• megsi

Barn drygt 20 som studerar på annan ort får bo hemma under loven?

Tycker ni det är självklart att ett barn drygt 20 som studerar på annan ort, bor "hemma" när den ska arbeta på hemorten under sommaren. Har en egen lägenhet på hemorten men den är uthyrd under studietiden. Jag tycker det är helt självklart att hon bor här under sommaren. Men det tyckte inte hennes styvpappa. Inte så att hon inte skulle bo här utan att det inte var självklart att hon kunde bo här om det var bästa,lösningen. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Barn drygt 20 som studerar på annan ort får bo hemma under loven?
  • Kerubmamman

Jag skulle se det som självklart. Eventuellt att hon betalar för hyra och mat till er. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • jashrinah

jag tycker det är självklart , men då betalar hon ju såklart hyra +mat och delar hushållsarbetet med er ! :) 

• Ramborg

Jag tycker det är självklart. Och om ni inte har jättedåligt med pengar tycker jag det är snålt att kräva hyra. Ni bor ju i en stor bostad för att ni ska ha plats för familjen, eller?

Det är en annan sak om ni lever på marginalen. Då ska hon såklart bidra.

42.
  • Bling1975

För mig är det självklart. Jag bodde och pluggade/jobbade utomlands efter gymnasiet och bodde alltid hos mina föräldrar när jag var hemma i Sverige.

• jashrinah
    Ramborg skrev 2013-02-20 23:17:05 följande:
    Jag tycker det är självklart. Och om ni inte har jättedåligt med pengar tycker jag det är snålt att kräva hyra. Ni bor ju i en stor bostad för att ni ska ha plats för familjen, eller?

Det är en annan sak om ni lever på marginalen. Då ska hon såklart bidra.
    jag tänkte mest att hon betalar hyra till dem eftersom hon får in hyra för sin lägenhet som hon hyr ut =) 
  • tvetalan

Skulle aldrig kunna kräva hyra och pengar för mat av mitt barn. De är alltid välkomna och bo hemma när det än behövs.

• Ramborg
    jashrinah skrev 2013-02-20 23:26:11 följande:
    jag tänkte mest att hon betalar hyra till dem eftersom hon får in hyra för sin lägenhet som hon hyr ut =) 

Jag uppfattade det som att det inte var studentrummet som hyrdes ut, utan en annan lägenhet?
    42.
  • Marina80
    tvetalan skrev 2013-02-20 23:31:54 följande:
    Skulle aldrig kunna kräva hyra och pengar för mat av mitt barn. De är alltid välkomna och bo hemma när det än behövs.

Samma här.
  • jashrinah
    Ramborg skrev 2013-02-20 23:33:51 följande:

Jag uppfattade det som att det inte var studentrummet som hyrdes ut, utan en annan lägenhet?
    ja precis , hon hyr ut sin lägenhet i hemstaden , så där borde det ju komma in en summa till flickan var månad , sedan är ju frågan om hon är student med studentlägenhet som hon betalar för under sommaren med  eller tex studerar på folkhögskola och bor på internat , för då betalar man ju ingen hyra för sitt boende under sommaren. 

betalar hon hyra för en studentlägenhet - nej då skulle hon inte behöva skjuta till pengar hemma  för mat eftersom hon då förmodligen skulle ha det rätt knapert. 

men hade hon ingen hyra att betala under sommaren och hyrde ut sin lägenhet och fick pengar för den  då hade jag nog tyckt att hon kunde hjälpa till med iaf matkostnaden =) 
  • Ramborg
    tvetalan skrev 2013-02-20 23:31:54 följande:

Så har mina föräldrar alltid gjort och jag vill kunna erbjuda samma. Nu senast mellanlandade ett av mina syskon där några månader mellan jobb (30 år gammal).
    42.
Svar på tråden Barn drygt 20 som studerar på annan ort får bo hemma under loven?