• tanja 80

Hur mycket rimligt att skicka till Sri Lanka?

Hejsan!
    Har en fråga som jag hoppas få lite hjälp med här! Jag kom som adoptivbarn till Sverige för många år sedan och har nu fått kontakt med en familjemedlem på Sri Lanka. Jag vill gärna göra det jag kan för denna person och undrar nu hur mycket som är rimligt att sända varje månad? Har ingen stark ekonomi själv med vill gärna hjälpa till i den mån det går. Hur "långt kommer man" på 500 sex till exempel,vad kan hya och mat kosta där?

Undrar också om det finns ngt speciellt jag ska tänka på? Just nu försöker jag få till så att personen i fråga skaffar sig ett internationellt bankkonto som jag kan överföra till.

Tacksam för att hjälp!

• Svar på tråden Hur mycket rimligt att skicka till Sri Lanka?
  • Yas

Hej hittade det här på google kanske hjälper

Färskpressad juice mango pineapple, papaya, 8-15 kr
    Taxi 2 km 8 kr  
    Hyra scooter. 50 kr per dag rekommenderas men farlig och intensiv trafik pa vagarna
    Tåg från Colombo till ella i bergen 9 h 30 kr i
    2 klass 3 klass roligare 15 kr.   
    Priser i sri lanka är låga.

Du kan hyra en 2a i en by för 80 kr i månaden.
    Ett hus för 5000 rupier ca 330 kr.

500 Skr är ungefär 9000 Lkr 

Från turist sida  
    Billigaste städerna i världen 

1.   Karachi, Pakistan 2.   Mumbai, Indien 3.   Delhi, Indien 4.   Kathmandu, Nepal 5.   Algiers, Algeriet 5.   Bukarest, Rumänien 7.   Colombo, Sri Lanka 8.   Panama City, Panama 9.   Jeddah, Saudiarabien 10. Teheran, Iran

• singelmama

Hej, min mamma bor på Sri Lanka, är jättefattig och kan ej läsa och skriva själv. Vi satte in pengar till henne ( jag är adopterad). Saken är den att det finns så mkt tiggeri och de som lurar den som får pengar att du med största säkerhet måste veta att det är just den du känner som ska ha pengarna som oxå får dem. 500:- i månaden är mkt. Om du träffat personen och vet med största säkerhet att det är din släkting så får den personen öppna ett bank-konto så kan du sätta in 100-200:- och testa om det funkar. Det finns många som säger sig vara släkt med oss adopterade och de tror vi har gott om pengar. Min mamma vill att jag ska köpa hus m.m. och har skrivit till mig genom andra hon känner. I varje brev är det endast samma frågor om pengar pengar och åter pengar. De är i stort behov av detta såklart men alla kan inte hålla i pengar och vi är oftast inga stora pllånböcker varje sig vi vill eller inte. Åk gärna ner och hälsa på,,,DNA-test har många gånger visat sig inte vara den släkting man letat efter men du kanske är säker? Om andra får nys att din släkting får pengar kan det vara tufft för denne att visa att den känner en västerlänning med pengar.

Lycka till hur du än gör. Det är otroligt billigt i detta vackra land. Jag hyrde ett fint hotelrum en natt för 120:- inne i huvudstaden för 10år sedan. Det kostar dig knappast något att leva där.. 

Svar på tråden Hur mycket rimligt att skicka till Sri Lanka?