• straw2008

Hyra häst till kalas.. kan man fråga detta ?

Vi har tänkt att hyra en shettis till vårt barns kalas. Antar att de får borsta leda o kanske rida på den ? Vi har stoor skogstomt. MEN jag undrar, skulle man kunna fråga ägaren om hästen kan få måla hovarna vid kalaset ? Vore roligt med någon fin färg tänkte jag. Givetvis ska det gå att ta bort osv. Har själv haft egen häst i 10 år men aldrig ens snubblat över frågan... skulle absolut säga ja själv om någon frågade.

I kinamockaskogen.....
  • Svar på tråden Hyra häst till kalas.. kan man fråga detta ?
  • Duckan

Vi har varit på kalas med hästar, men barnen har inte fått borsta dem utan endast skritta runt medan en ledare håller i hästen.
    Kan inte se framför mig att dessa hade godkänt att någon målade dess hovar. Fråga kostar inget men en ganska knasig önskan tycker jag. Varför göra nåt sådant som inte alls är naturligt?

• jashrinah

jag hade kunnat gå med på det  , hovlack med roliga färger finns ju , likaså med glitter i ! och det är inte farligare än vanligt hovlack !  dock är det väldigt svårt att få tag på och väldigt dyrt ! 

• Lisssen

Om jag var i dina skor skulle jag inte vilja ansvara för olyckor som kan inträffa i kombinationen barn+ponny. Så jag skulle inte ens komma på tanken att låta barnen gå i närheten av ponnyn om inte båda ägaren och barnens föräldrar var med och ansvarade för sina barn. Men det har du säkert redan tänkt på?

• jashrinah

oj såg att det stod nu att man skulle göra det på kalaset och det hade jag inte kunnat gå med på , jag hade kunnat gjort det hemma inför kalaset men på en okänd plats full med barn nje där målar man inte hovarna. 

• straw2008

NEJ NEJ alltså hovarna ska vara målade på hästen innan den anländer till kalaset !! O då det handlar om 3-4 åringar så ska givetvis föräldrarna stanna kvar. O GIVETVIS ägaren till shettisen. Det FINNS hovlack det vet jag.

I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    Duckan skrev 2013-02-25 10:50:52 följande:
    Vi har varit på kalas med hästar, men barnen har inte fått borsta dem utan endast skritta runt medan en ledare håller i hästen. Kan inte se framför mig att dessa hade godkänt att någon målade dess hovar. Fråga kostar inget men en ganska knasig önskan tycker jag. Varför göra nåt sådant som inte alls är naturligt?

För att barnen kanske lättare ska ta till sig hästen, bli nyfikna o inte rädda osv. Tagga ner lite, det var en FRÅGA. Har du aldrig målat naglarna ?
    I kinamockaskogen.....
  • Duckan

Jag är inte upptaggad alls, det var en nyfiken fråga varför du ville måla hovarna på en häst eftersom det för mig inte faller sig naturligt. Jag är inte nån häst-tjej därav undran.

Kanske hästen kan ha en rosett i manen eller nåt för att se lite mer gullig ut?

• Duckan

Kan däremot säga, om det är till nån hjälp, att vår dotter har sedan hon var dryga tre tyckt mycket om att få prova rida. Aldrig rädd, bara glad.

• straw2008
    Duckan skrev 2013-02-25 13:41:02 följande:
    Jag är inte upptaggad alls, det var en nyfiken fråga varför du ville måla hovarna på en häst eftersom det för mig inte faller sig naturligt. Jag är inte nån häst-tjej därav undran.Kanske hästen kan ha en rosett i manen eller nåt för att se lite mer gullig ut?

Ok det är inte heller naturligt för hästar att ha träns o sadel, det är helt emot deras natur. Givetvis ska den även ha rosetter o så. Hovlack kan väl jämföras med nagellack på människor, har du aldrig använt det :)
    I kinamockaskogen.....
  • Duckan

Jo, men jag ser inte grejen med hovlack ändå, men skitsamma, det är ju inte min häst vi talar om

• Gaytjej

Jag kan väl iofs förstå idén om att styla en ponny inför ett barnkalas, men jag hade nöjt mig med det vanliga: rosetter i man och svans, blingbling på pannband, ngt festligt schabrak, snygga benskydd/benlindor och kanske en liten figur  på rumpan gjord med sprayfärg eller rakapparat samt lite glanspray och glitter.

Just hovlack har jag fått lära mig att man ska passa sig för då det kan påverka det yttersta skiktet på hovarna, hoven eget lack så att säga. Ifall det är en försiktighet som bygger på fakta eller ej vet jag inte!

Oavsett så hade min ponny inte fått gå på kalas med målade hovar, det är jag för konservativ för :) Och jag hade nog lite fördomsfullt funderat på ifall personen som har kalaset haft vett att uppskatta min ponny för att det var en ponny...

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Gaytjej
    Det var faktiskt inte meningen att ha en sur smiley på mitt inlägg ovan, jag måste ha sluntit på något sätt.

Barnridning på kalas tycker jag är en fin idé för övrigt, om ponnyn är snäll och ägaren är med hela tiden och sätter ramarna för hur det ska gå till!
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • cajsasmamma

Jag kommer själv inom en snartid börja med ponnykalas. Jag kommer erbjuda olika teaman för olika kalas och istället för målade hovar kommer ponnyerna att ha olika färgglad boots om "outfiten" kräver det.

• straw2008
    cajsasmamma skrev 2013-02-27 10:18:00 följande:
    Jag kommer själv inom en snartid börja med ponnykalas. Jag kommer erbjuda olika teaman för olika kalas och istället för målade hovar kommer ponnyerna att ha olika färgglad boots om "outfiten" kräver det.

ROLIGT, vart håller du hus ? Äsh jag tyckte det var kul o gulligt bara !! Inget krav ALLS o skulle precis lika gärna ha en glittrig stjärna på rumpan på hästen. Vill bara att hästen ska bli så populär som möjligt o att barnen verkligen tycker det är otroligt kul. Jag är lite amerikans sådär o skulle tycka det var MINST lika kul om någon kom utklädd till pippi med en prickig häst (gud bevare mig väl att våga fråga DET).
    I kinamockaskogen.....
  • Musen

Jag har min miniatyrhäst när det är kalas hemma och han är inne i huset. Han har även agerat tomtens ren en gång i en lägenhet och vi pyntar på med naturliga färger utan gift i. Jag kan tillägga att han väger 40 kg och är lätt att bära runt på :) hade det vart min höst du skulle låna hade jag sagt ja. Det är ju inte så att hästen skall ha färg på sig varje dag utan vara någon timme.

• cajsasmamma
    straw2008 skrev 2013-02-27 15:43:56 följande:

ROLIGT, vart håller du hus ? Äsh jag tyckte det var kul o gulligt bara !! Inget krav ALLS o skulle precis lika gärna ha en glittrig stjärna på rumpan på hästen. Vill bara att hästen ska bli så populär som möjligt o att barnen verkligen tycker det är otroligt kul. Jag är lite amerikans sådär o skulle tycka det var MINST lika kul om någon kom utklädd till pippi med en prickig häst (gud bevare mig väl att våga fråga DET).
    jag håller till i östergötland  
Svar på tråden Hyra häst till kalas.. kan man fråga detta ?