• Rune

Funkar inte med bonusbarn

Hej! Har levt ihopa med min sambo i drygt ett år och hennes två barn som hon har på heltid..det har alldrig varit några problem alls. Min dotter som är 10 år bor hos oss var annan vecka. Vilket tyvärr inte funkar alls bra. Min sambo har ända sedan start gjort allt för att lära känna henne och få henne att känna sig som en i familjen. Men min dotter har bestämt sig för att inte släppa in henne alls. Min sambo är otroligt förtvivlad över detta och varje gång min dotter ska komma så blir hela stämmningen jätte konstig. Vi har provat allt som går att prova men inget har hjälpt. Har nu gått så långt att jag tror det bästa är om hon bor hos sin mamma och är hos oss varannan helg. Det är två helt skilda världar. Hennes mamma lever ensam och jag med ny familj. Kanske kontrasterna är för stora. När min dotter ser mig efter en vecka är hon inte speciellt lycklig över att se mig. Har förklarat för henne flera gånger att oavsett vad så är hon min dotter och jag älskar henne över allt annat. Hon säger knappt hej eller hejdå till min sambo. Har ingen direkt bra relation till min dotters mamma. Bara saker som rör barnet via sms eller telefon. Kan jag själv begära att bara få träffa min dotter varannan helg?. Om jag anser att det är det bästa. Hur har ni som varit i liknande situation gjort och löst det?

• Svar på tråden Funkar inte med bonusbarn
  • Söder73

Mitt tips är att din sambo och dotter gör något tillsammans , bara dom. Så gjorde jag med min bonus och vi har en utmärkt relation idag . Att ändra till varannan helg kommer bara göra det värre för dig och din dotter. Lycka till!

• Pissenisse

Det känns väldigt konstigt att du skriver bonusbarn i rubriken när det gäller din dotter.
    Även om din sambo kämpar med relationen och gör sitt bästa så skriver du samtidigt att stämningen hemma blir jättekonstig när dottern skall komma, det kanske hon känner av? 

• Rune

Visst känner min dotter av att stämmningen blir konstig. Det är klart den blir konstig när där är två människor som inte riktigt drar åt samma håll.vi har provat det där med att bara dom två gör saker ihopa. Det har tyvärr inte gett något resultat.vi bjuder hela tiden in henne att bli en del i familjen känna sig hemma osv. Men vi får ingen respons!. Frågar man henne om allt är bra så tycker hon att allt är jättebra. Varför drar man sig då undan?.. Och knappt svarar på tilltal när min sambo försöker prata med henne?

• Litet My
    Rune skrev 2013-02-22 00:34:34 följande:
    Visst känner min dotter av att stämmningen blir konstig. Det är klart den blir konstig när där är två människor som inte riktigt drar åt samma håll.vi har provat det där med att bara dom två gör saker ihopa. Det har tyvärr inte gett något resultat.vi bjuder hela tiden in henne att bli en del i familjen känna sig hemma osv. Men vi får ingen respons!. Frågar man henne om allt är bra så tycker hon att allt är jättebra. Varför drar man sig då undan?.. Och knappt svarar på tilltal när min sambo försöker prata med henne?

Vad tror du själv det bottnar i? Att hon fortfarande tycker det är jobbigt efter separationen och att hon inte smält ditt/din sambos nya liv? Eller att hon helt enkelt vet att hon "kan" bete sig illa/ignorera din sambo?

Kanske är det du och hon som skall göra egna ensamsaker och se om hon vill öppna sig? Och baka in prat och frågor utan att döma bara ni två?

Kan tänka mig att det kan finnas en del tankar om konkurrans i en ny partner och nya syskon men som kanske är svårt att prata om för henne, "svartsjuka" är ju något som vi lär oss är fult redan tidigt. jag skulle inte minska umgänget till VH innan jag säkert visste anledningen, för är det svartsjuka/jobbiga känslor bakom kan det ju bli att hon snarare känner sig mer "bortvald" om hon inte får komma som vanligt.
  • Vinterankan

Ni kanske ska testa tvärtom istället. Att när hon kommer så åker din sambo iväg på semester med sina barn så att ni kan få tid bara du och hon i hemmamiljön. Jag skulle gissa att det kanske är så att hon inte riktigt känner sig hemma utan mer som en gäst. Och att ni sedan ser till att ni får tid tillsammans bara hon och du i fortsättningen också.

• Ess
    Vinterankan skrev 2013-02-22 06:02:13 följande:
    Ni kanske ska testa tvärtom istället. Att när hon kommer så åker din sambo iväg på semester med sina barn så att ni kan få tid bara du och hon i hemmamiljön. Jag skulle gissa att det kanske är så att hon inte riktigt känner sig hemma utan mer som en gäst. Och att ni sedan ser till att ni får tid tillsammans bara hon och du i fortsättningen också.
    Det känns lite svårt iom att hon kommer vv. Vart ska de andra då ta vägen?
    De barnen måste också gå till skolan.
    Det ska i så fall va på helgen, att sambon tar sina barn och gör något över dagen och ts gör nåt med sin. 
  • Ess

Ts- är din sambos barn hos sin pappa vh?
    Är din dotter hos er när hennes barn är hos sin pappa?
    Eller är ni alltid alla tillsammans?

