• Lily38

White spot?

Jag har fått en sk white spot på ena bröstvårtan o det gör så ooont, har haft den i 3 veckor nu!! Har testat pillat med en kokad nål, varm dusch, gnuggat med handduk, bröstvärmare, lecitin o nu purelan.. Försökte även pumpa bort den men det funkade ju inte alls, haha!!! Den är envis som synden den jäkeln! Det rinner väl lite bredvid för jag har ännu inte fått mjölkstockning än men det gör ju så ont i själva pluppen när sonen ammar o sen efteråt! Blir tokig! Har nån nåt tips för att få bort den??..Tycker jag googlat rätt flitigt men har kanske missat nåt :)

• Svar på tråden White spot?
  • skogsvitter

Om du inte får stockning pga den så täpper den uppenbarligen inte till helt så då skulle jag bara låta den vara faktiskt... bebisen kanske suger bort den så småningom. Jag fick pilla en del när jag fick en white spot men den täppte igen mjölkgången totalt så det gjorde ju svinont och man märkte ju att inte en droppe kom ut. Stod och handmjölkade i duschen och pillade med nål titt som tätt. Till slut fick jag äntligen bort den! Annars har jag inga fler tips än vad du redan gjort, bara att försöka mer antar jag? Men var noga så det inte blir infekterat, kanske det som börjat hända om det gör extra ont vid amning? Tror det är bättre om du låter det vila några dagar?

• Aziris

Jag hade mycket problem med whitespots när jag ammade, men jag kunde klämma dem som finnar nästan ;) Gjorde ont med var mycket effektivt! Sen direkt efter jag klämt så ammade jag.
    Och tvätta händerna ordentligt innan du klämmer självklart!

• RasSam

Jag har också fått såna, det enda som hjälper är väl det du redan gör.
    Men däremot fick jag en bedövningssalva (den börjar på X, kommer inte ihåg vad den heter men ska vara receptfri) att smörja in bröstvårtan med en stund innan jag började pilla med en ren nål, det hjälpte verkligen då det inte gjorde lika ont och att man kunde "gräva ner en bit". 

• Lily38

Jo nu smörjer jag den bara m purelan men den värker :(..Ser inte infekterat ut o jag pillade bara m nål en gång.. Men jag låter väl den vara så får jag se hur det går, jag vet inte säkert om det kommer ut något bredvid men antar det eftersom jag inte fått stockning än. Hade det för några månader sen med feber men då hade jag ingen white spot. Tur att det andra bröstet funkar bra iallafall :).. Tack för svaret skogsvitter :)

• Lily38
    Aziris skrev 2013-02-22 20:21:18 följande:
    Jag hade mycket problem med whitespots när jag ammade, men jag kunde klämma dem som finnar nästan ;) Gjorde ont med var mycket effektivt! Sen direkt efter jag klämt så ammade jag.
    Och tvätta händerna ordentligt innan du klämmer självklart!
    Jo jag har klämt som en tok men den ger sig inte..O det gör ju vansinnigt ont :/!!! 
  • Lily38
    RasSam skrev 2013-02-22 20:21:22 följande:
    Jag har också fått såna, det enda som hjälper är väl det du redan gör.
    Men däremot fick jag en bedövningssalva (den börjar på X, kommer inte ihåg vad den heter men ska vara receptfri) att smörja in bröstvårtan med en stund innan jag började pilla med en ren nål, det hjälpte verkligen då det inte gjorde lika ont och att man kunde "gräva ner en bit". 
    Xylocain kanske? 
Svar på tråden White spot?