• Cissela

Rädda mal i tömt akvarium samt komma igång på nytt

Min dotter fick ett akvarium idag(av en bekant som tröttnat). Eftersom det inte fanns några fiskar kvar och det bara stått med vatten i så var det nu i ett bedrövligt skick. Vi beslutade oss för att tömma hela, skrubba och börja om men när vi nästan tömt hela så hittade vi en överlevande mal. Vi la honom i en ren hink med sju - åtta cm vatten (gamla vattnet).

Har läst på olika forum men blir inte riktigt klok på hur vi ska göra...

Hur gör vi får att komma igång med akvariumet?

Hur gör vi med malen för att han ska överleva tills vi kan släppa honom i akvariumet?   

Vilka fiskar börjar vi med samt vilka växter?

All sand, träbit, pump osv är skrubbat men räcker det för att få bra balans och inte en massiv algtillväxt?

Akvariumet är på 50 l, hur många fiskar kan man ha i det? Tex ett par ciklider, ett stim tetror, två malar och ett par algätande fiskar.

• Svar på tråden Rädda mal i tömt akvarium samt komma igång på nytt
  • fjonkelina

Skulle inte rekommendera ciklider i ett så litet akvavrium,dom behöver stora revir. Satsa på sällskapsfiskar som 10 st tetror,4 black Molly om ni gillar yngel osv. Malen kan få svårt att klara sig i en hink så sät igång akvariet snabbt och släpp i honom. Bara att hoppas på det bästa. Malen behöver syre och annat för att överleva.

Det e ju bra om det får stå i full gång 5 dagar i alla fall innan ni köper firrar. Fråga sedan på zooaffärn vilka som går ihop. Scalarer brukar äta upp fenorna på andra fiskar tex. Slöjstjärtat är fina men tar mycket plats. Guppi är otroligt duktiga på att yngla av sig och då måste man ha ngn större art som gärna äter upp dessa små,annars blir det snabbt för många i det lilla akvariet.

Om du vill ha cilkider ändå så köp in ett par och ha kvar malen. Men det går nog inte att ha fler än ett par då. Lycka till. 

Egentligen ser jag ut som Modesty Blaise.........................................
  • Mikael Sjöberg

Om du köper ciklider,köp gärna ett par honor

av olika art,hannar kna bli väldigt agressiva mot varandra

då de kan vara väldigt revirhävdande.   

• Cissela

tack för svaren :) Malen överlevde och har fått nya kompisar, två musse pigg platty och tre guppi. Akvariumet ser fint ut än så länge, hoppas det häller sej så.

• Phlippan87

Malar brukar vara väldigt tåliga är min uppfattning. Hade 2 st som var med om det mesta, flyttat och fått helt nytt vatten, igengrott akvarium, torka, ingen mat osv men de blev ca 8 år gamla och ynglade av sig ett par gånger. Stackarna

♥ Therese 091228 ♥ Ellinor 110608 | phlippans.blogg.se
  • Sannive

Ja malar är tåliga rackare  :)  Mitt akvarium blev angripet av sjukdomar och alla fiskar dog trots behandlingar, den enda som överlevde var malen. Han bor numera ensam i ett litet tolv liters akvarium där han regerar hur lycklig som helst.

• dasboot

12 l? Låter inte särskilt lyckligt:). Fast många av dem är jäkligt tåliga. Har en som levt bakom min bakgrund i snart ett halvår. Har försökt i timmar att få upp den med lönlöst. Tänkte att då svälter den väl efter några månader men icke! Matar den nu istället då och då och hoppas att den en dag tar sig tillbaka över:D

• dasboot
    Cissela skrev 2013-03-03 23:45:23 följande:
    tack för svaren :) Malen överlevde och har fått nya kompisar, två musse pigg platty och tre guppi. Akvariumet ser fint ut än så länge, hoppas det häller sej så.
    Köp inte ny fisk på ett par veckor nu. Och mata mycket sparsamt eftersom det är nystartat. Så länge du kör så o byter vatten som det ska bör det gå fint. Guppy har ju en hiskelig tendens att föröka sig så kan hända att du inte behöver köpa mer fisk heller:)
  • Cissela

Har nu fått alger i akvariumet och en fisk död av okänd anledning. :( Inte mkt alger dock grönt på en bit av botten och på den stora stenen. Läste att man inte ska byta vatten de första veckorna så nu har jag bytt ca 25% och tvättade stenen samt tagit bort det mesta av den gröna grusen. Har försökt läsa om hur vi ska göra och fattat det som att vi ska köpa en växt till som är snabbväxande samt någon fisk som äter alger, sort? Stod också att det kan vara för mkt ljus, står ej nära fönster och är tänt 10 timmar varje dag (tajmer). Ska det vara tänt mindre? Någon ide om varför det dog en fisk? Inga vita prickar eller liknande och de andra fiskarna pigga.

• Thaleya1

Ta vattentest, kan vara för hög Nitrit/nitrat, och den fisken helt enkelt var känsligare än de andra. Eller så var det temperatur/vattenchock eller stress som gjorde det. Bästa vattentesten är de man kan kolla ph och allt på samma gång, blir enklast så.

Ne 10 timmar ljus är helt ok. Det finns alla möjliga algätande fiskar, nästan enklast att läsa lite om olika sorter och bara titta vilka ni gillar bäst till utseendet :p och sen åker ni in på närmsta affär och ber om en algätare och köper hem den ni tycker är bäst - var dock noggrann på att kolla upp fisken innan köpet, ibland märker jag att djuraffären har noll koll, därför är det bra att läsa på lite innan så att fisken man skaffar inte blir 35 cm :P Algätare brukar gå bra ihop med de flesta fiskar, men några algätare är väldigt territoriala och vill ha en speciell plats, i en grotta eller under en gren eller liknande i akvariet.

Köp inte fler fiskar sen på ett tag. Växtar är superbra - de ger syre och bra hemkänsla för många fiskar, se bara till att det absolut inte är sniglar på växterna - och att de passar till det ljuset och temperaturen på vattnet.

Lycka till!

• Thaleya1

tänk på att till platy och guppy måste du ha fler honor än hanar, så att hanarna/hanen inte jagar ihjäl honan.

• dasboot

Här har du guide om vad man bör tänka på som nybörjare: www.zoopet.com/forum/showthread.php

Det du bör ha klart för dig är att det kräver mer skötsel med ett mindre akvarium och det är svårare att få en bra balans än i ett större. Mitt tips är 1. Läs på vad akvaristik innebär, 2.om du fortf är intresserad skaffa ett större kar, 3.Njut av o ha ett fungerande ekosystem hemma ;)

Svar på tråden Rädda mal i tömt akvarium samt komma igång på nytt