• Jenkis

Blodprov i stället för grav-test?

Finns det något universitetssjukhus som tar blodprov och kollar hcg? Någon klinik utomlands? Kan man göra det privat någonstans?

Skulle gärna vilja slippa göra ett vanligt test så sent som 18 dagar efter återföringen. Av någon anledning mår jag inte alls bra sista veckan av ruvningen varje gång jag ruvar och det vore underbart att slippa medicinen tidigare om jag ändå inte är gravid... Självklart vet jag att biverkningarna säkert inte är något jämfört med att vara gravid och såklart kan jag stå ut, men det känns så otroligt onödigt att utsätta min kropp för detta när det kanske inte behövs?

Vet någon? Tips tack!

• Svar på tråden Blodprov i stället för grav-test?
  • Zinfandel

Du kan ta hcg from ET + 9 (under förutsättning att du inte tagit hcg efter ET) men det är endast 50% tillförlitligt då så bättre att vänta till ET + 14 för säkert resultat. Tänk på att sen testa det igen efter ytterligare 48 tim så att du ser att det dubblas ordentligt. 18 dagar behöver du inte vänta. Fråga på din vc (där tar jag), privatkliniker eller hos en BM. Lycka till Glad

• Jenkis
    Zinfandel skrev 2013-02-24 20:27:05 följande:
    Du kan ta hcg from ET + 9 (under förutsättning att du inte tagit hcg efter ET) men det är endast 50% tillförlitligt då så bättre att vänta till ET + 14 för säkert resultat. Tänk på att sen testa det igen efter ytterligare 48 tim så att du ser att det dubblas ordentligt. 18 dagar behöver du inte vänta. Fråga på din vc (där tar jag), privatkliniker eller hos en BM. Lycka till Glad
    Tack för svar!

Pratade med mitt universitetssjukhus och de kunde inte hjälpa mig. Det var ingen idé tyckte de eftersom jag ändå inte fick sluta med medicineringen tidigare än ET +18. De vill inte riskera att man slutar för tidigt. Det bästa tyckte de är att ta ett urintest på ruvardag 19.

Jag kanske skall ringa min VC nästa gång och fråga. Men jag antar att de hänvisar till sjukhuset... Synd att de inte vill underlätta så mycket som möjligt. Får försöka stå ut och sjukskriva mig sista veckan om det blir som det var senast. Då kämpade jag på så jag blev alldeles "blå".
Svar på tråden Blodprov i stället för grav-test?