Det kan ju va lite jobbigt för din tjej att jazza mellan att va ensambarn vv och en i "flocken" vv. 
    Kanske hade det hjälpt att ni prickar in den veckan där de andra barnen är hos sin andra förälder, så får hon lite ensamtid med er båda, men även att du och hon gör nåt själva. Det är kanske lättare att bilda sig en relation med din sambo om inte hennes barn hela tiden står över och pockar på uppmärksamhet.

• Vinterankan

Jag menar ju inte att sambon ska åka iväg varenda vecka utan kanske en vecka så att dottern får känna sig hemma med pappan ett tag. Gissar att hon känner sig som en gäst i hemmet och skulle behöva lite tid där med bara pappan för att få känna att det också är hennes.

• Ess
    Vinterankan skrev 2013-02-26 13:38:11 följande:
    Jag menar ju inte att sambon ska åka iväg varenda vecka utan kanske en vecka så att dottern får känna sig hemma med pappan ett tag. Gissar att hon känner sig som en gäst i hemmet och skulle behöva lite tid där med bara pappan för att få känna att det också är hennes.
    Under en vecka på semestern hade det kanske funkat.
    Annars är jag också inne på samma att hon behöver vänja sig vis situationen. Det är inte bara en bonusförälder utan barn som får en chock när hen flyttar ihop med en som har 2-3 barn. Även för tjejen här är det ett stort steg att gå från ensambarn med allt det innebär, till att bli sammanföst med ytterligare två barn.

Jag tror precis som du skriver, ensamtid med pappan och sen med pappan och sambon, så att dom får bonda i lugn och ro. För jag kan tänka mig att det är tät konkurrens om "mamman" när tjejen är där och att hon då väljer att backa och därför inte får kontakt.

Hon trivs kanske inte riktigt heller, för det bli mer höggjutt och stökigt när man har flera barn. Jag märker det tydligt när mina barn har kompisar hemma som är ensambarn, dom är varken vana vid tempot eller ljudnivån.
  • Oldie

TS, tycker som många andra i tråden att du ska ta lite tid med din dotter, bara du och hon.

Sen att inte hälsa, säga hej och hejdå, vanligt vett och etikett tycker jag hör till grunden i en uppfostran, är det okej att hon uppför sig så?

Tycker du ska ta ett snack med henne om allt, hennes känslor, hur hon mår i det hela, men också vad som är okej och inte vad gäller uppförande.

Förstår hur din sambo måste känna också, min sambos ena barn började uppföra sig illa mot mig, det var så illa att jag till slut höll mig borta vv, vi gav det tid, min sambo och jag sa ifrån när det hände, till slut satte sig min sambo ner med barnet och pratade generellt om vad han förväntade sig när det kom till uppförande gentemot andra människor, vad som var ok och inte.

Hoppas det löser sig för er! Men tror inte svaret är att dra ner på umgänget.

• Lyckliga styvfamiljer

Hej alla fina kloka föräldrar :)

Jag heter Maria & driver det ideella projektet Lyckliga styvfamiljer
    som erbjuder glädjefyllt & lösningsorienterat föräldrastöd

Nu på sön 17 mars har mitt projekt sitt sista event i Sthlm,
    där vi snackar bonusfamiljer, föräldraskap & konsten att skapa lyckliga relationer.

Jag vill inbjuda er alla att delta helt GRATIS. Har i nuläget 6 plaster kvar som jag skänker bort! 

Bara maila mig på info@styvfamiljer.se vid intresse
    Mycket omtanke & kramar/Maria

Mer info finns på facebook
    Bonusfamljer & Lyckliga relationer
    www.facebook.com/events/469996179714666/&fref=ts

Dagen leds av relationscoachen Lennart Matikainen som har lång erfarenhet av detta ämne.
    Vi snackar lagspel och hur man hittar gemensamma spelregler. Kommunikation & teamwork för glädje, lagspel & balans.

• liv

Höhö... Du säger att du älskar henne oavsett vad och är beredd att byta bort henne. Kul.

• Lena96

Dottern först alltid din dotter först!!! är min ända tips.
    Kan ju säga att jag bodde hos min pappa varannan helg, och man får ingen vidare bra relation till varandra, jag hatade min plastmamma vägrade snacka med henne, hon sa alltid elaka saker till mig när pappa inte var i närheten. Det är faktiskt jobbigt för ett barn när föräldrarna skiljs och sedan blir man påtvingad en extra mamma eller pappa som man inte ens gillar eller har valt.
    Är 16 år nu och åker inte ens till min pappa längre. Men lycka till.

Svar på tråden Funkar inte med bonusbarn