• Mikaelaaa

Skalkläder, galon eller både och?

Hej,
    jag funderar över det här med skalkläder. Dom ska ju hålla tätt men gör dom verkligen det om barnet ligger i en vattenpöl exempelvis?
    Men å andra sidan känns det skönare med lager på lager och skalkläderna är ju mycket mjukare.
    Hur ska man göra? Vi har alltid kört didriksons skalkläder om man jämför dom med polarn o pyrets vilket skulle du då rekomendera? 

När kan man börja använda skalkläderna? 

• Svar på tråden Skalkläder, galon eller både och?
  • Philippa

Jag använder både skalkläder OCH galon när det är jätteblött ute....

• Höghus

Vi har både och. Visst, egentligen ska det räcka med skalkläder men i praktiken gör det inte det när det kommer till "sitta i vattenpöl-nivå".
    Tyg är tyg även om det är impregnerat. Vi börjar med skalkläder när det är några plusgrader. Typ +5

• Lyrasmamma

Jag har bara använt skalkläder till min dotter. Hon älskar vatten och i höstas låg hon och simmade i vattenpölarna eller satt i de och öste med spaden. Hon blev aldrig blöt, så jag skulle säga att hennes skalkläder funkade :) Hon har både skalset och skaloverall från Pop. I vår kommer vi även testa Kaxs skalbyxor då de fått väldigt bra betyg och har 10000 i vattenpelare (precis som pop)

• Brunflotjejen

Vi kör med Helly Hansens skalkläder i år och hoppar galon. De har vattenpelare på ca 15000 tror jag... Dottern är 4 år.

• mamma0104

Jag tycker inte skal och galonkläder är samma sak. Är det riktigt blött och geggigt ute så behövs galonisar.

• Kraftverk

Jag tycker nog att det beror på vad man har för skalkläder. Själv har jag bara skalkläder, och jag kan sitta i dyngsur gräsmatta t ex hur länge som helst utan att bli blöt igenom (det blir ju ett högre tryck när en vuxen person lägger sin tyngd så, dvs större risk att vatten pressas igenom tyget). Jag är ute i regnoväder utan problem.

Samma sak gäller barnen, de har bara skalkläder (är 2, 9 och 12 år) och har aldrig blivit blöta igenom i de märken de använder nu. Däremot finns det helt klart kläder som marknadsförs som vattentäta skalkläder som inte håller måttet som enda regnplagg, utan där man måste komplettera med galon eller liknande också.

Sen tillkommer ju lera som en faktor, det ska man ju inte underskatta... Det är ofta lättare att spola av galonisar än skalbyxor, det kan jag inte förneka. :)

Idag använder jag The North Face (byxor) och Sail Racing (jacka) till mig, och de barnen har Isbjörn och Bergans. Men smakar det så kostar det, och vore vi inte en så aktiv utefamilj skulle jag nog inte välja att lägga pengarna på riktigt så hög kvalitet utan köpt något billigare som är relativt tätt och sedan kompletterat med regnkläder när det behövs.

Det har gått lite inflation i att ha de bästa skalkläderna, det ska vara fantastiskt vind- och vattentätt och otroligt andningseffektiva plagg bara för att gå på stan numera. Om man backar ett steg och funderar på vad man egentligen har behov av, så kanske det inte alltid är rätt grejer man köper.     

Svar på tråden Skalkläder, galon eller både och?