• chrisse76

Vilken mjölkersättning är bäst för trög/knip mage?

Hej. Min son blir 2 månader på onsdag. Han äter Hipp just nu och varje kväll börjar det. Hans magknip... Han verkar även ha svårt för att bajsa. Bajset är mer fast än löst och han pruttar jätte mycket. Han fick Semper innan men jag bytte, tyckte den var så grumlig.. (Han hade problem med magen även då) Vi ger honom både Miniform före varje måltid och Sempers magdroppar en gång om dagen. Ändå är han otröstlig på kvällarna. Man ser att han har ont. Därför min fråga. Vilken ersättning är bäst för magar som redan är lite tröga och dessutom har magknip ganska ofta? Och hur kommer det sig att hans magknip börjar först på kvällen??? =m det var kolik borde han ju ha det dygnet runt...

• Svar på tråden Vilken mjölkersättning är bäst för trög/knip mage?
  • TrallaLA

Hej! Min son blev trög i magen av Sempers ersättning och var vid ett tillfälle tvungen att få Microlax för att få ut bajset. Han var nog ca 2 mån gammal då. Vi bytte på inrådan av BVC till Bifidus ersättning som man kan köpa på Apotek som var mycket bättre för honom!

• hellokill3r

Bytte till NAN och det hjälpte lite, men perfekt blev magen av nan pro för vår lilla tös

• Rani

Har du provat med rapsolja i ersättningen? Det sätter sprutt på magen.

Minifom är ju till för att ta bort svald luft, så är det hård mage som är problemet så hjälper inte det.

Jag har hört många som sagt att NAN är skonsammast för magen av de vanliga ersättningarna som man köper på matbutiken.

• längtan09

Min son blev väldigt hård av ersättningen och vi gav honom då bifidusersättning som komplement. Det var BVC som tipsade om det. Först gav vi det vid varje mål i ett par dagar, sen trappade vi ned till en gång om dagen. Den finns på apoteket (oftast får man fråga efter den). Vi bytte också från Semper till Nan och det blev bättre. Sen finns ju speciella nan också som kanske är ännu bättre :) 

Mamma sedan juni 2009
Svar på tråden Vilken mjölkersättning är bäst för trög/knip mage?