• älskarminfamilj

En fråga om kalorier... Hjälp någon !

Så.. jag har aldrig hållit på räkna kalorier förut , kollade på påsen och det står per 100g:Energi 120kj/30kcal

Alltså 30 kalorier per 100 gram ?

Så det är ett kg i påsen , hela påsen innehåller alltså 300 kalorier? Rätt eller fel ? 

• Svar på tråden En fråga om kalorier... Hjälp någon !
  • Kpax

Rätt :)

Och tänk på vad du får ut för vettigheter av de kalorier du stoppar i dig. :)

• älskarminfamilj
    Kpax skrev 2013-02-21 09:12:52 följande:
    Rätt :)

Och tänk på vad du får ut för vettigheter av de kalorier du stoppar i dig. :)
    Tack :) Ja är i de tankarna nu :) Försvinner/ökar kalorierna om man tex kokar maten ?
  • Kpax

Nej inte vad jag vet.
    GI kan förändras vid tillagning, men jag TROR att kalorierna är som de är.

Om det står två olika värden beror det på att man spär ut, eller att vikt och volym ändras under tillagning (ex pulversoppor).

• älskarminfamilj
    Kpax skrev 2013-02-21 09:21:47 följande:
    Nej inte vad jag vet.
    GI kan förändras vid tillagning, men jag TROR att kalorierna är som de är.

Om det står två olika värden beror det på att man spär ut, eller att vikt och volym ändras under tillagning (ex pulversoppor).
    Ok, tänkte mer på fryst mat, tack för dina svar :)
  • Klotjohan
    älskarminfamilj skrev 2013-02-21 09:15:22 följande:
    Tack :) Ja är i de tankarna nu :) Försvinner/ökar kalorierna om man tex kokar maten ?
    Kcal är inget näringsämne utan ett mått på energimängd. Om mängden energi ökar eller minskar vid kokning beror nog på vad för typ av livsmedel det är. Tänker att smältbarheten hos vegetabilier kan öka vid tillagning tex så vi kan tillgodogöra oss mer av maten. Andra näringsämnen kommer säkert att brytas ned också vid tillagning så att den tillgängliga energin blir mindre. 
  • Kpax
    Klotjohan skrev 2013-02-21 09:27:59 följande:
    Kcal är inget näringsämne utan ett mått på energimängd. Om mängden energi ökar eller minskar vid kokning beror nog på vad för typ av livsmedel det är. Tänker att smältbarheten hos vegetabilier kan öka vid tillagning tex så vi kan tillgodogöra oss mer av maten. Andra näringsämnen kommer säkert att brytas ned också vid tillagning så att den tillgängliga energin blir mindre. 

Men det måste vara ganska försumbart?
Svar på tråden En fråga om kalorier... Hjälp någon !