flower}
  • Gladskit

Det funkar inte för alla men för väldigt väldigt många. Särskilt om man har en förkärlek för kolhydrater, och behöver en kosthållning som stabiliserar blodsockret och hjälper dig att bli av med sötsuget. Det krävs en insats från en själv och man måste vara motiverad. Man bör också läsa på ordentligt innan så att man vet vad det är som är tänkt att det ska hända i kroppen. Men har du redan varit inne på kostdoktorn och läst så är du ju en bra bit på väg redan!

Köp hem en bra LCHF-kokbok också så att ni får inspiration i början, och kan fokusera mer på allt det nya än på det som ni inte "får" äta längre.  

• Mama69

Sen är det för de flesta ganska viktigt att även hålla koll på kaloriintaget så att det är rimligt. 3000 LCHF-kalorier är tyvärr lika många som 3000 sockergris-kalorier även om LCHF-varianten får dig att känna dig mätt längre och påverkar ditt blodsocker positivt.

• Gladskit
    Mama69 skrev 2013-02-27 12:52:53 följande:
    Sen är det för de flesta ganska viktigt att även hålla koll på kaloriintaget så att det är rimligt. 3000 LCHF-kalorier är tyvärr lika många som 3000 sockergris-kalorier även om LCHF-varianten får dig att känna dig mätt längre och påverkar ditt blodsocker positivt.
    Håller med dig i sak, men har dock svårt att tänka mig att du kan få i dig så mycket som 3000kcal på LCHF. Kanske nån dag då och då men inte till vardags.
  • Mama69
    Gladskit skrev 2013-02-27 12:54:29 följande:
    Håller med dig i sak, men har dock svårt att tänka mig att du kan få i dig så mycket som 3000kcal på LCHF. Kanske nån dag då och då men inte till vardags.

Just 3000 var bara ett exemple
Svar på tråden LCHF fungerar det verkligen?