• mu2010

Hjälm i när man åker pulka/snowracer.

Mina grabbar (9 & 11år) var & åkte pulka & snowracer igår. Ihop med ett 15 tal andra barn. Barnen var mellan 6-11 år gamla.

Til min stora förvåning var det bara mina grabbar som hade hjälm när dom åkte i pulkabacken. 

Har era barn hjälm när dom åker pulka eller snowracer?
  • Svar på tråden Hjälm i när man åker pulka/snowracer.
  • vampyria2

Självklart har de det, jag har jobbat med nyskadade och vet hur illa det kan gå om man inte skyddar det viktigaste man har, fattar inte varför folk är så korkade att de inte skyddar sina barn bättre än så Obestämd

• Duckan

Jag ska erkänna att första gången vi tog oss till en riktigt stor pulkabacke var dottern två år och vi hade inte tänkt på det där med hjälm (förekom icke på 70-80-talet) så det var ganska pinsamt att hon var utan. Så vi köpte självklart en hjälm och den har hon på sig när vi åker.

• hannis

Nej inte ännu. Han åker inte själv utan jag drar honom bara på snowracern i gångfart. När han börjar åka nerför backar kommer han att ha hjälm.

• snappi81

Självklart! Men tror inte att många tänker på vilka skador det kan bli på små barn..

Linus 070808 Lucas 090707
  • cosinus

På dagis måste de ha hjälm så där har vi med en.

I stora pulkabackar där många barn är har de hjälm på grund av risken att krocka har de hjälm men där är vi nästan aldrig för folk  kör som idioter.

Mina barn åker mest i en backe hemma på våran gård och där är krockrisken minimal, snön är ganska mjuk och farten är ändå begränsad. Där behöver de bara ha hjälm om det är isigt och de ska åka skiboard eller om det precis är nyskrapat mot gatan för då kan det bli en 1 meters vall som de i värsta fall kan åka nerför och landa hårt om de råkar åka åt fel håll.

• mikp

Under sportlovet hjälpte jag till på en pulkadag. Barnen var mellan 5-11år. Dom mindre barnen hade hjälm. Men bland dom äldre barnen (9-11åringarna) var det endast 3st som hade hjälm.

• ulle123456

Mindre barn har ju ännu mjukare skalle. Förstår inte folk som inte har hjälm på barnen även i små backar. Det är att leka med livet... läste om en mamma som HADE hjälm på sin 3 åring i liten backe. dottern åkte in i en lyktstolpe och hade inte klarat sig om hon inte hade haft hjälm. (sa de på sjukhuset).

Chansa inte!

Svar på tråden Hjälm i när man åker pulka/snowracer.