• Misskitty

Hur ofta ammar ni era 2 veckors?

Ja, hur ofta ammar ni era små? Enligt BVC så ska jag inte amma oftare än varannan timme, sköterskan menar att det går åt mycet energi för bebisen att amma oftare. När min lilla tjej är vaken vill hon amma hela tiden. Rådvill hur jag ska göra!!

• Svar på tråden Hur ofta ammar ni era 2 veckors?
  • Mercurialis

Mina barn har jag ammat, så fort de varit hungriga. Båda barnen åt ungefär var tredje timme dygnet runt. (Andra barnet amningstränade och sondmatades vid 2 veckors ålder.)

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Masken84

Jag ammade min son var 3dje 4de timme! Han gick upp i vikt från dag ett så jag gav när han ville ha!

• Lily38

Jag ammade när sonen själv ville.. Fri amning så att säga. Han låg vid bröstet väldigt ofta o han mådde bra o växte så det knakade :)..Aldrig hört det din bvcssk sa faktiskt! 

• Lily38

Från Amningshjälpens sida :)!

Amning är inte bara mat — utan SÅ MYCKET mer

Amma ofta = mer mjölk

Du kommer att lyckas bäst med amningen om du ger barnet möjlighet att låta sitt behov av mjölk = efterfrågan, styra hur mycket mjölk du producerar = tillgången. Dessutom vill barn suga för att det har behov av att suga, vill ha tröst, har behov av närhet m.m. Som nybliven mamma ammar du ofta eftersom ditt lilla barn vill suga ofta och vara nära dig. Du kommer inte att sitta så resten av livet, men kanske under de första veckorna eftersom de är mer intensiva. Allteftersom glesas oftast amningstillfällena ut.

Alla är olika

Barnet bör få amma så ofta det vill och så länge det vill utan begränsningar, varken när det gäller amningsstunder eller antal gånger ni ammar. Antalet gånger och tid vid varje amning varierar kraftigt från barn till barn. Det kan ta upp till ca två månader innan ni hittat er egen rytm med amning, sömn och behov av närhet.

Fetthalten i bröstmjölken varierar

Bröstmjölkens innehåll är ganska konstant förutom fetthalten. Mjölkens fetthalt varierar från kvinna till kvinna och även under dygnet hos samma kvinna och kan även variera hos samma kvinna mellan höger och vänster bröst. Därför är det bäst att låta barnet suga färdigt på ett bröst först, utan att avbryta, om det behövs kompletterar du sen med det andra. Fetthalten varierar under amningstillfället, den tunnaste mjölken kommer först - barnet släcker törsten - och sedan blir mjölken fetare och fetare.

Extra vatten till barnet onödigt

Eftersom den tunnaste mjölken kommer först under amningstillfället är det också onödigt att ge barnet extra vätska/vatten t.ex. under sommaren när det är mycket
  • Gryntroll

Vid den tiden väldigt ofta, friamning vid mer eller mindre minsta tecken! Har dock också hört att det tar på krafterna för dem att ammas, men uppfattade det som att de inte skulle ligga och "torr amma" för mycket utan att få i sig något.

• Mimmi85

Kändes som min dotter var konstant vid bröstet de första månaderna. Det är ju inte bara hunger utan trygghet, mys å snuttbehov som styr. Barnet kanske pausar men vill ligga kvar å fortsätter igen? Så var det med min dotter i alla fall....jag hade läst innan att det brukar vara var 3 e timme å blev chockad över amningsmaratonet :)

• Takex

Ammade nog var 3:e men jag var en helt ny mamma också så amningen var mitt "hemliga trick". Jag visste inte alltid vad jag skulle göra med honom och vad han ville så då kunde jag amma ofta för att få honom att somna eller bara.. få honom nöjd.
    Vid 3-4 veckor började jag förstå på riktigt att han inte var hungrig utan bara ville vara med, bäras på axeln så han kunde se, inget intresse alls av att ligga på en filt och sova :P

• Sisisisi

De första två månaderna kunde det gå allt från 20 min till 4 timmar mellan amningarna på dagtid. Han fick bröstet så fort han visade tecken på att han ville ha det. Efter två månader blev det mer regelbundet varannan timme på dagarna.

