• sina

Vända 3,5-åring?

Vi behöver köpa en andrabil, och har hittat en som är perfekt för oss, förutom att vi inte får in två bakåtvända bilbarnstolar. Egentligen vill jag inte alls vända den stora, men funderar nu på om det ändå inte är den bästa lösningen.

Bilen ska alltså användas som pendlarbil. Barnen ska bara åka i den mellan hemmet och förskolan - cirka två kilometer på 50-väg (vissa sträckor 30).

Är det totalt oansvarigt att låta 3,5-åringen åka framåtvänd?

• Svar på tråden Vända 3,5-åring?
  • cosinus

Så har vi gjort i flera år. Vi hade bara en bil och på vintrarna när det inte gick att cykla med barnen lånade vi svärmors gamla bil och i den rymdes bara en bakåtvänd stol så då gjorde vi precis så. Det barnet som var 1.5 fick åka bakåt och det som var 3.5 fick åka frammåt just till och från dagis (eller bara en väg per dag för en lämnade och en hämtade)

Visst kan det hända olyckor på små vägar också men skaderisken vid låga hastigheter är iaf mindre. Sen är det en så begränsad tid innan ni kanske ändå tyckt det var ok att vända barnet att jag inte hade anpassat hela bilköpet efter det.

• Sisisisi

Ni kan bara själva svara på om ni vill ta den risken. Jag skulle inte göra det. Om ni väljer att vända så köp en bältesstol. Kanske finns det någon bakåtvänd stol som funkar annars?

• sina

Nej, det är ju det. Vågar vi ta risken? Men samtidigt vågar vi ju ta risken att sätta oss i en bil över huvud taget. Jag tycker inte att det är en helt självklar avvägning.

Cosinus: Ja, det är ju så det skulle bli här. Ena hållet nästan varje dag.

Alternativen är:

1. Vända 3,5-åringen (bara i den här bilen - i bilen vi har sitter de bra bakåt båda två).
    2. Köpa en annan bil (bilen vi har tittat på är den säkraste i vår prisklass)
    3. Den som har den lilla bilen får ställa den hemma och hämta/lämna till fots.

Det tar ungefär en timme för 3,5-åringen att gå den sträckan, om man inte ständigt skyndar på och tjatar och har sig. Det känns inte rimligt på morgonen, men kan ju gå på eftermiddagen.

Det finns ingen bakåtvänd bilstol som går in i den här bilen. Eventuellt att vi kan gå upp en prisklass, men det är absolut pengar som skulle märkas och behöva tas någon annanstans ifrån. Det är så svårt! Planen var ju att ha dem bakåtvända så länge det bara går (och 3,5-åringen är en bra bit från att växa ur sin stol - vi hade räknat med att ha henne bakåt åtminstone 1,5 år till, kanske 2), så det känns dumt att kompromissa med det. Samtidigt känns det dumt att planera ett helt bilinköp för den perioden och den sträckan.

• Kina79
    Sisisisi skrev 2013-02-26 10:19:08 följande:
    Ni kan bara själva svara på om ni vill ta den risken. Jag skulle inte göra det. Om ni väljer att vända så köp en bältesstol. Kanske finns det någon bakåtvänd stol som funkar annars?
    Jag håller med.
    Ingen annan än ni kan avgöra detta. Det är ni som måste vända och vrida på det och fundera på hur ni ska göra.
    Men eftersom du är så pass säkerhetsmedveten och tvivlande till att vända så avråder jag. Om något skulle hända efter att våndats så innan beslutet, tror jag inte att du skulle förlåta dig själv. Eller jag kanske har fel? 
    Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
Svar på tråden Vända 3,5-åring?