FET??
Hur går ett FET till??
Hormonbehandlingar? När i cykeln? Kostnad?
Tacksam för svar
Hur går ett FET till??
Hormonbehandlingar? När i cykeln? Kostnad?
Tacksam för svar
Det finns två olika metoder: stimulerat och ostimulerad FET. Båda kräver ju att ni har embryon i frysen..
Priserna kan nog variera, men på min klinik kostar ett frysförsök 15.000 kr.
Har du egen mens? Då blir det i en ostimulerad FET. Tyvärr vet jag inte hur den går till då jag enbart har gjort stimulerade.
Har du inte en egen mens så blir det hormonframkallat, sk stimulerad FET. Så här gick mina till:
- Provera i 10 dagar. För att få en blödning som kommer 2-6 dagar efter man slutat med tabletterna.
- Femanest vid blödning. 2 eller 3 om dagen fortsättningsvis (även efter insättningen av embryot)
- Ultraljud för att kolla slemhinnan på dag 12-14 i menscykeln.
- Börja med progresteronvagitorer, 1-2 om dagen fortsättningsvis.
- Ca en vecka efter UL så är det insättning av embryot.
- Gravtest efter 2-3 veckor beroende på om det är blasocyst eller inte.
Vid ostimulerad FET ringer man in till klinken först vid mens för att bekräfta att man vill köra igång. Sen ringer man in när man fått utslag på äl-stickan och får då en tid för återföringen 3-4 dagar senare. Sen är det bara att vänta i 14 dagar på testdag. Iaf går det till så på rmc linköping.
På CvL ringde jag bara när mensen kom,tog äl-test och åkte upp två dar senare. Tyvärr dog den lille,det händer ju det med... Kostar 8500:- om man gör insättning,vi betalade 3500: för absolut ingenting.