• Sunseed
    Gryntroll skrev 2013-02-22 22:45:05 följande:
    Vid den tiden väldigt ofta, friamning vid mer eller mindre minsta tecken! Har dock också hört att det tar på krafterna för dem att ammas, men uppfattade det som att de inte skulle ligga och "torr amma" för mycket utan att få i sig något.
    Jag har just gått en förberedande amningskurs via Amningshjälpen (en utbildad barnmorska) och fått veta helt tvärtemot. Eftersom jag är bröstreducerad och eventuellt inte kan amma (ge mat) på heltid så har jag fått rådet att låta bebisen "amma" hur mycket den vill ändå i början. För anknytning, närhet, trygghet och tröst. Däremot får jag i så fall ge ersättning separat såklart. :)
  • Sunseed
    Misskitty skrev 2013-02-22 22:27:23 följande:
    Ja, hur ofta ammar ni era små? Enligt BVC så ska jag inte amma oftare än varannan timme, sköterskan menar att det går åt mycet energi för bebisen att amma oftare. När min lilla tjej är vaken vill hon amma hela tiden. Rådvill hur jag ska göra!!
    Jag skulle ha kört fri amning om du orkar. Många BM rekommenderar det nu för tiden, men det har inte nått ut till alla. Jag vet att det pågår en landsomfattande kampanj om att utbilda barnmorskor kring amning då man lever kvar i något gammalt.

Det går att läsa mer här:
    www.amningshjalpen.se/

• Höghus

Vid den åldern har jag ammat mina barn i princip hela tiden. Ibland med någon/några timmars mellanrum men barnet har fått styra helt och hållet.

• SannaM

Vid två veckors ålder ammades mitt barn ca 10-14 gånger per dygn! Ibland gick det tre-fyra timmar mellan amningarna, och ibland 30 minuter. Det var bara att hänga med

(när den här första tiden är över kommer du inse hur kort den var!) 

minasannaord.wordpress.com // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma
  • frökenelisabeth

Det var ett annorlunda råd, nuförtiden trodde jag alla rekommenderade fri amning? 

Jag ammade min lilla 10-15 gånger per dygn tror jag.  Försökte absolut inte hålla något schema eller några tvåtimmarspauser. Med sådana små kan det ju också vara svårt att skilja det ena amningstillfället från det andra, ibland kan de ligga och småsnutta länge, sen pausa lite, äta igen, osv.... 

• sannaaa

Mina ammade nästan med exakt 2h mellanrum dygnet runt tills de var ca 2mån, kunde sova över nåt mål ibland så det blev 3 h emellan, nu när de är 5 mån är det fortet 2-3h mellan amningarna, varje timme på kvällen, dock med skillnaden att de bara vaknar och äter en gång under natten. Som de flesta skrivit, amma när bebisen vill amma så löser det sig

• skogsvitter

Låter som ett tokigt råd som går emot riktlinjerna som idag finns inom barnhälsovården att alla ska uppmuntras till fri amning vilket innebär att du ska amma precis så ofta bebisen vill, oavsett hur ofta det må bli.

Jag ammade så mycket som möjligt, ibland kunde det gå 20 min och ibland 3 timmar. Vi gick alltså inte efter något schema.

Du måste lyssna till din bebis. Inte till BVC.

• mikroE

Allt från var med maratonamning (nonstopamning) i timmar till flera timmar på natten (ca 4-5 timmar) var normalt för henne. Vanligen åt hon en gång i timmen dagtid och med flera timmar nonstop-amning på kvällen och sedan sov hon mellan 2 och 5 timmar i sträck på natten. Även om det var jobbigt att hon ammande så mycket på dagen så är jag tacksam att det medförde att jag kunde sova bättre på natten. 

• keron

Sköterskan vet inte vad hon snackar om - uppenbarligen.
    Mina barn har jag lagt till bröstet vid minsta tecken på snuttighet/hunger/trötthet. Så dom har ammat med allt inom 15 min och 3 timmars mellanrum.
    Tipsa sköterskan om fri amning, och att hon borde ta sitt ansvar och uppdatera sig (blir galen på alla dessa BVC-sköterskor som tycks vara så inkompetenta)...

• mikroE

Förresten, det var inte så att sköterskan sa att du ska amma MINST var tredje timme? För så sa de på sjukhuset till oss när dottern var nyfödd för de kan vara lite slöa och då är det bra om det inte gå längre för de kan få för lågt blodsocker och sedan inte orka suga.

Svar på tråden Hur ofta ammar ni era 2 veckors?